Poetens penna
Ämnesdisposition
-
Poetens penna DIGITAL består av tio konstverk som utgör ingångar till konstnärliga samtal och språklekar för barn och vuxna. Målgruppen är barn i förskoleåldern i sällskap med småbarnspedagoger eller andra vuxna. Idén är att konstverken exponeras stort, betraktas via skärmar eller skrivs ut på papper. Till varje konstverk finns ett pedagogiskt material för den vuxna som leder samtalen och lekarna. Det pedagogiska materialet är mycket överskådligt och består också av länkar till vidare förslag och litteratur. Du ser en miniatyrbild av konstverken och bakom ikonen hittar du stödmaterialet samt en större version av konstverket som du kan visa på en större skärm.
De tio konstverken fungerar som självständiga enheter. Ingen kronologisk ordning eller hierarki finns. Användaren kan således fritt välja ordningsföljden. De här konstnärliga samtalen och språklekarna har vi i arbetsgruppen inspirerats till när vi betraktat och utforskat Linda Bondestams konstverk, med våra erfarenheter och vår kunskap som grogrund och språngbräda.
Nu är det barnens tur. Barns tolkningsförmåga och fantasi ska aldrig underskattas. Ambitionen är att materialet möjliggör såväl filosofiska som multimodala analyser och diskussioner. Intertextualiteten är närvarande såväl i kopplingar mellan konstverk och litterära texter, konstverk och traditionella och vardagliga artefakter, konstverk och musik samt konstverk och andra konstverk. En tolkning öppnar alltid för en ny, därmed blir arbetet med dessa tio konstverk i en barngrupp aldrig färdigt. Och så ska det vara. Leken, fantasin, språket och nuet bjuder på en arena större än universum och längre än världshistorien. Det är endast de vuxnas yttre och inre ramar som sätter gränser för arbetet. Ju större svängar och djupare frågor, dess roligare för alla involverade.
Arbetsgrupp: Johanna Sallinen, Linda Bondestam, Hannah Kaihovirta och Ria Heilä-Ylikallio
Illustrationer: Linda Bondestam-
Nedan finns de tio illustrationerna separat, inklusive respektive pedagogiskt material.
-