Bingo
Här finns ett Julbingo.
I InPrint3 finns en färdig mall med vilken det går att skapa olika bingospel.
Om du vill att det skall gå att täcka över brickorna med matchande bilder skriver du ut fyra kopior av den sista sidan som innehåller korten.
Här finns även en extra bilaga; julbingo små bilder. Bilagan innehåller bilderna i mindre format.
JulbingoJulbingo, små bilderKnep och knåp

En ska bort
I övningen ”En skall bort” gäller det att på varje rad hitta
den symbol som avviker från de andra. Varje sida innehåller ord från en egen
kategori och övningen kan också användas för att träna in symboler för ord.
Para ihop ord och bild
Para ihop ord och bild, stora
bokstäver
I denna övning gäller det att para ihop ett skrivet ord med
rätt symbol.
Orden i övningen kombinera ord med symbol är tagna ur appen
Kors och tvärs (lätta korsord 1-15) och kan användas som komplement till appen.
Kommunikationskartor för
lekar
Beskriv känslor
Fundera tillsammans
vilka känslor de olika symbolerna på första sidan (olika känslor) återspeglar.
Uppmuntra en i gången att med egen mimik och kropp försöka visa olika känslor.
Be övriga gissa vilken känsla som återges. Pekprata under lekens gång och turas
om att återge känslorna.
Med hjälp av diskussionskartan (Var i kroppen känns det?) kan ni samtala om
olika känslor, tex. glad, var känns det i din kropp när du är glad? Vad kan ha
hänt så att du känner dig glad. Vad vill du göra när du känner dig glad?
Blåsa såpbubblor
Med detta enkla
bildstöd kan ni blåsa såpbubblor tillsammans, inne eller ute, parvis eller i
större grupp. Pekprata om vems tur det är att blåsa samt ”mera” bubblor. Barnen
tycker också ofta om att spräcka bubblorna. Ni kan själva hitta på något ord
för detta istället för spräcka t.ex. ”poks”. Printa gärna ut bilden i en liten
fickversion så är den lätt att ha med i parken.
Fruktsallad
Leken går till så
här:
Deltagarna sätter
sig på stolar i en ring. En deltagare är ledare och ställer sig i mitten av
ringen. Barnen delas in i grupper enligt olika frukter, till exempel bananer,
päron, äpplen och apelsiner. När leken börjar och alla sitter på en plats ropar
ledaren: "Alla bananer byter plats".Då ska alla bananer byta plats
samtidigt som ledaren ska försöka sätta sig på en stol. När ledaren ropar
"Fruktsallad" ska alla byta plats. Om ledaren hittar en ledig stol
får den som blir utan plats vara ledare till näst. Leken går även att lekas
stående i ring, det kan då vara svårare att hålla reda på vilka platser som är
lediga.
Färgleken
Leken går till så
här:
Barnen ställer sig
bredvid varandra på en rad, ungefär 10 meter bort från färgledaren. Färgledaren
står med ryggen mot de andra barnen, för att inte kunna se vad de har för
färger på sig. Målet är att ta sig fram till färgledaren före de andra barnen.
Färgledaren ropar en färg och antal steg. Alla barn som har något klädesplagg i
den färgen som ledaren ropat, får ta steg framåt. Färgledaren kan t.ex. ropa:
"Alla som har något rött på sig får ta två steg framåt!". Den som
först rör i ledaren får vara ledare nästa omgång.
Leken kan lekas som
enkel version genom att man bara tar sig framåt med vanliga steg. I en svårare
version.
Följa John
Leken kan förslagsvis gå till så här: Kom överens
om vem i gruppen som börjar vara John / ledare. De övriga
deltagarna står bakom hen i ett led. John rör på
sig enligt egen fantasi och de övriga deltagarna försöker göra exakt likadant.
Efter en stund byts John / ledaren till exempel genom att följande i raden blir
John. Den som just varit går längst bak i ledet. Deltagarna får använda sin
fantasi, röra på sig och alla som vill och kan se bildstödet kan delta i leken.
Gömma nyckel
Kom överens om vem som gömmer nyckeln. De övriga
deltagarna går i ett annat rum och återvänder då ”gömmaren” ger en signal.
”Gömmaren” instruerar om nyckeln är gömd på fisk, fjäril eller fågelnivå (nära
golvet, ögonhöjd eller högre upp). Dessutom informerar hen om det är varmt
(nära nyckelgömman) eller kallt (långt ifrån).
Kom överens om vem som är nästa ”gömmare”, tex den som hittade nyckeln.
