Sida
Trivseltips från skolor: Evenemang och utflykter
Trivseltips från skolor: Evenemang och utflykter
- Nu kan vi igen ordna ”Höstsjung” – då samlas hela skolan under en lektion och sjunger tillsammans. Vid lillajul bjuds eleverna på glögg och pepparkaka och mysigt mingel.
- Årliga traditioner är viktiga. De ökar trivseln och stämningen i skolan. Exempel på traditioner vi har: terränglöpning, innebandyturnering, cirkusgymnastik, gårdsfest, fotbollsturnering, läsnatt, olika ”speciella” maträtter på högtider.
- Elevkåren har tillsammans med lärarna det senaste läsåret och detta funderat ut "Kul-dagar" då samtliga klasser, F–6, gör någonting tillsammans. Eleverna är indelade i åldersblandade grupper då vi har en "Kul-dag". Vi har haft julkul och en julstig med olika uppgifter längs upplyst rutt och påskkul med olika stafetter med anknytning till påsken. Skogsskoj har inneburit skogsparkour och spel, under vinterkul får eleverna bygga snöskulpturer och under svenskaskoj ordnas modersmålslektionen utomhus.
- På initiativ av eleverna ordnade vi en Må bra-dag i skolan. Alla fick fundera på saker som gör att man mår bra. Skolhuset förvandlades för en dag till till dansstudio, massagesalong, frisörsalong, parkourbana, kampsportsal och yogastudio. Föräldrar, föreningar och byn ställde upp. Dagen blev en succé!
- Vi har olika teman som vi arbetar med under åren, till exempel ”Boktober”. På våren har vi en städdag och då gör vi skolgården ren och fin. På hösten deltar vi i en idrottsdag och på våren deltar vi i stafettkarnevalen. Hela skolan deltar också i Röris.
- Vi har haft en vecka med välmående som tema. Då har eleverna själv fått bestämma något litet extra, som görs under lektionerna så som se på film, ha en frågesport, gå på en promenad, ta en vilopaus eller spela sällskapsspel. Det har också varit djur på rasterna som har kommit och besökt skolan. På rasterna har man fått bekanta sig med hästar och hundar. I skolan har vi också varje dag en temarast på långrasten (varje vecka hela året) där man frivillig kan gå med och göra saker med de lärare som sköter om rasterna.
- Alla klasser är tillsammans ute i skogen en vecka på våren och en vecka på hösten. Däremellan går enskilda klasser dit och har undervisning i olika läroämnen under hela läsåret och hela skolan kan gå dit vid speciella tillfällen. I skolskogen får eleverna umgås över klassgränserna, samarbeta med att göra upp eld, koka mat, bygga upp lägret och plocka lingon. Eleverna lär sig att ta ansvar och värna om naturen. Vi är ute i friska luften och får motion. Vi umgås med vänner i våra kojor var man också kan äta sitt mellanmål, läsa en bok, äta mat eller bara slappna av. Dessa tillfällen i skolskogen stärker vår skolanda, ökar trivseln i skolan och gör att vi lär känna varandra bättre.
- Eleverna för fram att temadagar och gemensamma evenemang samt roliga saker att göra på rasterna är väldigt viktigt för att skolan ska upplevas trivsam. I vår skola ordnar vi bland annat vändagsfest med dans och musikprogram, temadagar kring halloween och påsk där vi klär ut oss och så uppmärksammade vi bland annat Prideveckan med en selfiepunkt och regnbågspynt runt omkring i skolan. Vi inleder året med en utedag för hela skolan. Sjuorna deltar i “sjuornas dag” som planeras och leds av väneleverna. Årskurs 8 och 9 har en utedag med olika stationer och utmaningar som de deltar i med sin egen klass. Målet med denna dag är att skapa klassanda och stärka gemenskapen i den egna klassen och skolan.
Senast ändrad: onsdag, 18 december 2024, 13:14