Section

  • Denna modul är senast uppdaterad: 18.5.2020 

    Materialet i denna modul är licensfritt och gratis, vilket betyder att du inte behöver något tilläggsprogram för att ladda ner materialet i pdf-form.

    I det här materialet har det använts ritade bilder från Papunets bildbank, www.papunet.net, och ARASAAC-symboler: Sergio Palao för CATEDU (catedu.es/arasaac) publicerade under Creative Commons Licensen.

    Symbolerna får inte säljas men gärna spridas i icke-kommersiellt syfte då licensen syns.

    Språk och samspel får understöd av Veikkaus och gör ingen vinst på materialet och det får fritt användas och anpassas enligt behov.

     Senaste nytt:

    Känsloanalys – en lek om att bjuda på sig själv och låta känslorna spridas till andra, finns i sektionen Lek och lär. I samma sektion finns "Regnväder", som är en stämningsskapande och samlande övning.

    Materialet till lekarna Spegeln och Under hökens vingar, kom! har uppdaterats.

    Tidigare nytt:

    I sektionen Lek och lär hittas symbolstöd till lekarna Beskriv känslor, Följa John, Gömma nyckel och Kungen befaller. 


    Feedback, tips och idéer kan skickas till akk (@) folkhalsan.fi


    Utvärdera materialsidan

  • Open allClose all

  • View only 'Topic 1'

    Aktiviteter

    Material för ridterapi

    Stallregler

    Känslor i stallet

    Leka häst

    Ridterapi, schema

    I ridterapi samarbetar terapeuten med en häst, som är skolad för till sin uppgift. Ridterapi är en målinriktad, individuellt planerad och utförd (re)habiliteringsform som baserar sig på ICF-klassifikationen. I ridterapi kan man ha motoriska, funktionella, pedagogiska och/eller psykologiska målsättningar. Detta bildstöd är utarbetat till stöd för ridterapi men fungerar även inom vanlig stallverksamhet.

    Schemat för ridterapin kan man skriva ut och hänga upp på väggen eller klippa ut rutorna och bygga en knippa av den (se instruktion under kommunikation).

    I pulkabacken

    Det här är en samtalskarta som kan användas i pulkabacken.



    • View only 'Topic 2'

      Hushåll och vardag

      Hushåll

      Baka pepparkakor

      Vardag

      Gå på toa

      Klädtermometer

      Matbutik

      Tallriksunderlägg, dagis

      Tallriksunderlägg, hem   

      Tvätta händerna

      Här är samlat symbolstöd som kan användas som stöd vid olika vardagliga situationer, till exempel vid matsituationer, på- och avklädning, för att berätta hur du känner dig just nu eller vad du vill göra.


      • View only 'Topic 3'

        Kommunikation

        Kommunikationskartor

        Hur känner du dig?

        I skolan har jag

        Känslor

        Känslor enkel

        Känslotermometer  

        Skolstart

        Turtagning

        Knippor

        Dagisknippet

        Föräldraknippet

        Bildknippan är lätt att göra, lätt att använda och du kan bära med dig den under dagen. Det finns en

        1. Printa ut bilderna.

        2. Klipp ut bilderna så att det på varje utklippt ark finns fyra symboler.

        3. Limma ihop alla ark två och två så att de bildar kort med symboler på vardera sidorna.

        4. Laminera efter det här alla kort.

        5. Gör ett hål i övre kanten av alla kort.

        6. Fäst korten med en ring så att de hålls ihop.

        7. Klar att använda!


        KänslosnAKK

        KänslosnAKK

        Ett bildstödsmaterial om känslor utarbetat av Språk och samspel på Folkhälsans förbund. 

        Innehåller bland annat material om hur känslorna känns, var i kroppen de känns och hur de skulle låta om de var ett ljud samt metoder för att lugna ner sig.


        • View only 'Topic 4'

          Lek och lär

          Kommunikationskartor för lekar

          Beskriv känslor  

          Fundera tillsammans vilka känslor de olika symbolerna på första sidan (olika känslor) återspeglar. Uppmuntra en i gången att med egen mimik och kropp försöka visa olika känslor. Be övriga gissa vilken känsla som återges. Pekprata under lekens gång och turas om att återge känslorna.
          Med hjälp av diskussionskartan (Var i kroppen känns det?) kan ni samtala om olika känslor, tex. glad, var känns det i din kropp när du är glad? Vad kan ha hänt så att du känner dig glad. Vad vill du göra när du känner dig glad?