Under lekens gång pekpratar deltagarna på lekkartan så har även de som har
svårare att uttrycka sig chans att vara delaktiga.
Hemlig påse, ute
Leken går ut på
att man i en påse lägger lappar med uppmaningar till barnen. Här är några
förslag på uppmaningar och de finns som kort att klippa ut. Hämta...
• något grönt, • en lång pinne, • en liten sten, • något vackert, • ett
tallbarr, • en grankotte
• något mjukt
Om i vill kan ni
fortsätta med att leka Kims lek med föremålen: Plocka bort ett av föremålen
medan barnen blundar. Sedan får de gissa vad som saknas!
Klädpromenad
Gå ut på
promenad till en plats där det rör sig många människor och förklara för barnen
att ni nu ska gå på spaning efter olika klädesplagg.
Det hela går ut
på att ni väljer var sitt klädesplagg som ni ”samlar på”. Det kan vara allt
mellan mjuka mössor, randiga jackor och blåa byxor. När någon av er har hittat
tre klädesplagg väljer ni ett nytt plagg att samla på.
Ni kan titta
både på människor omkring er och i skyltfönster.
Kom hem
alla mina barn!
Leken går till så här: 
Alla barn står bredvid varandra på en linje i ändan av salen eller
parken. Ledaren står i andra ändan och ropar: "Kom hem alla mina barn!".
Barnen svarar: "Hur då?” Ledaren bestämmer på vilket sätt barnen ska ta
sig över till andra sidan, det kan vara t.ex. hoppande som grodor, baklänges,
som apor eller hoppande på ett ben. Leken kan lekas inomhus eller utomhus.
Använd bildstödet för att visa hur barnen ska ta sig till andra ändan. Peka på
kartan och visa rörelsen. Börja med att gå igenom de olika symbolerna med
barnen och diskutera hur man t.ex. går som en pingvin eller som en hund. Du kan
även låta barnen prova på att vara ledare.
Kungen
befaller
En kommunikationskarta för leken Kungen befaller. Vid behov byter man ut
befallningar så att exempelvis aktuella aktiviteter ingår.
Lika och olika djur
Kartorna innehåller drygt 50 djur och det gäller att lära
sig göra jämförelser. Titta på bilderna tillsammans och låt barnen berätta
vilka djur de ser på bilderna. Lek sedan en lek med dem genom att ni turvis
väljer två djur och berättar för varandra vilka skillnader och likheter de har.
Du kan t.ex. börja och säga: ”Jag väljer igelkotten och elefanten. De är lika
för att båda har fyra ben. De är olika för att elefanten är stor och igelkotten
liten.” Sedan får barnen turvis välja och berätta.
Motoriklek
Kasta tärningen och titta vilken aktivitet du landar på.
Pomperipossa
Leken går till så här:
Bestäm vem som ska vara häxan Pomperipossa. Häxan behöver en
filt och en käpp. Alla andra barn går runt i rummet och låtsas plocka blommor.
Pomperipossa kommer in efter en stund och bankar i golvet med sin käpp. Alla
barn blir då förstelnade, kryper ner på knä och blundar. Häxan trollar bort
någon genom att lägga filten över ett eller flera av barnen. Då häxan igen
bankar med sin käpp bryts förstelningen och alla barn, förutom de under filten,
får stiga upp. Tillsammans får barnen sedan försöka fundera ut vem som är
borttrollad och ligger under filten.
Pomperipossa går bäst att leka inomhus. Istället för att
låtsas plocka blommor kan man även spela musik och låta barnen dansa medan de
väntar på Pomperipossa. Om du inte har en käpp kan Pomperipossa klappa i
händerna.
Som tillägg till bildstödet som finns här kan man även ha
bilder på alla barn som är med i leken och låta barnen gissa vem som är borta
genom att använda bilderna.
R-ljudet (1-3)
R-ljudet kan lekas fram på olika sätt. Minns att ni leker
med och övar på bokstavens ljud och inte bokstavens namn. R-ljudet uttalas ”rr”
och inte ”ärr” och j-ljudet ”jj” - inte ”jii”. Under lekens gång är det
värdefullt att du uttalar orden tydligt och särskilt betonar r-ljudet, så att
barnet får många möjligheter att lyssna på det.
I R-kartan 1.0 ingår bilder av en humla och en mygga. Det
handlar om hur humlan och myggan låter. Samtidigt som man berättar att ”Humlan
säger rrrrr” så kan man föra pekfingret i långa cirklande rörelser i likhet med
hur humlan flyger. ”Myggan säger jjjjj” - samtidigt som du snabbt cirklar runt
med pekfingret. Gör rörelsen många gånger tillsammans medan du ljudar.
