General
Senast uppdaterad 23.10.2018
Utvärdera materialsidan
Du kan beställa vårt nyhetsbrev här.
Datatekets applista överförs som bäst till denna plattform.
Observera att apparna inte nödvändigtvis fungerar på alla android tabletter.
Datatekets applista överförs som bäst till denna plattform.
Observera att apparna inte nödvändigtvis fungerar på alla android tabletter.
Video touch - Bugs & Insects / 1,99€
Alla video-Touch apparna fungerar lika:
Apparna består av 12 bilder inom de olika kategorierna och till varje bild är fyra videosnuttar kopplade. Tryck t.ex. på brandbilen och en videsnutt spelas upp. Tryck en gång till för att komma till bildgalleriet.
Har man fler kategorier så kan man växla mellan dem utan att behöva gå ut från appen.I appens inställningar går det bland annat att välja språk samt om man vill få höra vad bilden föreställer.
Med fördel kan man ha utprintade bildkort eller bildkartor som man använder tillsammans med appen. Då kan man t.ex. först välja ett kort och sedan söka upp samma på skärmen.
Här finns filer med bildkartor till de olika kategorierna. I detta skede är bilkartorna gjorda i programmet InPrint 3 och i Widgit Online. De kräver att man antingen ahr ett abonnemang till Widgit Online eller har en licens till programmet InPrint 3.
Skärmen är indelad i femton rutor. Varje ruta ger ifrån sig ett ljud.
Appen är indelad i sex olika kategorier med tolv olika bilder och ljud
till dem. Kategorierna är djur, vilda djur, vilda fåglar, fordon, instrument
och hushåll.
Tryck på en bild,
och en verklig bild av objektet dyker upp, tillsammans med ljudet den gör.
Tryck på bilden någonstans, och den försvinner.
Ljud indelade i fyra kategorier; Människoljud (skratt, gråt, snarkning, nysning, osv.), natur & väder (vattenfall, hav, regn, eld, osv.), yrken (läkare, dansare, brandman, kock, osv.),fler djur (Noshörning, flodhäst, räv, bin, osv.).
Enkla trycka hända. Se om man får respons av barnen, reagerar de på ljudet/bilden. Habbens ergoterapeuter rekommenderar.
En interaktiv bilderbok med 21 djur. Tryck på djuren och se vad som händer.
Hippi 1 består av sex olika sorters ”trycka – hända” övningar. Appen avser att skapa ett intresse av vad som händer på skärmen, träna uppmärksamhet, förstå orsak och verkan samt öva användandet av surfplatta. Bilderna är tydliga och appen vänder sig till yngre såväl som äldre användare som står på tidig nivå.
Trycka – hända. Inne i den studsande ladan gömmer sig ett djur. Lätet hörs svagt. Genom att trycka på dörren öppnas den, djuret blir synligt och lätet hörs tydligt. En röst berättar vad det är för djur. Det går att välja mellan bl.a. engelska, spanska, franska och svenska.
Magic Coloring Picture Book / gratis (köp inuti app, 2,64€)
Genom att dra med fingret på skärmen växer en bild fram.Happenings är ett "trycka -
bygga" program som lämpar sig för barn och ungdomar på tidig nivå.
Happenings stimulerar upptäckarglädjen samtidigt som det tränar uppmärksamhet
på detaljer.
Spelet består av 4 olika kategorier: yrken, musik, sport och djur. I varje
kategori finns 8 olika miljöer att bygga upp. När en miljö är uppbyggd hörs
musik eller ljudillustrationer.
Vem där? är en
animerad pekbok/bilderbok som syftar att underhålla och överraska! Den vänder
sig till personer som befinner sig på en tidig nivå. Passar från 2 år och upp
och innehåller 38 olika händelser.
Detta är en ”trycka -hända” app med bilder gjorda av Kristina Grundström, känd
barnboksillustratör. Den fungerar så att ett tryck var som helst på skärmen
startar en animation. Den tränar därför orsak -verkan på en tidig nivå. Appen
startar med en menyskärm med musik. Därefter visas en svart skärm med ett
”titthål” på övningen. Med ett tryck var som helst på skärmen får man se bilden
och ytterligare ett tryck startar animationen. Tonsättare Victoria Borisova-
Ollas har gjort en del av musiken.
Passar alla språk!
En sekvensövning. Använd duschen för att ge följande man rätt färg och sedan en formautomat för att ge mannen rätt form.
I appen finns bl.a. vanligt memoryspel, finna alla av en sort, hitta andra halvan, höra ett ord och finna rätt bild. I Hippi 2 finns 3 olika svårighetsgrader
Här finns fyra olika
pedagogiska pysselaktiviteter och alla aktiviteter kan i viss mån nivåjusteras.
