Bingo
I Widgit Online finns en färdig mall med vilken det är lätt att skapa olika bingospel. Mallen är gjord så att man genom att på sid 2 skriva in 15 ord så skapas det automatiskt 10 bingokort.
Om du vill att det skall gå att täcka över brickorna med matchande bilder skriver du ut fyra kopior av den sida som innehåller korten (sid 2 i mallen). Här finns även extra bilagor; julbingo små bilder utan text och julbingo små bilder med text. De innehåller bilderna i mindre format.
Knep och knåp
En ska bort
I övningen ”En skall bort” gäller det att på varje rad hitta
den symbol som avviker från de andra. Varje sida innehåller ord från en egen
kategori och övningen kan också användas för att träna in symboler för ord.
Para ihop ord och bild
Para ihop ord och bild, stora
bokstäver
I denna övning gäller det att para ihop ett skrivet ord med
rätt symbol.
Orden i övningen kombinera ord med symbol är tagna ur appen
Kors och tvärs (lätta korsord 1-15) och kan användas som komplement till appen.
Kommunikationskartor
för lekar
Beskriv känslor
Fundera tillsammans
vilka känslor de olika symbolerna på första sidan (olika känslor) återspeglar.
Uppmuntra en i gången att med egen mimik och kropp försöka visa olika känslor.
Be övriga gissa vilken känsla som återges. Pekprata under lekens gång och turas
om att återge känslorna.
Med hjälp av diskussionskartan (Var i kroppen känns det?) kan ni samtala om
olika känslor, tex. glad, var känns det i din kropp när du är glad? Vad kan ha
hänt så att du känner dig glad. Vad vill du göra när du känner dig glad?
Blåsa såpbubblor
Med detta enkla bildstöd kan ni blåsa såpbubblor
tillsammans, inne eller ute, parvis eller i större grupp. Pekprata om vems tur
det är att blåsa samt ”mera” bubblor. Barnen tycker också ofta om att spräcka
bubblorna. Ni kan själva hitta på något ord för detta istället för spräcka
t.ex. ”poks”. Printa gärna ut bilden i en liten fickversion så är den lätt att
ha med i parken.
Fruktsallad
Leken går till så här:
Deltagarna sätter sig på stolar i en ring. En deltagare är ledare och ställer
sig i mitten av ringen. Barnen delas in i grupper enligt olika frukter, till
exempel bananer, päron, äpplen och apelsiner. När leken börjar och alla sitter
på en plats ropar ledaren: "Alla bananer byter plats". Då ska alla
bananer byta plats samtidigt som ledaren ska försöka sätta sig på en stol. När
ledaren ropar "Fruktsallad" ska alla byta plats. Om ledaren hittar en
ledig stol får den som blir utan plats vara ledare till näst.
Leken går även att lekas stående i ring, det kan då vara
svårare att hålla reda på vilka platser som är lediga.
Färgleken
Leken går till så här:
Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, ungefär 10
meter bort från färgledaren. Färgledaren står med ryggen mot de andra barnen,
för att inte kunna se vad de har för färger på sig. Målet är att ta sig fram till
färgledaren före de andra barnen. Färgledaren ropar en färg och antal steg.
Alla barn som har något klädesplagg i den färgen som ledaren ropat, får ta steg
framåt. Färgledaren kan t.ex. ropa: "Alla som har något rött på sig får ta
två steg framåt!". Den som först rör i ledaren får vara ledare nästa
omgång. I en svårare version kan man ta med olika sorters steg, t.ex. myrsteg,
bamstesteg, hopp.
Leken kan lekas som enkel version genom att man bara tar sig
framåt med vanliga steg.
Följa John
Leken kan förslagsvis gå till så här: Kom överens
om vem i gruppen som börjar vara John / ledare. De övriga
deltagarna står bakom hen i ett led. John rör på
sig enligt egen fantasi och de övriga deltagarna försöker göra exakt likadant.
Efter en stund byts John / ledaren till exempel genom att följande i raden blir
John. Den som just varit går längst bak i ledet. Deltagarna får använda sin
fantasi, röra på sig och alla som vill och kan se bildstödet kan delta i leken.
Gömma nyckel
Kom överens om vem som gömmer nyckeln. De övriga
deltagarna går i ett annat rum och återvänder då ”gömmaren” ger en signal.
”Gömmaren” instruerar om nyckeln är gömd på fisk, fjäril eller fågelnivå (nära
golvet, ögonhöjd eller högre upp). Dessutom informerar hen om det är varmt
(nära nyckelgömman) eller kallt (långt ifrån).
