• Denna modul är senast uppdaterad: 12.1.2021 

    Materialet i denna modul är gjort med programmet SymWriter 2. Programmet använder sig av Widgitsymboler. Har du tillgång till programmet kan du ladda ner och editera detta material.

    Språk och samspel får understöd av Veikkaus och gör ingen vinst på materialet och det får fritt användas och anpassas enligt behov.

    SENASTE NYTT:

    15.1 firar vi Tulpanens dag. Här får du tips så att du kan njuta längre av din tulpanbukett. Finns i sektionen Årstider och Högtider under rubriken Temadagar.

    TIDIGARE NYTT:

    Den 4.1 är det Punktskriftens dag. 2019 beslutade FN:s generalförsamling att dagen är FN:s officiella punkskriftsdag. Punktskriften utvecklades av Louis Braille men det var först efter hans död 1852 som punktskriften blev accepterad.

    Fedback, tips och idéer kan skickas till akk (@) folkhalsan.fi



    Utvärdera materialsidan

  • Kommunikationskartor för lekar

    Fruktsalald

    Leken går till så här:

    Deltagarna sätter sig på stolar i en ring. En deltagare är ledare och ställer sig i mitten av ringen. Barnen delas in i grupper enligt olika frukter, till exempel bananer, päron, äpplen och apelsiner. När leken börjar och alla sitter på en plats ropar ledaren: "Alla bananer byter plats". Då ska alla bananer byta plats samtidigt som ledaren ska försöka sätta sig på en stol. När ledaren ropar "Fruktsallad" ska alla byta plats. Om ledaren hittar en ledig stol får den som blir utan plats vara ledare till näst.

    Leken går även att lekas stående i ring, det kan då vara svårare att hålla reda på vilka platser som är lediga.

    Färgleken

    Leken går till så här:

    Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, ungefär 10 meter bort från färgledaren. Färgledaren står med ryggen mot de andra barnen, för att inte kunna se vad de har för färger på sig. Målet är att ta sig fram till färgledaren före de andra barnen. Färgledaren ropar en färg och antal steg. Alla barn som har något klädesplagg i den färgen som ledaren ropat, får ta steg framåt. Färgledaren kan t.ex. ropa: "Alla som har något rött på sig får ta två steg framåt!". Den som först rör i ledaren  får vara ledare nästa omgång. I en svårare version kan man ta med olika sorters steg, t.ex. myrsteg, bamstesteg, hopp. 

    Leken kan lekas som enkel version genom att man bara tar sig framåt med vanliga steg.

    Kom hem alla mina barn 

    Leken går till så här:

    Alla barn står bredvid varandra på en linje i ändan av salen eller parken. Ledaren står i andra ändan och ropar: "Kom hem alla mina barn!". Barnen svarar: "Hur då?" Ledaren bestämmer på vilket sätt barnen ska ta sig över till andra sidan, det kan vara t.ex. hoppande som grodor, baklänges, som apor eller hoppande på ett ben.

    Leken kan lekas inomhus eller utomhus. Använd bildstödet för att visa hur barnen ska ta sig till andra ändan. Peka på kartan och visa rörelsen. Börja med att gå igenom de olika symbolerna med barnen och diskutera hur man t.ex. går som en pingvin eller som en hund. Du kan även låta barnen prova på att vara ledare!

    Pomperipossa

    Leken går till så här:

    Bestäm vem som ska vara häxan Pomperipossa. Häxan behöver en filt och en käpp. Alla andra barn går runt i rummet och låtsas plocka blommor. Pomperipossa kommer in efter en stund och bankar i golvet med sin käpp. Alla barn blir då förstelnade, kryper ner på knä och blundar. Häxan trollar bort någon genom att lägga filten över ett eller flera av barnen. Då häxan igen bankar med sin käpp bryts förstelningen och alla barn, förutom de under filten, får stiga upp. Tillsammans får barnen sedan försöka fundera ut vem som är borttrollad och ligger under filten spela musik och låta barnen dansa medan de väntar på Pomperipossa. Om du inte har en käpp kan Pomperipossa klappa i händerna. gissa vem som är borta genom att använda bilderna.

    Pomperipossa går bäst att leka inomhus. Istället för att låtsas plocka blommor kan man även 

    Som tillägg till bildstödet som finns här kan man även ha bilder på alla barn som är med i leken och låta barnen

    Spegeln

    Leken går till så här:

    Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad. Ett barn är spegel och ställer sig med ryggen mot de andra, ungefär 10 meter framför. De andra barnen ska försöka smyga sig närmare spegeln. Genast då spegeln vänder sig om så ska barnen stå blickstilla. Den som rör på sig och blir träffad av spegelns blick måste gå tillbaka till starten. Den som först lyckas komma fram till spegeln får vara spegel nästa omgång. För att göra leken lite svårare kan spegeln bestämma hur de andra barnen ska gå framåt, det kan vara med myrsteg (mycket små steg), med vanliga steg eller med bamsesteg (stora steg).

    När du använder bildstödet för spegelleken kan du börja med att gå igenom de olika symbolerna med barnen. Bilderna fungerar sedan som förtydligande till lekens regler. Använd dem för att visa när barnen ska stanna eller när de är tvungna att gå tillbaka. Med bilderna kan du även förklara de olika sätten barnen kan ta sig framåt. Du kan både använda bilderna och visa med händerna eller kroppen att t.ex. myrsteg är pyttesmå steg medan bamsesteg är mycket stora steg. Du kan också hitta på andra sätt att ta sig framåt!

    Under örnens vingar

    Leken går till så här:

    Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, dra en linje en bit bort från barnen. En av barnen väljs till örn och ställer sig mitt emellan barnen och linjen på andra sidan.  Örnen ropar sedan: "Under örnens vingar kom!" och barnen svarar: "Vilken färg?" Örnen svarar genom att ropa en färg. Alla de barn som har färgen på sina kläder får gå över till andra sidan. De övriga barnen ska försöka ta sig till andra sidan utan att bli fasttagna av örnen. Alla som blir fasttagna blir också örnar och hjälper örnen att fånga de andra under nästa omgång. När alla blivit tagna väljer man en ny örn.

    Vem där?

    Hushåll och vardagSamhällskunskap