Övningarna är följande: Vilka hör ihop- träna begrepp och bokstäver/Vilka
passar ihop- träna ord/Pussel – hjärngympa och Gör bilderna lika - träna rumsuppfattning
och detaljer.
Pettsons uppfinningar / 5,49€
Pettsons uppfinningar 2 / 5,49€
Pettsons uppfinningar 3 / 5,49€
I de här kluriga spelen ska du hjälpa till att göra färdigt de finurliga uppfinningarna. Det gäller att lista ut vilka föremål som ska vara med och vilken funktion de ska ha. Dra föremålen till sin rätta plats och uppfinningen drar igång! När du klarat en uppfinning får du ett kugghjul som belöning.
- Det finns möjlighet att spela med eller utan överloppsobjekt.
- Du kan välja om Pettson och Findus ska prata svenska, engelska eller tyska.
Flow Free / gratis
Flow Free: Hexes / gratis
Flow Free: Warps / gratis
Flow Free: Bridges / gratis
Alla "Flow-appar" fungerar enligt samma princip. Det gäller att para ihop alla färger genom att dra en bana mellan cirklarna. Banorna kan inte korsa eller överlappa varandra.
Lightbot Jr : Coding Puzzles / 2,39€
Lightbot Jr består av fem olika världar, som vardera har 7-9 banor. För varje värld lär man sig nya programmeringskoncept men svårighetsgraden ökar långsamt vilket gör att appen passar bättre för yngre barn.
Lightbot: Programming Puzzles 2,39€
Lightbot är en omfattande problemlösningsapp där barn kan lära sig grundläggande programmeringskoncept utan några förkunskaper. Appen är uppbyggd som ett spel med sex olika världar bestående av sju-nio banor vardera.
Appen är uppbyggd som ett spel med tre olika världar bestående av sammanlagt 20 banor.
Appen tränar problemlösning. Det finns fyra olika svårighetsnivåer och antingen väljer man färdigt svårighetsgrad eller så väljer man stigande svårighetsgrad.
Ett eller flera djur är utplacerade i ett rutnät och vill komma till sin mat utan att krocka med varandra. Man drar med fingret för att rita ut vägar som automatiskt får samma färg som respektive djur.
Det gäller att hjälpa en kyckling att fly genom en tunnel. Brickor måste roteras för att tunneln skall vara hel och flykten lyckas.
Lista ut i vilken ordning färgerna skall vara (Master Mind)
Take it Easy är ett logiskt pusselspel I vilket sexkantiga pusselbitar skall byggas ihop så att linjefärger matchar.
123 Domino / Gratis (köp inuti appen, 2,49€)
I detta dominospel ingår 28 övningar av vilka de sju första är gratis. Övningarna blir progressivt mer utmanande.
Pussel / inpassningspussel med djurmotiv. Totalt finns det 26 pussel som finns i 3 olika pussel-varianter och svårigheter.
Princess Games for Girls Games Free Kids Puzzles / gratis (köp inuti appen)
Inpassningspussel i nio olika miljöer med princessmoptiv.
En app för minnesträning.
Fälten blinkar och det gäller att komma ihåg i vilken ordning de blinkade. Det
blir successivt svårare och det går att välja mellan flerfärgade eller
enkelfärgade fält och valfri ljudförstärkning
MyMemo - Kids Matching Game / 2,99€
MyMemo är en klassisk memoryapp. Det går
att välja mellan 6, 8, 12, 16 och 20 korts memory. Vidare kan man välja mellan
svenska, franska, tyska, spanska och engelska.
Appen har en verktygsdel med vilken det går att skapa egna memoryspel. Det går
att skapa par av identiska bilder men även kombinera två olika bilder eller en
bild och ett textkort.
Anns Flashcards - träna arbetsminnet / 1,39€
Med appen tränar du arbetsminnet genom att lyssna och se på kort med bilder, ord, siffror och bokstäver. Det går att välja svårighetsgrad (2, 3, 4, 6 eller 8 kort). Det går att välja mellan om man vill höra bokstavsnamnet eller bokstavsljudet då man väljer bokstavskorten. Ett antal kort visas och efter en stund vänds korten och sedan får man höra vilket kort man skall välja.
123 Domino / Gratis (köp inuti appen, 2,49€)
I detta dominospel ingår 28 övningar av vilka de sju första är gratis. Övningarna blir progressivt mer utmanande.
Visuell gestaltning (visuellt minne, figur-bakgrund, visuokonstruktiva) Habbens ergoterapeuter rekommenderar.
