Tillsammans mot rasism
Ämnesdisposition
-
Lärarhandledning för morgonsamlingsmaterialet under Veckan mot rasism 17.3–23.3.2025
Morgonsamlingfilm för årskurs 3-6
Morgonsamlingsfilm för årskurs 7 och uppåt
Syfte med filmen
Morgonsamlingsmaterialet består av en film om rasism som är ca 8 minuter lång. Det går bra att pausa filmen mellan varven och sätta in diskussionsfrågor mellan visningarna. Syftet med filmen är att lyfta frågor om antirasism i skolan. Vi vill inspirera elever och lärare att reflektera över sin egen roll i att skapa en inkluderande, respektfull och antirasistisk miljö i skolan. I alla skolor behöver vi jobba antirasistiskt oberoende av mångfald eller icke-mångfald av elever och personal.
Materialet är uppdelat i följande teman:
- Att ha ett öppet sinne och vara nyfiken
- Att inte anta – lär känna i stället
- Att agera med mod och empati
Förberedelser före filmvisningen
Innan filmen visas, kan du inleda med att berätta att idag inleds/pågår veckan mot rasism. Det finns fortfarande rasism i Finland och vi kan alla agera antirasistiskt. Poängtera för eleverna att alla ska kunna säga sin åsikt så länge den inte kränker andra. Lyssna på varandra och var öppna och respektfulla.
Var lyhörd för barnens och de ungas funderingar och frågor, förbered dig ändå på att vissa kan dela personliga erfarenheter då de blivit utsatta för rasism. Om det uppkommer frågor eller händelser som kräver mera stöd behöver du följa upp det efteråt. Kom också ihåg att alltid stoppa kränkande och osakliga diskussioner utan att förnedra någon inför andra.
Efter filmvisningen – diskussionsfrågor
Efter att filmen visats, kan lärarna använda följande diskussionsfrågor och aktiviteter för att förstärka filmens budskap och engagera eleverna i reflektion:
1. Tema: Förhåll dig med öppet sinne
Diskussionsfrågor:
- Vad betyder det att ha ett öppet sinne? Kan du ge exempel på en situation när du har varit öppen för någon annans erfarenheter och verklighet.
- Vad kan hända om vi inte är öppna för att förstå andra människors erfarenheter och verkligheter?
- Hur kan vi som klass/skola skapa en atmosfär där alla känner att de kan vara sig själva?
2. Tema: Anta inte – lär känna i stället
Diskussionsfrågor:
- Vad innebär fördomar och hur kan de påverka våra relationer i klassen och i skolan?
- Hur kan vi utmana/ifrågasätta våra egna fördomar?
- Vad kan vi göra för att ändra på våra förutfattade meningar när vi möter en ny person?
3. Tema: Var modig! Agera
Diskussionsfrågor:
- Varför är det viktigt att ingripa när vi ser rasism eller orättvisor?
- Vad betyder det att vara modig i en sådan situation?
- Hur kan goda handlingar smitta av sig på andra och göra skolan till en bättre plats?
Fördjupning och fortsatt arbete
För att fortsätta arbetet efter filmen kan du ge eleverna möjlighet att fördjupa sina tankar och åsikter genom olika aktiviteter, använd er till exempel av Tänk om-materialet som riktar sig till åk 7 och uppåt och hittas på sidan.
Titta på kortfilmerna om rasism som hittas på sidan. De handlar om personliga berättelser om hur rasism påverkar vardagen.
Återkom regelbundet till temat rasism genom böcker, filmer, aktiviteter och diskussioner. På sidan hittas också tips på litteratur för olika åldrar. Involvera också vårdnadshavarna för att förstärka budskapet.
Med Identifiera & ingrip-navigatorn får du testa hur du skulle agera i situationer med öppen eller oavsiktlig rasism, stereotypiskt tänkande eller stämplande på grund av utseende. Alla situationer bygger på verkliga erfarenheter. Din uppgift är att bland alternativen välja vad du skulle göra eller hur du skulle agera.
Genom att använda navigatorn får du också information och konkreta anvisningar för att ingripa i rasism. Identifiera & Ingrip-navigatorn hittar du här