Kommunikationskartor
för lekar
Blåsa såpbubblor
Med detta enkla bildstöd kan ni blåsa såpbubblor
tillsammans, inne eller ute, parvis eller i större grupp. Pekprata om vems tur
det är att blåsa samt ”mera” bubblor. Barnen tycker också ofta om att spräcka
bubblorna. Ni kan själva hitta på något ord för detta istället för spräcka
t.ex. ”poks”. Printa gärna ut bilden i en liten fickversion så är den lätt att
ha med i parken.
Fruktsallad
Leken går till så här:
Deltagarna sätter sig på stolar i en ring. En deltagare är
ledare och ställer sig i mitten av ringen. Barnen delas in i grupper enligt
olika frukter, till exempel bananer, päron, äpplen och apelsiner. När leken
börjar och alla sitter på en plats ropar ledaren: "Alla bananer byter
plats". Då ska alla bananer byta plats samtidigt som ledaren ska försöka
sätta sig på en stol. När ledaren ropar "Fruktsallad" ska alla byta
plats. Om ledaren hittar en ledig stol får den som blir utan plats vara ledare
till näst.
Leken går även att lekas stående i ring, det kan då vara
svårare att hålla reda på vilka platser som är lediga.
Färgleken 
Leken går till så här:
Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, ungefär 10
meter bort från färgledaren. Färgledaren står med ryggen mot de andra barnen,
för att inte kunna se vad de har för färger på sig. Målet är att ta sig fram till
färgledaren före de andra barnen. Färgledaren ropar en färg och antal steg.
Alla barn som har något klädesplagg i den färgen som ledaren ropat, får ta steg
framåt. Färgledaren kan t.ex. ropa: "Alla som har något rött på sig får ta
två steg framåt!". Den som först rör i ledaren får vara ledare nästa
omgång.
Leken kan lekas som enkel version genom att man bara tar sig
framåt med vanliga steg.
I en svårare version kan man ta med olika sorters steg, t.ex. myrsteg,
bamstesteg, hopp.
Följa John 
Leken kan förslagsvis gå till så här: Kom överens om vem i gruppen som
börjar vara John / ledare. De övriga deltagarna står
bakom hen i ett led. John rör på sig enligt egen fantasi och
de övriga deltagarna försöker göra exakt likadant. Efter en stund byts John /
ledaren till exempel genom att följande i raden blir John. Den som just varit
går längst bak i ledet. Deltagarna får använda sin fantasi, röra på sig och
alla som vill och kan se bildstödet kan delta i leken.
Gömma nyckel 
Kom
överens om vem som gömmer nyckeln. De övriga deltagarna går i ett annat rum och
återvänder då ”gömmaren” ger en signal. ”Gömmaren” instruerar om nyckeln är
gömd på fisk, fjäril eller fågelnivå ( nära golvet, ögonhöjd eller högre upp).
Dessutom informerar hen om det är varmt (nära nyckelgömman) eller kallt (långt
ifrån). Kom överens om vem som är nästa
”gömmare”, tex den som hittade nyckeln. Under lekens gång pekpratar deltagarna
på lekkartan så har även de som har svårare att uttrycka sig chans att
vara delaktiga.
Kom hem alla mina barn 
Leken går till så här:
Alla barn står bredvid varandra på en linje i ändan av salen
eller parken. Ledaren står i andra ändan och ropar: "Kom hem alla mina
barn!". Barnen svarar: "Hur då?" Ledaren bestämmer på vilket
sätt barnen ska ta sig över till andra sidan, det kan vara t.ex. hoppande som grodor,
baklänges, som apor eller hoppande på
ett ben.
Leken kan lekas inomhus eller utomhus. Använd bildstödet för
att visa hur barnen ska ta sig till andra ändan. Peka på kartan och visa
rörelsen. Börja med att gå igenom de
olika symbolerna med barnen och diskutera hur man t.ex. går som en pingvin eller
som en groda. Du kan även låta barnen prova på att vara ledare!
Kungen befaller 
Kom överens om vem som är ”befallaren”. Med hjälp av lekkartan kan
hen befalla (peka på den bild som är aktuell) samtidigt som kungen befaller
även muntligt vad de övriga deltagarna ska göra. Turas om att vara ”befallare”
och byt efter till exempel 5 gånger.
Pomperipossa

Leken går till så här:
Bestäm vem som ska vara häxan Pomperipossa. Häxan behöver en
filt och en käpp. Alla andra barn går
runt i rummet och låtsas plocka blommor. Pomperipossa kommer in efter en stund och
bankar i golvet med sin käpp. Alla barn blir då förstelnade, kryper ner på knä
och blundar. Häxan trollar bort någon genom att lägga filten över ett eller
flera av barnen. Då häxan igen bankar med sin käpp bryts förstelningen och alla
barn, förutom de under filten, får stiga upp. Tillsammans får barnen sedan
försöka fundera ut vem som är borttrollad och ligger under filten.
Spela musik och låta barnen dansa medan de väntar på
Pomperipossa. Om du inte har en käpp kan Pomperipossa klappa i händerna.
Gissa vem som är borta genom att använda bilderna.
Pomperipossa går bäst att leka inomhus.
Spegel
Leken går till så här: 
Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad. Ett barn är
spegel och ställer sig med ryggen mot de andra, ungefär 10 meter framför. De
andra barnen ska försöka smyga sig närmare spegeln. Genast då spegeln vänder
sig om så ska barnen stå blickstilla. Den som rör på sig och blir träffad av
spegelns blick måste gå tillbaka till starten. Den som först lyckas komma fram
till spegeln får vara spegel nästa omgång. För att göra leken lite svårare kan
spegeln bestämma hur de andra barnen ska gå framåt, det kan vara med myrsteg
(mycket små steg), med vanliga steg eller med bamsesteg (stora steg).
När du använder bildstödet för spegelleken kan du börja med
att gå igenom de olika symbolerna med barnen. Bilderna fungerar sedan som
förtydligande till lekens regler. Använd dem för att visa när barnen ska stanna
eller när de är tvungna att gå tillbaka. Med bilderna kan du även förklara de
olika sätten barnen kan ta sig framåt. Du kan både använda bilderna och visa
med händerna eller kroppen att t.ex. myrsteg är pyttesmå steg medan bamsesteg
är mycket stora steg. Du kan också hitta på andra sätt att ta sig framåt!
Under hökens vingar, kom!
Leken går till så här:
Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, dra en linje
en bit bort från barnen. Ett av barnen väljs till örn och ställer sig mitt
emellan barnen och linjen på andra sidan.
Örnen ropar sedan: "Under örnens vingar kom!" och
barnen svarar: "Vilken färg?"
Örnen svarar genom att ropa en färg. Alla de barn som har
färgen på sina kläder får gå över till andra sidan. De övriga barnen ska
försöka ta sig till andra sidan utan att bli fasttagna av örnen. Alla som blir
fasttagna blir också örnar och hjälper örnen att fånga de andra under nästa
omgång. När alla blivit tagna väljer man en ny örn.
Kommunikationskartor
för spel
Kims-lek
Meta fisk
Denna karta kan du använda till ett färdigt metespel eller
till andra spel med samma tema.