I det här spelet kan du spela memory med Pettson och Findus. Det finns sex olika spellägen; vanligt memory, antalmemory, räknememory, ljudmemory, funktionsmemory och minnesmemory. Det går att spela ensam, mot en kompis eller mot Pettson! Det finns tre olika svårighetsgrade (5, 10 eller 15 par).
Appen innehåller åtta olika bilder ur Pettsons miljö och de skall pusslas ihop. Två bilder består av 12 bitar medan det finns tre bilder för både pussel med 16 och med 247 bitar.Det går att välja mellan 12, 16 och 24 bitar.
Pippi Långstrumps Memo / 4,49€
I Pippi Långstrumps Memo kan man välja mellan 10, 20 eller 30 kort. Likaså går det att välja om man skall para ihop likadana kort, para ihop likadana kort med Söderhavstema, para ihop antal och siffra, para ihop saker efter funktion, para ihop bild och ljud samt spela memory på tid.
Appen innehåller åtta olika bilder ur Pippis miljö och de skall pusslas ihop. Två bilder består av 12 bitar medan det finns tre bilder för både pussel med 16 och med 247 bitar.Det går att välja mellan 12, 16 och 24 bitar.
Via appens första sida väljer man om man vill öva på att forma mönster, versaler, gemener, siffror eller ord. Där finns även möjlighet att gå vidare till inställningar och information till föräldrar. Det går att få barnlås på dessa sidor om man önskar det.
Observera möjligheten att välja font för Skandinavien. Riktlinjerna är inte alla gånger de som gäller i Finland. På den punkten är Mollas ABC ett säkrare val.
I ord delen är det möjligt att lägga till egna ord så att man kan välja vilka ord man skall skriva. Det går att skapa olika ordlistor och även ha många olika användare i appen.
Språkinställningar: Appen innehåller tal och det går att välja mellan bl.a. svenska, engelska
För alla som av en eller annan orsak inte är som vassast då man använder penna och papper så är SnapTypePro ett bra alternativ. Med appens hjälp kan ett arbetsblad ”flytta in” i pekplattan så att det går att fylla i arbetsbladet med tangentbordet.
Arbetsbladet flyttar in i pekplattan genom att fotograferas och sedan pekar man på det stället där man vill infoga text.
För personer med synnedsättning kan appen också vara ett trevligt verktyg. Textstorleken går lätt att justera och kontrasten mellan gul bakgrund och svart text kan vara till hjälp.
Appen har även en inbyggd stavningsfunktion som kan vara bra för personer som drar nytta av direkt feedback.
I gratisversionen av appen går det endast att göra tre arbetsblad åt gången. Sedan måste något arbetsblad raderas.
Ett halvfärdigt arbete kan sparas och kan i ett senare skede göras klart. Färdiga arbetsblad kan exempelvis skickas som e-post eller öppnas i andra appar som finns på plattan.
Demonstrationsvideo:
Demonstrationsfilmer
AudiNote är appen jag gärna hade haft tillgång till under studietiden. För alla som lär sig genom att lyssna och som kanske av en eller annan orsak inte riktigt får alla anteckningar att bli så entydigt klara, så är den här appen ett fint verktyg.
AudioNote gör ljudanteckningar. Appen spelar in allt som sägs medan jag gör mina anteckningar. Genom att sedan i playback-läge trycka på något ord i mina anteckningar hör jag vad som sades exakt då jag gjorde min anteckning.
Anteckningar kan sparas i specifika mappar så alla ämnen kan ha sin egen mapp. En anteckning kan sedan exempelvis delas via e-post.
Demonstrationsvideo (iPad)
Skolstil 2 är ett
skrivprogram med bokstavsljud (talande tangentbord). Den inbyggda talsyntesen
(Acapela, Elin) läser upp ordet vid mellanslag och hela meningen vid
skiljetecken. Hela texten går att få uppläst genom att trycka på högtalaren.
Det går att välja läshastighet.
Bokstäverna på skärmen ser ut som de bokstäver eleven lär sig att skriva för hand. Teckensnittet har tagits fram med utgångspunkt i den vägledning som Nordisk idégrupp för handskrift utarbetade år 2000.
Man kan i viss mån
välja, textstorlek och textfärg samt om man vill ha hjälplinjer eller inte.
ed programmet följer Skrivanvisning och Övningsblad som går att skriva ut.
Skrivanvisning visar skrivriktning på bokstäver och siffror.
Övningsblad med hjälplinjer där varje rad inleds med en bokstav med pilar, som
visar skrivriktning.
Med appen är det lätt att konvertera text till tal. Det går att skriva i appen eller klistra in text i appen och sedan få det uppläst.
