Sida
Trivseltips från skolor: Vänelever
Trivseltips från skolor: Vänelever
- Vi har ”utbildade” elever i åk 6 som vänelever till elever i åk 1. På detta sätt känner ettorna sig genast trygga i skolan och trivs därmed bättre. Väneleverna läser och leker med ettorna. Ibland kan de även hjälpa till i klassen. Vänelevsverksamheten bidrar till att alla lär känna alla i vår skola. I flera år har vi i skolan haft vänelevsverksamhet, men så kom coronapandemin med alla restriktioner. Genast på hösten efterlyste eleverna verksamheten och nu äntligen har vi igen kommit igång. Eleverna hade klassmöten om vad de vill göra med sin vänelever och klassrepresentanterna samlades till elevrådsmöte. Denna gång planerades utomhusverksamhet, men snart hoppas vi att vi igen kan planera inomhusverksamhet. Elevrådet kom till följande: En rast på förmiddagen varje dag drar de äldre eleverna lekar med de yngre. Det skall bli en elefantfotbollsturnering med vänelever i samma lag. En naturstig med frågor och utelekar. Omtyckt inomhusverksamhet med väneleverna har överlag varit att läsa läsläxor, sagor och andra böcker, spela brädspel, pyssla och ha disco. De äldre hjälper också de yngre med att spänna skridskor och skidkängor.
- Vår skola har nu för andra läsåret trivselledare på skolan. Det är elever i åk 4–6 som frivilligt har ställt upp för att bidra till en god stämning och ett gott föredöme på skolan. Trivselledarna har möte varannan vecka och diskuterar under ledning av skolans rektor aktuella saker som har med skoltrivsel att göra. Två gånger i veckan drar de rastlekar för alla klasser. Trivselledarna har via skolans Hem och Skola-förening fått mössor så att alla elever lätt kan veta vem som är trivselledare.
- Alla klasser har i samband med skolfreden den 25.8 fått i uppgift av väneleverna att fundera på hur vi gör vår skola trivsam. Väneleverna hade spelat in en video med årets skolfredstal som visades i alla klasser. Efter det uppmanade väneleverna alla att klassvis diskutera trivseln i skolan. Lärarna ledde diskussionen och sammanfattade klassernas diskussioner i ett digitalt dokument som sedan väneleverna fått ta del av och sammanfattat i samarbete med vänelevshandledarna.
Senast ändrad: onsdag, 18 december 2024, 13:17