• I vår skola finns en atmosfär där alla bryr sig om och tar hand om varandra. Vi är bra på att ta hand om nya elever.
  • Vi ger varandra komplimanger, är ärliga och peppar varandra. Vi respekterar varandra och visar hänsyn till alla. Vi låter bli att bråka med varandra. Alla får säga sin åsikt. Vi leker med nya vänner och vi får vara oss själva.  
  • Lärare behandlar alla lika och är snälla. Vi känner oss trygga med personal som hjälper till och behandlar alla jämlikt. Det är viktigt att ha mer än en vuxen i klassen speciellt då elever behöver mycket hjälp. 
  • Genom att tillsammans göra små och stora "hjältedåd" eller uppdrag ökar trivseln i skolan. Trivselhöjare är enligt eleverna att få vara delaktig i planeringen av ”hjältedåden”. Stora hjältedåd kan vara att springa eller gå Unicef-rundan, att plogga tillsammans, att plocka skräp och städa på fadderstranden, att vara energihjältar och spara på energin genom att släcka lampor då man inte vistas i rummet och att föra dryckeskartonger till återvinningen. Små, men viktiga "hjältedåd" kan vara att leka med väneleven på rasten, öppna dörren för klass-kompisen och att hälsa på varandra då man ses på morgonen.
  • På vår skola utlyser trivselledarna skolfreden. Trivselledarna är elever som frivilligt vill arbeta med trivsel och aktiviteter som bidrar till en trivsam och välmående skolmiljö. I samband med skolfreden brukar trivselledarna ge en uppgift till alla klasser. Det är en uppgift som bildar något gemensamt alster för hela skolan. Årets gemensamma uppgift var att alla skolans elever skulle måla varsin fjäder. Dessa fjädrar i sin tur bildar stora styrkevingar. Under läsåret kommer alla klasser att jobba med styrkor och varje elev skall hitta sina styrkor. Styrkorna ger oss vingar för att klara av vardagens utmaningar. Skolfredsuppgifterna finns synliga i skolan både nya och gamla, och påminner oss att alla är en viktig del av vår skola. Eleverna känner delaktighet i skolans alster. Skolfredsuppgifterna påminner oss om vad som gör att vi trivs tillsammans i skolan.
  • I vår skola är alla delaktiga och alla har en plats. Respekt är ett ämne vi värderar högt. Att ingen blir mobbad och att alla är värda lika mycket är något vi står för. Att tillsammans komma ihåg vad vi står för kan ibland även bli en utmaning. Enstaka kan glömma bort det emellanåt, men tas då ner på jorden av sina kompisar som påminner om hur det ligger till.
  • Under den svåra coronatiden har det varit viktigt för oss att hållas positiva. Utmaningen med alla distansstudier och uppgifter gjorde att många blev mer negativt inställda till skolan och skolgången. Då vi alla satt på distans försökte eleverna hjälpa varandra så gott det gick och pratade mycket med varandra för att hålla uppe motivationen. Väl tillbaka i skolan är stämningen på topp. Går du i korridoren hörs prat, skratt och skrik på rasterna. Tillsammans har vi roligt i skolan och det är viktigt för att trivseln ska hållas uppe. Visst har vi alla sämre dagar emellanåt, men hos oss kan vi höja varandras humör och göra skolan till en plats där alla trivs och har roligt.
  • Vi skrattar tillsammans! Vi är alla olika och det får vara så. Vi ser olika ut, tycker om olika saker och vi är olika personer, men vi är alla lika mycket värda oberoende av vilka vi är. Alla accepteras så som de är. Vi tar alltid alla med och ingen blir ensam. Det finns alltid någon att prata med och ingen lämnas utanför. Vi alla är kompisar med varandra och vi har vuxit upp tillsammans. Kompisarna påverkar inte varandra på ett dåligt sätt utan vi hejar på varandra. Vi skrattar också väldigt mycket. I vår skola är alla lärare trevliga och hjälpsamma. De hjälper oss med alla problem och gör timmarna intressanta. Vi har en bra sammanhållning. Alla är trevliga mot varandra. De stora tar hand om de små.
  • Vår skola ligger geografiskt ca 20 km från närmaste stad. Detta bidrar till att fritids- och föreningsverksamhet är minimal i byn. Därför har vi i vår skola satsat på klubbverksamhet under många år. Eleverna och hemmen får önska hurdana klubbar de vill att skolan skall ordna. Utgående från elevernas önskemål har vi ordnat käpphästklubb, lego technic -klubb, lego mindstorm -klubb, klubb för kreativt skapande, frisbeegolf-klubb, bollklubb, gymnastikklubb, bandklubb, djurklubb, pysselklubb, rytm- och rörelseklubb. Dessa klubbar ordnas i regel efter skoldagen en gång per vecka och alla elever som önskar får delta.
  • Vid alla hjärtans dag firar vi alltid vänveckan med program för varje dag. Vår ”vänskaps speed dating” har varit omtyckt. Alla elever funderar ut 5–6 frågor de vill fråga de andra eleverna. De yngre eleverna sätter sig i en inre ring och de äldre i en yttre ring framför de yngre och så kan ”datingen” börja. Efter någon minut flyttar sig de i yttre cirkeln till följande elev.

Viimeksi muutettu: keskiviikko 18. joulukuu 2024, 13.16