Demonstrationsvideo:
Appen konverterar text till tal. Det går att fotografera en text och få den uppläst. Den fotograferade texten kommer man åt att redigera. Appen erbjuder några olika delningsalternativ. Appen kräver wifi.
Demonstrationsvideo:
King
of Math är ett mattespel i högt tempo med varierande problem inom olika områden. Gratisversionen innehåller:
Addition, Subtraktion och Blandat 1
Hela spelet kan köpas som ett engångsköp inuti appen och omfattar då även:
Multiplikation, Division, Räknelära, Bråk, Geometri, Potenser, Statistik, Ekvationer och Blandat 2.
King of Math Junior passar från 6 år och introducerar matematik på ett lättillgängligt och inspirerande sätt. Den pedagogiska styrkan ligger i att väcka intresse och sätta matematiken i ett roligt sammanhang. Spelaren uppmuntras att tänka själv och se matematiska koncept ur olika synvinklar genom att lösa problem inom många områden. Appen är indelad i följande böcker: Räkna, Addition, Subtraktion, Multiplikation, Division, Geometri, Jämföra, Mäta, Pussel och Bråk.
Tränar siffror, de vanligaste räknesätten, geometri, klockan, ordning och mått (volym, längd, vikt). NOMP är uppbyggd med olika matematikmoment. De finns på olika nivåer från 1A-5D, där 1A är den lättaste och 5D den svåraste nivån. Allt är väldigt systematiskt uppbyggt med symboler och förklaringar och det är lätt att hitta den nivå och det moment man söker. Man kan använda tjänsten utan att skaffa konto, fast då med begränsningar kring vilka övningar man kan göra. Skaffar man sig ett gratiskonto har man tillgång till alla övningar som låses upp efterhand som man har förtjänat dem.
Appen, som är av pusselkaraktär, ger en förståelse för hur man löser
ekvationer utan att man ens förstår att det är det man gör. Spelet kräver inte
några förkunskaper.
Spelet består av två sidor fyllda med olika slags kort, bland annat ett
kort som föreställer en magisk box. Boxen skimrar. Målet är få bort de korten
från den sida där boxen finns. För att lyckas finns det en mängd regler som man
skall känna till. Men reglerna introduceras en efter en.
DragonBox Algebra
12 undervisar algebra på ett intuitivt och effektivt sätt.
Algebra är representerad med föremål som gradvis ersätts med reella tal och
variabler.
Reglerna för algebra införs steg för steg på ett lekfullt sätt.
Simply Fractions 2 / gratis / 1,49€
Grunderna i bråkräkning.
Appen tränar på tre olika sätt tiokompisarna. Det går att träna individuellt eller tävla mot ett par. Samla paren av tiokompisar i ett brädspel, i en patiens och i ett memory.
Via appens första sida väljer man om man vill öva på att forma mönster, versaler, gemener, siffror eller ord. Där finns även möjlighet att gå vidare till inställningar och information till föräldrar. Det går att få barnlås på dessa sidor om man önskar det.
Observera möjligheten att välja font för Skandinavien. Riktlinjerna är inte alla gånger de som gäller i Finland. På den punkten är Mollas ABC ett säkrare val.
I ord delen är det möjligt att lägga till egna ord så att man kan välja vilka ord man skall skriva. Det går att skapa olika ordlistor och även ha många olika användare i appen.
Språkinställningar: Appen innehåller tal och det går att välja mellan bl.a. svenska, engelska
Datapedagogens omdöme: Ett roligt sätt att träna på att spåra bokstäver och siffror. Ett plus är att det även finns mönster att spåra. Bra att det är möjligt att mata in egna ord som man vill träna på.
Öva att forma bokstäver och siffror. Det går att välja vilka bokstäver och siffror man önskar öva samt antalet upprepningar.
Appen har text på finska men är inte ”språkbunden”.
Datapedagogens omdöme: Ett bra alternativ till Skrivguiden. Den är inte fullt lika krävande, dvs den tillåter att man skriver lite mera bredvid modellen. Detta kan vara bra för en del användare.
Appen har sex olika delar. Tre delar tränar på att skriva bokstäver. I två delar (”bokstavskort” och ”skrivövning”) gäller det att forma bokstäverna. I delen som heter ”Skriv fritt” kan man skriva som man vill och också använda sig av bokstavsbrickor.
Hur man instrueras att forma bokstäverna skiljer sig i några fall från den finska standarden. Varje bokstav representeras av en bild på ett djur, vissa av dem något ovanliga, och både bokstäver och djurnamn läses upp.