När barnet med lätthet kan använda r-ljudet kan ni gå
vidare till R-jakten 2.0. Nu har humlan och myggan fått sällskap av en mus och
en fisk. Vi kommer överens om att musen låter ”iii” och fisken ”ooo”.
Peka först på myggan och sedan på fisken och säg
samtidigt ”j..(paus)..o”. Sedan är det barnets tur att göra lika. För fingret
snabbare från den ena bilden till nästa och säg ljuden med kortare paus. Till
sist är det så snabb övergång från mus till fisk att det blir ett ”jo”.
När barnet med lätthet kan säga ro, jo, ri och ji kan ni
fortsätta med leken R-jakten 3.0. i kartorna som hör till ”R-jakten, 3.0” ingår
ord med begynnelsebokstäverna r och j.
Börja leka genom att titta på och benämna bilderna.
Uttala begynnelsebokstaven tydligt. Peka sedan på en bild i taget och låt
barnet berätta vad bilden föreställer. Om det är knepigt för barnet att uttala
r-ljudet i orden på ett riktigt sätt kan ni ta upp bilden på humlan och ”flyga
runt” med den mellan varven.
Spegeln
Leken går till så här:
Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad. Ett barn är spegel och
ställer sig med ryggen mot de andra, ungefär 10 meter framför. De andra barnen
ska försöka smyga sig närmare spegeln. Genast då spegeln vänder sig om så ska
barnen stå blickstilla. Den som rör på sig och blir träffad av spegelns blick måste
gå tillbaka till starten. Den som först lyckas komma fram till spegeln får vara
spegel nästa omgång.
För att göra leken lite svårare kan spegeln bestämma hur de
andra barnen ska gå framåt, det kan vara med myrsteg (mycket små steg), med
vanliga steg ellermed bamsesteg (stora steg).
När du använder bildstödet för spegelleken kan du börja med att gå
igenom de olika symbolerna med barnen. Bilderna fungerar sedan som förtydligande
till lekens regler. Använd dem för att visa när barnen ska stanna eller när de
är tvungna att gå tillbaka. Med bilderna kan du även förklara de olika sätten barnen
kan ta sig framåt. Du kan både använda bilderna och visa med händerna eller
kroppen att t.ex. myrsteg är pyttesmå steg medan bamsesteg är mycket stora
steg. Du kan också hitta på andra sätt att ta sig framåt!
Under örnens vingar 
Leken går till så
här:
Barnen ställer sig
bredvid varandra på en rad, dra en linje en bit bort från barnen. En av barnen
väljs till örn och ställer sig mitt emellan barnen och linjen på andra
sidan.
Örnen ropar
sedan: "Under örnens vingar, kom!" och barnen svarar:
"Vilken färg?"
Örnen svarar
genom att ropa en färg. Alla de barn som har färgen på sina kläder får gå över
till andra sidan. De övriga barnen ska försöka ta sig till andra sidan utan att
bli fasttagna av örnen. Alla som blir fasttagna blir också örnar och
hjälper örnen att fånga de andra under nästa omgång. När alla blivit tagna
väljer man en ny örn.
Var finns väl detta?
Bildkartan har 8
miljöer och 32 föremål. Det gäller att kunna placera föremålen i rätt miljö. T.ex.
peka på ”väckarklocka” och att den hör till sovrummet medan snorkel hör till stranden.
Kommunikationskartor
för spel
Chokospelet
Denna karta kan fungera som stöd för chokospelet.
Lilla fruktträdgården
Denna karta kan du använda till spelet Lilla
fruktträdgården.
Little Memo göm med burk (Kims lek)
Little Memo göm med duk (Kims lek)
De här kommunikationskartorna kan du använda med ett
minnesspel. Antingen gömmer du figurer med hjälp av en burk eller duk. Alla
tittar noga på figurerna. Deltagarna blundar medan du gömmer en figur under en
burk eller under en duk. Det gäller för deltagarna att komma på vilken figur
som gömts. Uppgiften att gömma figur kan turvis bytas bland deltagarna.
Tips: Du kan söka egna figurer (i stället för de djur som finns med till
spelet), använda ett litet tygstycke att gömma figurerna med och göra ett eget symbolstöd
till det här spelet.
Meta fisk
Denna
karta kan du använda till ett färdigt metespel eller till andra spel med samma
tema.
Vem där?