Ämnesdisposition

  • Konstnärliga samtal

    Börja med att observera konstverket noggrant. Uppmuntra med ett engagerande språk barnen till att beskriva vad de ser. Öva innan och gör klart för dig själv hur du beskriver bild och hur du berättar vad som händer i konstverket. Peka ut ord, riddaren, riddarrustningen, trappan (?) och den fallande rörelsen. Uppmuntra barnen att uttrycka det de lägger märke till. Fundera på vad som ”händer sedan” (se på riddarens kroppshållning, blick och ansiktsuttryck). Banda eller lista som dokumentation.

    Fundera på: Hur ser man att det är ljud i ett konstverk? Eller tyst?

    Hur låter riddaren? Läs orden och fundera på hur det kommer att hen låter så. Vad kommer barnen att tänka på?

    Eftersom det finns onomatopoetiska ord i bilden, utforska ljud relaterade till temat. Använd olika föremål eller material för att skapa ljudeffekter som kraschar, klingar och mullrar. Kan ni återskapa ljuden i Riddarrustningen? Låt barnen experimentera och göra egna onomatopoetiska ljud.

    Vad betyder hasar och flåsar? Försök återskapa ljuden. Åstadkom andra onomatopoetiska ljud med hjälp av kroppen/olika föremål. Lyssna och jämför. Hur låter de, vilka ord kunde man använda för ljuden?

    Språklekar och aktiviteter

    Materiallära

    Tema 1: Vad är en riddarrustning gjord av? Förbered konstmaterial för att skapa riddarrustningar eller använd lekmaterial (lego, kapla-stavar, modellera eller andra konstruktionsmaterial). Återanvänd olika förpackningar (till exempel äggkartonger) och använd till exempel folie (ekologisk), kartong och lim för att skapa rustningar. Gör miniatyrer, ett museiarkiv med rustningsdelar som man kan klä ut sig i.

    Tema 2: Vad finns det annat som är gjort av metall? Samla på bilder, föremål, gör listor, sortera. Samla på metall från barnens hem och besök tillsamman till en återvinningsstation och återvinn metallen. Ta tillsammans reda på vad man brukar tillverka av återvunnen metall. 

    Tema 3: Vad brukar kläder vara gjorda av? Samla på tygbitar – fundera på vad de kunde bli för klädesplagg. Kombinera tygbitarna med färdiga klädesplagg och jämför dem – vilka skillnader och likheter märker ni? Ja precis, det här tyget är samma färg som blusen, men lite tjockare. Känn på tygbitarna, beskriv dem, sortera dem enligt olika egenskaper.

    Byggnad och konstruktion

    Samla material för till exempel trappor, slott, museikorridorer. Skapa en plats som kan vara en arkitekturbyrå för borgar, slott eller museer. Uppmuntra barnen att bygga och utforska balans och stabilitet, före-och efter i olika rörelsemoment. Samtala om vad som händer när saker faller eller någon snubblar.

    Berättande med historiska (klassiska) konstbilder

    Samla några klassiska konstbilder. Till exempel Ateneums samling har en del virtuella arkiv med teman som kan vara lämpliga. Det finns också en Konstpacke https://ateneum.fi/wp-content/uploads/sites/3/2016/03/Ateneum_vihko_sve_netti.pdf . Det finns också ett stort virtuellt museum https://artsandculture.google.com/  där det finns mycket underlag för konstnärliga samtal kring konst. Bekanta dig alltid i god tid med utbudet innan ni sätter igång tillsammans med barnen.

    Uppmuntra barnen till att först beskriva bilderna, sedan skapa ljud och onomatopoetiska ord till konstverken. Använd enkla rekvisita om det behövs, skriv ut flera bilder av konstbilden så att barnen kan skapa ord direkt på bilden. Eller gör en serie om den snubblande riddarrustningen i olika miljöer. Kan rörelsen snubblandet gestaltas på andra fysiska sätt?

    Riddare betyder häst!

    Studera hästar och skapa käpphästar av sockor och käppar. Utgå från barnens erfarenheter av hästskötsel och ridsport, utforska, ta tillsammans reda på mer och skapa rum för olika lekar inne och ute där barnen kan sköta och mata hästarna samt rida och hoppa med dem. Kanske ni kan besöka ett stall eller en ridskola? Ordna utomhus ett evenemang med tävlingar och uppvisningar.

    Reflektion, respons och festival

    Skapa en utställning och festival för riddarrustningar och onomatopoetiska ord.  Skapa tid för barnen att vistas bland sina skapelser. 

    Länkar:

    Idématerialet till Rassel, prassel, puss, (Hanna Lundström och Maija Hurme) dikterna Pratapparater och Dammsugarmagar: www.folkhalsan.fi/spraklekar

    Loop-kort med onomatopoetiska ljud: www.folkhalsan.fi/spraklekar

    Lek med tygbitar:  https://lekar.folkhalsan.fi/spraklekar/lek-med-tygbitar-?Search=tyg&Type=getLanguageGamesForm&Start=0&Sort=