I delen alfabetet finns dels en ”översikt” över alfabetet, en övning om att kombinera versaler med gemener (”stora och små”) samt en övning i vilken man skall identifiera initialljudet, (”börjar på”).
I delen ”Par” ingår övningarna bokstavsmemory, para ihop bokastav och djur samt bokstavsmemory med versaler och gemener.
Memoryövningen börjar med sex brickor men det blir gradvis svårare ju längre man spelar, på högsta nivån är det 30 brickor.
I delen ord ingår delarna ”Nybörajre” (max fem bokstäver, 25 ord), ”Avancerad” (max sju bokstäver, 56 ord) samt ”Pro” (75 ord). Det visas en bild på djuret (namnet går att få uppläst genom att trycka), och under finns bokstavskort som ska placeras i rätt ordning. När man rör vid ett bokstavskort läses bokstavsljudet upp.
Språk: bl.a svenska, engelska, tyska, franska, spanska och italienska.
Datapedagogens omdöme: Till den här appen har jag haft ett något ambivalent förhållande. Det kan dels ha att göra med att de första versionerna inte var så bra. Då fanns inte ljudande bokstäver och det fanns ”klumpigheter” som gjorde att appen kändes otymplig. Nu ser jag den som ett komplement om man behöver extra repetition kring bokstäverna.
Bokstavslek innehåller mer än 300 substantiv på både svenska och engelska.
Bokstavslek
är utvecklad enligt grundläggande läsinlärningsmetodik - ljudningsmetoden. Appen
använder ljudande bokstäver samt både långa och korta vokaler.
Appen främjar språklig medvetenhet genom kunskap om bokstäverna, hur de låter
och hur man använder dem för att stava till ord.
I appen finns tre olika övningar med inställningar i varje del.
I den första delen tränas ordets begynnelsebokstav. I inställningarna kan väljas om man sedan vill se ordet skrivet eller som en bild. Likaså går det att välja antalet bokstäver/ord.
I den andra övningen tränar man att stava till ord. I inställningarna kan man välja mellan att få ett tangentbord på skärmen eller ett antal bokstäver att välja mellan.
I den tredje övningen saknas en bokstav i ordet. Det går att välja om det skall vara den första bokstaven, en bokstav i ordet eller den sista bokstaven som saknas. Det går även att välja alternativet ”olika positioner” för saknad bokstav.
Språkinställningar: Appen innehåller tal och det går att välja mellan bl.a. svenska, engelska
Datapedagogens omdöme: Appen kan
tas i bruk redan tidigt om man väljer att i den första övningen endast
fokuserar på vilket ljud och ord man hör. Man behöver inte poängtera att det är
bokstäver och inte heller kräva att man minns bokstäver/ljud från tidigare.
Diktamensdelen är i alls in enkelhet liknande som i många andra appar. Den
tredje övningen med saknade bokstäver är riktigt bra då det går att välja
vilket ljud man skall fokusera på.
Mest får man ut av appen om en vuxen arbetar tillsammans med barnet.
Kors & Tvärs är en app som syftar till att träna stavning och ordkunskap i korsordsform. Appen innehåller fyra olika programdelar i korsordsstil, var och en i tre olika svårighetsgrader. Det finns 270 korsord att träna på i varje spelform.
När du skriver så får du får höra bokstavsljudet för den bokstav du tryckt på. Appen skiljer på långa och korta vokaler. När du har stavat hela ordet får du höra ordet läsas upp.
Här finns också 270 korsord på engelska att träna på!
Språkinställningar: Appen innehåller tal och det går att välja mellan bl.a. svenska, engelska
Bilderna illustrerar variationen på övningar och svårighetsgraden. (Det finns en bild från varje övning och från ett korsord från den lättaste nivån och ett korsord från den svåraste nivån. Även antalet hjälpbokstäver varierar för att illustrera det alternativet.)
Övning 1 är ett klassiskt korsord. Det går att välja antal bokstäver som visas (5,10 och 30).
I övning 2 gäller det att hitta de gömda orden.
I övning 3 är bokstäverna på fel plats och de skall flyttas till rätt plats.
Övning 4 går på tid. Det rullar in bokstäver på ett band och det gäller att välja bokstav och hitta rätt plats för den.
Datapedagogens omdöme: Redan ”i begynnelsen” då PC:n hade tagit steget in i klassrummen och programmet hette Från ord till ord (senare Korsord med mera), ansåg jag att varje grupp med nybörjarundervisning borde ha tillgång till programmet. Senast nu, då de ”talande korsorden” för nybörjarna finns som app för iPad, android och windows har de väl äntligen tagit steget in i klassrummen?
