Klassföreståndarens guide för trivsel och gemenskap
-
Temalektioner: välmående
Att tänka på då du planerar klassföreståndarlektionerna
Nina Waaramäki, koordinator för hälsofrämjande för unga i Nyland
Folkhälsan- Det som du ger tid för signalerar du att är
viktigt. Att ge tid åt att tillsammans gå igenom ämnen som kopplar till psykisk
hälsa, trygghet, stresshantering och återhämtning sänker trösklarna för de unga
att ta kontakt med dig eller andra vuxna i skolan.
- Lyssna till gruppen och kolla läget med t.ex.
belastning eller vad som är på gång allmänt. Visa intresse för att höra
gruppens tankar och känslor. Ha tid för diskussionen men extra program i
bakfickan om det inte finns ett behov till diskussion.
- Våga fråga hur någon mår ifall någon ungs
beteende väcker din oro. Initiativet är viktigt även om svaret skulle vara
”inte är det något”. Ta samtalet åtskilt från resten av gruppen och ha tid för
att lyssna (skynda inte på).
- Brådska signalerar att du inte har tid för
gruppen och det kan höja tröskeln för de unga att komma till dig för stöd.
Försök hålla lugn takt och inte signalera tidspress.
- Delaktighet är viktigt och valda delar kunde gärna gruppen få påverka och bidra till. Fråga gruppens åsikter t.ex. gällande gemensamma aktiviteter eller innehåll för gemensamma träffarna.
Här har vi samlat tips på hälsofrämjande innehåll av olika längd till klassföreståndarträffarna: - Det som du ger tid för signalerar du att är
viktigt. Att ge tid åt att tillsammans gå igenom ämnen som kopplar till psykisk
hälsa, trygghet, stresshantering och återhämtning sänker trösklarna för de unga
att ta kontakt med dig eller andra vuxna i skolan.