• MODUL 4: Allas lika värde och rättigheter.

    Enligt barnkonventionens andra artikel är alla barn lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras. Men hur syns det här inom olika delar av verksamheten inom småbarnspedagogiken?


    •  Sara Sundell pratar på videon om likabehandling och jämställhet.

       Allas lika värde

      Hur arbetar ni med jämställdhet och jämlikhet?

      Sara Sundell

      Sakkunnig i jämställdhet och jämlikhet, Folkhälsan

      För att barnkonventionen ska förverkligas krävs en medveten pedagogik och ett systematiskt arbete som främjar jämlikhet och jämställdhet och motverkar diskriminering och rasism. Från och med 1 juni 2023 kräver lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män att man ska göra en jämställdhetsplan för verksamheten inom småbarnspedagogiken, medan diskrimineringslagen kräver att man ska göra en plan om likabehandling i verksamheten. Det här ger bra möjligheter för att systematiskt kunna arbeta med de här frågorna.

      Arbetet handlar om utredning, åtgärder och utvärdering. Det börjar med att synliggöra kränkande, diskriminerande och ojämlika normer i verksamheten. Först behöver vi synliggöra våra egna normer, värderingar och vårt bemötande. Mycket vi gör sker omedvetet. Vi tror ofta att vi och våra verksamheter är jämställda och jämlika, men när vi kartlägger och synliggör vårt eget bemötande och de system och rutiner vi har inom verksamheten kommer det ofta fram saker som kan göras på andra sätt för att fler ska känna sig inkluderade och jämlikt bemötta. Det handlar även om utrymmena, böckerna, sångerna, leksakerna och de övriga materialen i verksamheten och även hur de är planerade och placerade. Gör hela personalen, barnen och vårdnadshavarna delaktiga i arbetet.

      Efter att vi kartlagt hur vår egen verksamhet ser ut ur ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv, och hur vi själva agerar och tänker utifrån de perspektiven, får vi se vad vi behöver utveckla och vilka konkreta åtgärder vi ska göra för att alla barn ska känna sig lika mycket värda, ha samma rättigheter och att ingen blir diskriminerad.

      Reflektion, övningar och material

      Fundera på till vem er verksamhet riktar sig:

      ●      Vem får mest bekräftelse, får höras och får påverka verksamheten? Får lugna, tysta barn lika mycket uppmärksamhet som bråkiga högljudda barn? Får ni alla att känna sig lika värdefulla?

      ●      Iaktta hur ordet fördelas under till exempel en samling. Vem får prata utan att be om ordet och vem får prata efter att ha bett om ordet? Vem får negativ tillsägelse? Se om det fördelas lika mellan barnen och om det finns mönster som har att göra till exempel med kön.

      ●      Vem kan känna igen sig och sina nära i böcker, berättelser, sånger och på bilder? Finns det olika slags familjer, barn och vuxna med olika funktionsvariationer, religioner och hudfärger? Flickor som är aktiva, pojkar som är omvårdnande? Personer som bryter mot könsnormer eller har olika könsidentiteter och sexuella läggningar? Tänk på det då ni lånar eller skaffar böcker, bilder och leksaker.

      ●      Diskutera med barnen om normer och mångfald och ta fasta på deras egna initiativ att diskutera teman om jämlikhet och jämställdhet. Ingrip i stereotypa eller kränkande kommentarer.

      ●      Diskutera med vårdnadshavarna och informera dem om arbetet. Fråga hur de ser på verksamheten och vad de tycker att ni kan utveckla.

      ●      Integrera arbetet i hela verksamheten. Det är ett pågående arbete, som man inte blir färdig med, men redan små förändringar kan leda till att fler känner sig inkluderade och mår bättre.

      Källor:

      Diskussionsmaterial om normer

      www.folkhalsan.fi/tankom

      Synliggör normer inom småbarnspedagogiken - Folkhälsan (folkhalsan.fi)

      Guide för att stöda planeringsarbetet:

      Planering av jämställdhet och likabehandling i verksamheten | Utbildningsstyrelsen (oph.fi)

      Modeller för observationer

      Jämställdhet i lärande – Just another WordPress site (tasa-arvokasvatuksessa.fi)

      www.jamstallt.se (Observationsunderlag, checklistor för jämställd småbarnspedagogik och normmedvetet arbete, normkreativa rithäften)

      Material på finska:

      http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/ 

      Läs mer på:

      www.olika.nu