Obs! Den Android enhet som Datateket använder är inte kompatibel med den version av Bornholmslek som finns tillgänglig i Google play. Bilderna och texten är således baserad på appens iOS version och jag utgår ifrån att den fungerar lika i Android miljö.
Bornholmslek bygger på en
teoretisk syn på läsning där betydelsen av fonologisk medvetenhet tydliggörs.
Genom appens olika lekar läggs grunden till en läs- och skrivstart. Vilka ord
rimmar? Hur låter orden i början? Hur går det till att bygga och läsa ett ord?
Appen Bornholmslek saknar poängsystem, tidsbegränsningar och stressig musik.
Bygga ord: I övningen får det att välja mellan stora och små bokstäver samt välja enklare eller svårare ord.
I Rimlek får man flytta på saker så att de passar ihop med något som rimmar På första bilden får man höra ”En mus i ett…” och det gäller att flytta in musen i huset. På bild två har tjuren placerats på muren och på bild tre är gubben på stubben.
Datapedagogens omdöme: Appen är lämpligt smårolig att använda som ett redskap då man arbetar med fonologisk medvetenhet. Med fördel kan appen vara en del av ett större projekt där andra lekar kring språklig medvetenhet ingår.
Obs! Åtminstone på den Android enhet som Datateket använder så blir texten väldigt liten, så appen kanskje inte är helt optimerad för en Androidmiljö.
LäsKod är en app med fokus på den tidiga läs- och skrivinlärningen. Målgruppen för appen är i första hand ungdomar och vuxna med annat modersmål som håller på att lära sig läsa och skriva svenska samt barn som befinner sig i början av sin läsning. Appen är indelad i 18 nivåer och svårighetsgraden är stegrande, från bokstavsljud med förebild till orddiktamen
Nivå 1 och 2:
Du hör ett bokstavsljud och på nivå 1 ser du dessutom bokstaven och det gäller att hitta samma bokstav på tangentbordet. I följande del repeterar man ett ljud i taget genom att flytta ner med den gröna pilen och till sist gäller det att kombinera bokstäverna. I alla moment upprepas det aktuella bokstavsljudet.
På nivå 2 visas ingen modell av bokstaven utan endast bokstavsljudet läses upp. För övrigt samma delmoment som på nivå 1.
Nivå 3 och 4 liknar de tidigare nivåerna så till vida att det nu handlar om stavelse konstruktioner. På nivå 3 med förebild och på nivå fyra utan. Det tredje momentet att kombinera stavelse konstruktion med samma utskriven finns inte.
Nivå 5 till nivå 11 har samma moment. Först får man skriva ett ord, sedan får man lyssna på orden ett i taget. Moment tre går ut på att kombinera bild med ord. I det fjärde momentet hör man ett intialljud och ett ord och skall sedan kombinera det med rätt ord. Enstaviga och tvåstaviga ord förekommer i nivåerna.
Nivå 12-14 är en repetition av hela ord med bild och momenten är desamma som i nivåerna 5 till 11.
Nivå15 till 17 är repetition av ord utan bild. Ordet läses upp och skall skriva. På nivå 18 är likaså en orddiktamens övning och innehåller samma moment som på nivåerna 15-17, dvs skriva ord och lyssna och läsa dem.
Appen registrerar vad som görs under en övnings session men resultatlistan nollas om appen stängs av.
Det går att ställa in bokstäverna för övningarna på nivå 1 till 4.
Det går att välja om man vill se andelen rätta svar på varje nivå samt hur många gånger varje nivå är avklarad.
Datapedagogens omdöme: Appens uppbyggnad gör att den lämpar sig bäst om en vuxen arbetar tillsammans med barnet. Den kan vara ett verktyg i specialpedagogens verktygsback.
Kul med Duffton är en svenskproducerad läs- och skrivapp.
Spelen bygger på ljudningsmetoden. Spelen kan med fördel användas för att träna
stavning i lägre årskurser. I de olika spelen får barnen lyssna på
bokstavsljud, skriva och läsa. Orden finns i fem nivåer och barnen stimuleras
till träning genom att på varje nivå klara fem delmål. För varje avklarat
delmål får man en pusselbit i belöning och när hela bilden är klar visas en
filmsnutt som uppmuntran.
Nivå 1: enstaviga, ljudenliga ord
Nivå 2-3 : flerstaviga ord och konsonantförbindelser
Nivå 4-5 : dubbelteckning och ljudstridiga ord
Det är även möjligt att välja ”Stegrande svårighetsgrad”
Övningarna är skriva ord välja rätt ord och hinna skriva ord innan bilen åkt ur bilden.
