• Checklista för trivsel

    Checklista - för dig som vill bygga trivsel i klass

    • Inledning av lektion - Bemötande
      Hur vi tar emot eleverna då lektionen inleds kan ha betydelse för trivsel i klassrummet. Genom att känna sig välkommen inger vi trygghet och skapar tillit. Eleverna blir sedda och du som skolpersonal vet att du sett alla elever och sagt hej till dem.

    • Placering och gruppindelning
      Att den vuxna har en färdig placering var eleverna skall sitta på lektionen kan även i högre åldrar ha en positiv inverkan på trygghet. Då du som vuxen styr sittordningen har du möjlighet att förebygga utanförskap samt skapa arbetsro i klassen. Detsamma gäller vid grupparbeten. Det är den vuxna som bestämmer hur eleverna är indelade och i hurdana par och grupper de skall jobba. Då vi delar in i grupp eller gör sittordning kan vi ta hänsyn till elevernas sociala situation. Det är bra att byta sittordning fler gånger under termin men ändå inte så ofta att det kan bli otryggt och stör rutiner.

    • Trivselöverenskommelser och respekt
      Då vi gör upp trivselregler är det viktigt att vi fokuserar på hur vi vill ha det i klassen. Att lägga upp gemensamma överenskommelser i stället för regler på vad man inte får göra ger möjlighet att tillsammans fundera över hurdan klass- och skolmiljö vi vill jobba och umgås i.  

    • Förväntningar
      Den vuxna får gärna ha tydliga förväntningen på vad som förväntas av eleven och vad hen ska göra. På så vis har eleven lättare att jobba samt att klara av det som hen skall under lektionen och i ämnet.

    • Rutiner och struktur
      Rutiner ger möjlighet till en miljö där eleverna kan lära och studera. 
      Tydlig agenda för lektion eller träff. Att inleda med att berätta och visa agendan för lektionen gör att eleverna vet vad som förväntas och vad som skall ske och det i sin tur kan inge trygghet och bättre möjlighet till arbetsro och samspel.

    • Planering
       Gör eleverna delaktiga i planering där det är möjligt.

    Källor

    Nilsson, J & Karlberg, M. (2022) Handbok för klassrumsledarskap. Stockholm. Liber

    Rawlings Lester et al. (2017)