I vår skola har vi under flera år utarbetat och utvecklat ett program för att ta emot de nya sjundeklassisterna för att ge eleverna en bra och trivsam start i den nya skolan. Under alla aktiviteter är skolans vänelever engagerade och står för programmet eller medverkar i programmet.

Programmet inleds redan på våren med sexorna med en ”sexornas dag”. Elever från olika lågstadier samlas på en lägergård där rektorn kungör de nya åk sju klasserna. Efter det blir det olika samarbetsövningar och övningar för att bekanta sig med varandra. Lekarna leds av vänelevhandledarna och skolcoacherna samt någon lågstadielärare. Väneleverna deltar med sina klasser i aktiviteterna. Dagarna brukar bli lyckade och många klasser grundar redan på sexornas dag en whatsapp-grupp för klassens elever.

På våren besöker också sexorna skolan. Då får eleverna bekanta sig med nya skolhuset och ställa frågor. Väneleverna guidar och är aktiva i diskussioner. Väneleverna deltar på föräldramötet och berättar om sin verksamhet för sexornas föräldrar.

På hösten när skolan börjar är väneleverna på gården och samlar in sin åk 7 klass.  Eleverna i åk 7 känner sen tidigare sin egen klass vänelever och skolstarten känns hoppeligen trygg. Väneleverna dyker upp i klassen flera gånger under första skoldagen. Vänelever kan snabbt besvara frågor om skolans regler, skolgården och rastutrymmen och förklara saker som hör till nya skolans rutiner.

Inom de två första veckorna ordnas också teambyggareftermiddagar på annan plats än i skolhuset. Vänelevshandledarna och skolcoacherna leder programmet med olika samarbetsövningar, uppgifter med problemlösning och lekar. Väneleverna är med i sin klass och deltar i övningarna och fungerar som rollmodeller i sina klasser.

Vänelevernas arbete med sin klass fortsätter ännu med en lektion elevhandledning. Där planerar väneleverna sin lektion med olika övningar och leder den åt sin klass med diskussion och efterbehandling. Övningarna brukar bestå av namnlekar, olika nöjeslekar, samarbetsövningar och också olika värderingsövningar.

Vänelevsverksamheten fortsätter sedan under resten av läsåret i form av olika rastaktiviteter som utmaningar för elever (exempelvis gemensam färgkod i klädseln) och olika turneringar (så som pingis) för hela skolan. Även olika högtider är viktiga för vår verksamhet och trivsel.


Last modified: Wednesday, 18 December 2024, 1:18 PM