Datapedagogens omdöme: Appen är ett bra tillägg om man behöver alternativ till övningar på tidig läs- och skrivnivå.
I övningen Vem är jag? Visas fyra gåtor. Appen läser inte upp gåtan, däremot kan man få svaret uppläst. Det går inte at stänga av uppläsningsfunktionen. Man måste alltså stänga av iPadens ljud för att hindra att svaret läses upp.
I övningen Vilket ord saknas. Visas fyra meningar och under dem fyra ord. Det gäller att dra rätt ord till rätt mening. Det går att välja att uppläsningen sker först efter att man gjort en mening klar.
I övningen Bygg en mening skall man bygga en mening med hjälp av orden på skärmen. Trycker man på de streckade linjerna läses meningen upp, även om man valt att stänga av uppläsningen.
I övningen Sant eller falskt presenteras fyra påståenden till en bild och det gäller att välja om påståendet är rätt eller fel. Genom att trycka på maningen får man den uppläst. Tyvärr kan uppläsningsfunktionen inte stängas av.
Språkinställningar: Appen innehåller tal och det går att välja mellan svenska och engelska.
Datapedagogens omdöme: Appen
fungerar bäst om en vuxen arbetar tillsammans med barnet. I annat fall är det
lätt hänt att det blir ett surfande i appen. Appen registrerar inte
övningsresultaten. Lite olyckligt att uppläsningarna inte enkelt kans lås på
och av.
Övriga appar inom kategorin läsa och skriva:
Stavningslek lär ut stavning av mer än 300 substantiv, på nio olika språk, i varierande svårighetsgrader. Här tränar barnen att skriva ord på ett lekfullt och roligt sätt. Stavningslek är utvecklad enligt grundläggande läsinlärningsmetodik. Appen använder ljudande bokstäver samt både långa och korta vokaler vilket är mycket viktigt när barn skall lära sig ljuda ihop bokstäver till ord på rätt sätt.
Språk: svenska, danska, engelska, italienska, nederländska, norska, portugisiska, spanska och tyska.
Lyssna och läs är en svenskproducerad pedagogisk app som
lär ut mer än 350 substantiv på 10 olika språk! Här kan alla träna på svenska,
engelska, tyska, danska, norska, italienska, spanska, portugisiska, polska och
holländska! I appen ingår sex olika delar; begreppsträning, alfabetsträning,
kombination av ord och bild, läsa ord, identifiera initialljud Följande 6 delar
ingår i appen: Begreppsträning; Ett antal bilder presenteras och ett ord sägs.
Man pekar därefter på den rätta bilden. Denna del är mycket bra när man vill
lära sig ord på olika språk. För de mindre finns det belöningar och
överraskningar i form av nallar. Alfabetet; I Alfabetet tränar man bokstäverna
i alfabetet genom att höra dess namn. Både stora och små bokstäver ingår. Även
här finns belöningar och överraskningar i form av nallar. Ord och bild; I denna
del presenteras ord med bildstöd vilket gör övningen utmärkt för de som vill
lära sig ett nytt språk. Rätt svar belönas genom att en bild avtäcks. Läsa ord;
Här visas ord utan bilder vilket skapar en ren ”lyssna-läs” övning. Tiden mäts
och man får stjärnor beroende på hur snabb man är. Börja lika; I Börja lika
används ord med samma begynnelsebokstav vilket gör det lite svårare att finna
rätt. Rätt ord; En bild visas och det gäller att hitta det rätta ordet bland
flera ord. Vid rätt val visas enbart bild och rätt ord för att förstärka
inlärningen. Antal visade ord styrs av inställningsknappen med rutor.
Svårghetsgraderna; Nivå 1 lär ut enstaviga ord utan konsonantförbindelse såsom
bil, sol och tåg. Nivå 2 lär ut tvåstaviga ord utan konsonantförbindelse såsom
kaka, myra och låda. Nivå 3 lär ut ord med konsonantförbindelser såsom blad,
stol och bord. Nivå 4 lär ut lite svårare ord såsom apelsin och blomma. Nivå 5
lär ut en blandning av svåra och lätta ord. Språk: svenska: engelska, tyska,
norska, danska, italienska, spanska, polska, portugisiska och nederländska.
Inställningarna sparas tills nästa gång appen startar.
Det går att välja språk: engelska, italienska, tyska, polska, portugisiska,
danska, holländska, norska, spanska och finska.
Språk: svenska, danska, engelska, italienska, nederländska, norska bokmål, polska, portugisiska, spanska och tyska
Bokstäver med Mera syftar till att lära ut bokstäver på ett roligt och grundligt sätt med fin grafik och tydliga bilder. Här tränas också förmågan att särskilja viss bokstav samt att känna igen ord, stava till ord samt att skriva ord.