Kom överens om vem som är nästa ”gömmare”, tex den som hittade nyckeln.
Under lekens gång pekpratar deltagarna på lekkartan så har även de som har
svårare att uttrycka sig chans att vara delaktiga.
Hemlig påse, ute
Leken går ut på
att man i en påse lägger lappar med uppmaningar till barnen. Här är några
förslag på uppmaningar och de finns som kort att klippa ut. Hämta...
• något grönt, • en lång pinne, • en liten sten, • något vackert, • ett
tallbarr, • en grankotte
• något mjukt
Om i vill kan ni
fortsätta med att leka Kims lek med föremålen: Plocka bort ett av föremålen
medan barnen blundar. Sedan får de gissa vad som saknas!
Klädpromenad
Gå ut på
promenad till en plats där det rör sig många människor och förklara för barnen
att ni nu ska gå på spaning efter olika klädesplagg.
Det hela går ut
på att ni väljer var sitt klädesplagg som ni ”samlar på”. Det kan vara allt
mellan mjuka mössor, randiga jackor och blåa byxor. När någon av er har hittat
tre klädesplagg väljer ni ett nytt plagg att samla på.
Ni kan titta
både på människor omkring er och i skyltfönster.
Kom hem alla mina barn
Leken går till så här:
Alla barn står bredvid varandra på en linje i ändan av salen
eller parken. Ledaren står i andra ändan och ropar: "Kom hem alla mina
barn!". Barnen svarar: "Hur då?" Ledaren bestämmer på vilket
sätt barnen ska ta sig över till andra sidan, det kan vara t.ex. hoppande som
grodor, baklänges, som apor
eller hoppande på ett ben.
Leken kan lekas inomhus eller utomhus. Använd bildstödet för
att visa hur barnen ska ta sig till andra ändan. Peka på kartan och visa
rörelsen. Börja med att gå igenom de
olika symbolerna med barnen och diskutera hur man t.ex. går som en pingvin eller
som en hund. Du kan även låta barnen prova på att vara ledare.
Kungen
befaller
En kommunikationskarta för leken Kungen befaller. Vid behov byter man ut
befallningar så att exempelvis aktuella aktiviteter ingår.
Kungen befaller, A5 kort
Kort i storleken A5 till Kungen befaller.
Lika och olika djur
Kartorna innehåller drygt 50 djur och det gäller att lära
sig göra jämförelser. Titta på bilderna tillsammans och låt barnen berätta
vilka djur de ser på bilderna. Lek sedan en lek med dem genom att ni turvis
väljer två djur och berättar för varandra vilka skillnader och likheter de har.
Du kan t.ex. börja och säga: ”Jag väljer igelkotten och elefanten. De är lika
för att båda har fyra ben. De är olika för att elefanten är stor och igelkotten
liten.” Sedan får barnen turvis välja och berätta.
Motoriklek
Kasta tärningen och se vilken aktivitet du landar på.
Pomperipossa
Leken går till så här:
Bestäm vem som ska vara häxan Pomperipossa. Häxan behöver en
filt och en käpp. Alla andra barn går
runt i rummet och låtsas plocka blommor. Pomperipossa kommer in efter en stund och
bankar i golvet med sin käpp. Alla barn blir då förstelnade, kryper ner på knä
och blundar. Häxan trollar bort någon genom att lägga filten över ett eller
flera av barnen. Då häxan igen bankar med sin käpp bryts förstelningen och alla
barn, förutom de under filten, får stiga upp. Tillsammans får barnen sedan
försöka fundera ut vem som är borttrollad och ligger under filten.
Spela musik och låta barnen dansa medan de väntar på
Pomperipossa. Om du inte har en käpp kan Pomperipossa klappa i händerna.
Gissa vem som är borta genom att använda bilderna.
Pomperipossa går bäst att leka inomhus.
R-ljudet 1.0
R-ljudet 2.0
R-ljudet 3.0
R-ljudet kan lekas fram på olika sätt. Minns att ni leker
med och övar på bokstavens ljud och inte bokstavens namn. R-ljudet uttalas ”rr”
och inte ”ärr” och j-ljudet ”jj” - inte ”jii”. Under lekens gång är det
värdefullt att du uttalar orden tydligt och särskilt betonar r-ljudet, så att
barnet får många möjligheter att lyssna på det.