          Fruktsallad

          Leken går till så här:

          Deltagarna sätter sig på stolar i en ring. En deltagare är ledare och ställer sig i mitten av ringen. Barnen delas in i grupper enligt olika frukter, till exempel bananer, päron, äpplen och apelsiner. När leken börjar och alla sitter på en plats ropar ledaren: "Alla bananer byter plats". Då ska alla bananer byta plats samtidigt som ledaren ska försöka sätta sig på en stol. När ledaren ropar "Fruktsallad" ska alla byta plats. Om ledaren hittar en ledig stol får den som blir utan plats vara ledare till näst.

          Leken går även att lekas stående i ring, det kan då vara svårare att hålla reda på vilka platser som är lediga.

          Färgleken

          Leken går till så här:

          Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, ungefär 10 meter bort från färgledaren. Färgledaren står med ryggen mot de andra barnen, för att inte kunna se vad de har för färger på sig. Målet är att ta sig fram till färgledaren före de andra barnen. Färgledaren ropar en färg och antal steg. Alla barn som har något klädesplagg i den färgen som ledaren ropat, får ta steg framåt. Färgledaren kan t.ex. ropa: "Alla som har något rött på sig får ta två steg framåt!". Den som först rör i ledaren får vara ledare nästa omgång.

          Leken kan lekas som enkel version genom att man bara tar sig framåt med vanliga steg.
          I en svårare version kan man ta med olika sorters steg, t.ex. myrsteg, bamstesteg, hopp.

          Följa John 

          Leken kan förslagsvis gå till så här: Kom överens om vem i gruppen som börjar vara John / ledare. De övriga deltagarna står bakom hen i ett led. John rör på sig enligt egen fantasi och de övriga deltagarna försöker göra exakt likadant. Efter en stund byts John / ledaren till exempel genom att följande i raden blir John. Den som just varit går längst bak i ledet. Deltagarna får använda sin fantasi, röra på sig och alla som vill och kan se bildstödet kan delta i leken.

          Gömma nyckel 

          Kom överens om vem som gömmer nyckeln. De övriga deltagarna går i ett annat rum och återvänder då ”gömmaren” ger en signal. ”Gömmaren” instruerar om nyckeln är gömd på fisk, fjäril eller fågelnivå ( nära golvet, ögonhöjd eller högre upp). Dessutom informerar hen om det är varmt (nära nyckelgömman) eller kallt (långt ifrån).  Kom överens om vem som är nästa ”gömmare”, tex den som hittade nyckeln. Under lekens gång pekpratar deltagarna på lekkartan så har även de som har svårare att uttrycka sig chans att vara  delaktiga.


          Kom hem alla mina barn

          Leken går till så här:

          Alla barn står bredvid varandra på en linje i ändan av salen eller parken. Ledaren står i andra ändan och ropar: "Kom hem alla mina barn!". Barnen svarar: "Hur då?" Ledaren bestämmer på vilket sätt barnen ska ta sig över till andra sidan,  det kan vara t.ex. hoppande som grodor, baklänges, som apor  eller hoppande på ett ben.

          Leken kan lekas inomhus eller utomhus. Använd bildstödet för att visa hur barnen ska ta sig till andra ändan. Peka på kartan och visa rörelsen. Börja med att gå igenom  de olika symbolerna med barnen och diskutera hur man t.ex. går som en pingvin eller som en hund. Du kan även låta barnen prova på att vara ledare!

          Kungen befaller 

          Kom överens om vem som är ”befallaren”. Med hjälp av lekkartan kan hen befalla (peka på den bild som är aktuell) samtidigt som kungen befaller även muntligt vad de övriga deltagarna ska göra. Turas om att vara ”befallare” och byt efter till exempel 5 gånger.


          Känsloanalys

          En lek om att bjuda på sig själv och låta känslorna spridas till andra. Det här är en samarbetsövning där deltagarna tillsammans får öva på att uttrycka känslor. Övningen kan göras i en stor grupp, men det kan vara enklare att börja med små grupper med 6–10 personer per grupp. Instruktioner finns här: https://lekar.folkhalsan.fi/vanskapslekar/kansloanalys

          Pomperipossa 

          Leken går till så här:

          Bestäm vem som ska vara häxan Pomperipossa. Häxan behöver en filt och en käpp.  Alla andra barn går runt i rummet och låtsas plocka blommor. Pomperipossa kommer in efter en stund och bankar i golvet med sin käpp. Alla barn blir då förstelnade, kryper ner på knä och blundar. Häxan trollar bort någon genom att lägga filten över ett eller flera av barnen. Då häxan igen bankar med sin käpp bryts förstelningen och alla barn, förutom de under filten, får stiga upp. Tillsammans får barnen sedan försöka fundera ut vem som är borttrollad och ligger under filten.