Språk: Svenska, norska, danska, franska, tyska, italienska spanska, portugisiska och engelska.
Läs och förstå 2 består av sju övningar som tränar läsförståelse och grammatik. I den åttonde övningen kan man ”skriva sig till läsning” med hela ord. De övriga övningarna som ingår i appen är att välja mellan en eller ett, välja vilket ord som skall bort, välja rätt mening till en bild, hitta motsatsord, hitta rim och hitta synonymer.
Språk: Svenska och engelska.
I Stavningslek 2 får barnen öva på kopplingen mellan språkljud (fonem) och bokstäver. På detta sätt kan läsförmåga och stavning förbättras samtidigt som man lär sig språkets ljudmässiga uppbyggnader. Appen använder ljudande bokstäver samt både långa och korta vokaler vilket är mycket viktigt när barn skall lära sig ljuda ihop bokstäver till ord på rätt sätt.
I Stavningslek 2 finns 3 olika delar, sortera i bokstavsordning, stava på tid och gissa ordet.
Språk: svenska, danska, engelska, italienska, nederländska, norska bokmål, spanska och tyska.
Obs! Datapedagogen anser att appen som sådan är onödigt dyr i Androidmiljön. Satsar man detta pris bör man kanske vara beredd på att skapa en del eget material för att få valuta för pengarna.
I appen ingår 96 skrivna samt inlästa ord och bilder. Dessutom går det att skapa egna övningar genom att lägga in bilder, ord och ljud. De egna ordlistorna kan exporteras till andra användare. I appen akn man också skapa många profiler för fler användare. Appen har sex olika spel. De är; para ihop bilder, para ihop ord, ord till bilder, bilder till ord, ljud till bild och ljud till ord.
Språk: 22 språk, bl.a. svenska, engelska, finska, franska, tyska, ryska och spanska
Appen innehåller sex olika svårighetsgrader med olika långa
ord. I varje nivå kan man samla tio pokaler. Övningarna är uppbyggda så att man
får slutet på ett ord samt fyra olika begynnelsebokstäver.
Det finns två olika lägen att välja mellan; normal- och snabbläge. I normalläget
ges mera auditivt stöd. Det passar bra för den som just lärt sig ljuda. Snabbläget passar bättre för den som tränar
på att automatisera läsningen.
Som Läsguld men nu är det två begynnelsebokstäver som bildar ljudet som skall kombineras med slutet på ordet.
Appen passar för personer som är i början av sin
läsinlärning. Appen innehåller 100 vardagliga ord som är indelade i fyra olika
nivåer. I start menyn väljer man apelsinen ifall man vill öva med de lättaste
orden. Vattenmelonen i sin tur leder till de svåraste orden som ingår i appen.
Det går att välja om man vill öva med versaler eller gemener samt om man vill
ha bakgrundsmusik eller inte.
Man får se ett ord och tre bilder och det gäller att välja rätt bild. Väljer
man rätt får man en belöning.'
Appen innehåller 48 olika minikorsord fördelade på 5 svårighetsnivåer med 12 korsord i varje nivå. Varje korsord består av 4-8 ord i en fläta med relevanta bokstavbrickor utplacerade runt flätan. Spelet går ut på att, med så få misstag som möjligt, dra bokstavbrickorna till sina rätta platser i flätan. Bokstäver dragna till sin rätta plats fastnar i flätan. Bokstäver dragna till fel plats åker tillbaka. Det går att välja mellan stora eller små bokstäver samt o man vill ha ljudade bokstäver eller inte.
ABC-klubben: ABC-bingo / 2,68€
I appen får man laborera med fyra bokstäver i taget, förutom i den sista gruppen som innehåller fem bokstäver. I alla bokstavsgrupper, förutom den sista kan man välja att jobba på två nivåer. Spelet går ut på att man får upp bilder och skall leta upp det ord som passar.
ABC-klubben: ABC:korsord / 2,15€
En app för ”Nybörjarläsare”. Appen är indelad i olika bokstavsgrupper med två svårighetsgrader. Orden är desamma men på den enklare nivån får man välja mellan de bokstäver som verkligen behövs, medan man på den svårare nivån får välja mellan bokstäver från hela alfabetet.
Med appen går det att öva både att läsa och skriva. Lämpar sig för personer som är nybörjare inom läsning och skrivning. Här finns bl.a. övningen ”Hitta ordet” i vilken man får höra ett ord och så gäller det att välja ordet man hörde. Det finns en övning som går ut på att skriva ett ord samt övningar för träning av bokstavsljud.