I R-kartan 1.0 ingår bilder av en humla och en mygga. Det
handlar om hur humlan och myggan låter. Samtidigt som man berättar att ”Humlan
säger rrrrr” så kan man föra pekfingret i långa cirklande rörelser i likhet med
hur humlan flyger. ”Myggan säger jjjjj” - samtidigt som du snabbt cirklar runt
med pekfingret. Gör rörelsen många gånger tillsammans medan du ljudar.
När barnet med lätthet kan använda r-ljudet kan ni gå
vidare till R-jakten 2.0. Nu har humlan och myggan fått sällskap av en mus och
en fisk. Vi kommer överens om att musen låter ”iii” och fisken ”ooo”.
Peka först på myggan och sedan på fisken och säg samtidigt
”j..(paus)..o”. Sedan är det barnets tur att göra lika. För fingret snabbare
från den ena bilden till nästa och säg ljuden med kortare paus. Till sist är
det så snabb övergång från mus till fisk att det blir ett ”jo”.
När barnet med lätthet kan säga ro, jo, ri och ji kan ni
fortsätta med leken R-jakten 3.0. i kartorna som hör till ”R-jakten, 3.0” ingår
ord med begynnelsebokstäverna r och j.
Börja leka genom att titta på och benämna bilderna.
Uttala begynnelsebokstaven tydligt. Peka sedan på en bild i taget och låt
barnet berätta vad bilden föreställer. Om det är knepigt för barnet att uttala
r-ljudet i orden på ett riktigt sätt kan ni ta upp bilden på humlan och ”flyga
runt” med den mellan varven.
Spegeln
Leken går till så här:
Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad. Ett barn är
spegel och ställer sig med ryggen mot de andra, ungefär 10 meter framför. De
andra barnen ska försöka smyga sig närmare spegeln. Genast då spegeln vänder
sig om så ska barnen stå blickstilla. Den som rör på sig och blir träffad av
spegelns blick måste gå tillbaka till starten. Den som först lyckas komma fram
till spegeln får vara spegel nästa omgång. För att göra leken lite svårare kan
spegeln bestämma hur de andra barnen ska gå framåt, det kan vara med myrsteg
(mycket små steg), med vanliga steg eller med bamsesteg (stora steg).
När du använder bildstödet för spegelleken kan du börja med
att gå igenom de olika symbolerna med barnen. Bilderna fungerar sedan som förtydligande
till lekens regler. Använd dem för att visa när barnen ska stanna eller när de
är tvungna att gå tillbaka. Med bilderna kan du även förklara de olika sätten barnen
kan ta sig framåt. Du kan både använda bilderna och visa med händerna eller
kroppen att t.ex. myrsteg är pyttesmå steg medan bamsesteg är mycket stora
steg. Du kan också hitta på andra sätt att ta sig framåt!
Under örnens vingar
Leken går till så här:
Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, dra en linje
en bit bort från barnen. Ett av barnen väljs till örn och ställer sig mitt
emellan barnen och linjen på andra sidan.
Örnen ropar sedan: "Under örnens vingar kom!" och
barnen svarar: "Vilken färg?"
Örnen svarar genom att ropa en färg. Alla de barn som har
färgen på sina kläder får gå över till andra sidan. De övriga barnen ska
försöka ta sig till andra sidan utan att bli fasttagna av örnen. Alla som blir
fasttagna blir också örnar och hjälper örnen att fånga de andra under nästa
omgång. När alla blivit tagna väljer man en ny örn.
Var finns väl detta?
Bildkartan har 8
miljöer och 32 föremål. Det gäller att kunna placera föremålen i rätt miljö. T.ex.
peka på ”väckarklocka” och att den hör till sovrummet medan snorkel hör till stranden.
Kommunikationskartor
för spel
Chokospelet
En kommunikatiosnkarta som stöd för shokospelet.
Lilla fruktträdgården
Denna karta kan du använda till spelet Lilla
fruktträdgården.
Little Memo göm med burk (Kims lek)
Little Memo göm med duk (Kims lek)
De här kommunikationskartorna kan du använda med ett
minnesspel. Antingen gömmer du figurer med hjälp av en burk eller duk. Alla
tittar noga på figurerna. Deltagarna blundar medan du gömmer en figur under en
burk eller under en duk. Det gäller för deltagarna att komma på vilken figur
som gömts. Uppgiften att gömma figur kan turvis bytas bland deltagarna.
Tips: Du kan söka egna figurer (i stället för de djur som finns med till
spelet), använda ett litet tygstycke att gömma figurerna med och göra ett eget symbolstöd
till det här spelet.
Meta fisk
Denna
karta kan du använda till ett färdigt metespel eller till andra spel med samma
tema.
Vem där?