          Spela musik och låta barnen dansa medan de väntar på Pomperipossa. Om du inte har en käpp kan Pomperipossa klappa i händerna.

          Gissa vem som är borta genom att använda bilderna.

          Pomperipossa går bäst att leka inomhus.

          Regnväder

          Regnväder är en stämningsskapande och samlande övning. Instruktioner finns här: https://lekar.folkhalsan.fi/vanskapslekar/regnvader

          Spegel 

          Leken går till så här: 

          Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad. Ett barn är spegel och ställer sig med ryggen mot de andra, ungefär 10 meter framför. De andra barnen ska försöka smyga sig närmare spegeln. Genast då spegeln vänder sig om så ska barnen stå blickstilla. Den som rör på sig och blir träffad av spegelns blick måste gå tillbaka till starten. Den som först lyckas komma fram till spegeln får vara spegel nästa omgång. För att göra leken lite svårare kan spegeln bestämma hur de andra barnen ska gå framåt, det kan vara med myrsteg (mycket små steg), med vanliga steg eller med bamsesteg (stora steg).

          När du använder bildstödet för spegelleken kan du börja med att gå igenom de olika symbolerna med barnen. Bilderna fungerar sedan som förtydligande till lekens regler. Använd dem för att visa när barnen ska stanna eller när de är tvungna att gå tillbaka. Med bilderna kan du även förklara de olika sätten barnen kan ta sig framåt. Du kan både använda bilderna och visa med händerna eller kroppen att t.ex. myrsteg är pyttesmå steg medan bamsesteg är mycket stora steg. Du kan också hitta på andra sätt att ta sig framåt!

          Under hökens vingar, kom!

          Leken går till så här:

          Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, dra en linje en bit bort från barnen. Ett av barnen väljs till örn och ställer sig mitt emellan barnen och linjen på andra sidan.

          Örnen ropar sedan: "Under örnens vingar kom!" och barnen svarar: "Vilken färg?"

          Örnen svarar genom att ropa en färg. Alla de barn som har färgen på sina kläder får gå över till andra sidan. De övriga barnen ska försöka ta sig till andra sidan utan att bli fasttagna av örnen. Alla som blir fasttagna blir också örnar och hjälper örnen att fånga de andra under nästa omgång. När alla blivit tagna väljer man en ny örn.

          Kommunikationskartor för pussel och lek

          Bondgårdsdjur

          Kommunikationskartan kan användas till ett ljudpussel eller när ni leker en djurlek tillsammans med olika bondgårdsdjur.

          Butikslek

          Kommunikationskartan kan ni använda när ni leker butik. Tips! Som tillägg kan ni göra en egen ny karta med varor.

          Docklek

          Denna kommunikationskarta kan ni använda när ni leker med dockor.

          Verktygslåda

          Denna kommunikationskarta kan du använda när ni bygger och leker med olika verktyg.

          Kommunikationskartor för spel

          Kim-lek

          Meta fisk

          Denna karta kan du använda till ett färdigt metespel eller till andra spel med samma tema.


          • View only 'Topic 5'

            Samhällskunskap

            Om att rösta 

            I vårt land ordnas presidentval, riksdagsval och kommunalval. Även folkomröstningar kan ordnas. Dokumentet ”Om att rösta” beskriver hur det går till då jag avger min röst.


            • View only 'Topic 6'

              Sånger

              Sånger

              Har du sett herr kantarell?

              Haren satt i gropen

              Sånghäfte

              (Innehåller Bä, bä vita lamm - Ekorr'n satt i granen - Imse vimse spindel - Lilla snigel akta dig - Yxan, byxan)


              • View only 'Topic 7'

                Tecken som stöd

                Bildmaterial med tecken som stöd

                Höst/vårkläder

                Morgon- och kvällsrutin

                Morgonmål

                Påklädning

                Sommarkläder

                Tallriksunderlägg

                Vinterkläder

                Här är samlat material som innehåller tecken som stöd. Med materialet kan du öva dig på att använda tecken som stöd i vardagen. Påklädningskartan kan till exempel fästas på väggen i tamburen, vid ytterdörren eller i sovrummet och användas vid på- och avklädning.

                Vi strävar till att använda finlandssvenska tecken, men materialen kan innehålla tecken även på finska.

                Sånger

                Bä, bä vita lamm

                Julsånger med tecken som stöd

                Nu är det jul igen, Ute är mörkt och kallt samt God jul önskar vi er alla.

                Små grodorna



                • View only 'Topic 8'