Ämnesdisposition

    • Konstnärliga samtal

      Läs dikten i konstverket och förundras tillsammans. Ni kan exempelvis samtala om: Vem är en poet? Varför släpper hen sin penna? Vilka ord finns i tystnadens silverskål? Hur kommer det sig? Tolkning: Vad betyder ordet HUGGER? Vad menas med att poeten hugger till med en klingande rad?

      Samtala om konstverkets ljudvärld och rytmer.

      Fundera tillsammans på vad ”En klingande rad kan tänkas betyda”. Pröva på att skapa klingande ljud med hjälp av olika material och föremål. Fundera sedan på hur det låter på konstverket. Låt barnen föreslå och pröva tillsammans på de olika ljuden (kanske de låter bzzz, surr, ffff, flax... se ansiktsuttrycken – låter de alla lika, eller?). Hur kommer det sig att konstverket heter En klingande rad? Låt barnen fantisera fritt och komma på olika tänkbara lösningar! Kunde bilden också heta något annat?

      Uppmuntra barnen att upprepa och leka med småkrypens ord och ljud. Titta på konstverket tillsammans och skapa en rytm av ljuden utgående från konstverket.

      Ni kan också skapa ett urval av lekfulla och intressanta föremål relaterade till konstverket. Lek med föremålen och ljuden och skapa olika ljudrytmer och mönster. Samtala om hur konstverket utvidgas in i rummet genom föremålen.

      Språklekar och aktiviteter

      Skapa en språklekplats & poesihörna

      Skapa en inbjudande miljö som väcker nyfikenhet utgående från stämningen i konstverket. Till exempel med tyger, mjuka kuddar, lampor och föremål med glansiga och släta ytor. Undersök olika sinnesintryck och utforska materialen. Benämn materialen och intrycken mångsidigt och fantasifullt, samtala om hur de känns, vad ni ser och vilka minnen och tankar de väcker. Ni kan också använda språklekplatsen som poesihörna.

      Dokumentera rummet genom att fotografera. Barnen kan också fotografera själva. Återkoppla till upplevelsen genom att se på fotografierna tillsammans eller skriv ut dem och häng på lämplig plats på barnens ögonhöjd och låt dem vara en del av daghemsvardagen en tid.

      Ordskålar och ordburkar

      Samla under de här lekarnas och aktiviteternas gång ord i olika burkar. Fundera tillsammans på vilka ordburkar ni kan tänkas behöva och skapa etiketter till burkarna. Då vet ni hur ni sorterar. Ni kan sortera orden på olika sätt: enligt aktivitet, tema, innehåll, längd, begynnelsebokstav, utseende o.s.v. Om ni sedan märker att ni behöver flera burkar och nya kategorier är det bara att an efter fylla på.

      ·        Sinnenas station

      Skapa en utforskningsstation med olika skålar fyllda med material som skapar olika sinnesupplevelser. Till exempel skålar och burkar som är fyllda med:

      -          Blanka föremål, reflekterande material som kittlar synsinnet.

      -          Mjuka tyger, släta stenar som kittlar känselsinnet.

      -          Bjällror, regnrör, skrammelburkar eller föremål som ger tysta, lugnande ljud som kittlar hörseln.

      -          Något ätbart som kittlar smaksinnet.

      -          Doftburkar som kittlar luktsinnet.

      Samla på ord medan ni utforskar, upptäcker och prövar på. Skriv tillsammans orden på pappersremsor.

      ·        Tyst ordreflektion eller tysta berättelser

      Samla metallskålar (finns till exempel bakbunkar) i olika storlekar. Låt barnen betrakta de tysta, tomma skålarna och låt barnen viska, teckna eller skriva tysta ord eller känslor som de kommer att tänka på då de tittar in i skålens reflekterande yta. Uppmuntra dem att dela sina ord och tankar med varandra. Dokumentera orden och tankarna på (blanka) papperslappar.

      ·        Ordsallad

      Hur ser en sallad ut? Skapa ”salladsblad” av olika slag tillsammans med barnen. Skrynkla, måla, vik, träna i att blanda olika gröna färger vid målandet. Skriv ord på salladsbladen och fyll skålarna med ordsallad. Avnjut under livligt samtal! Förstås kan man skapa och arrangera fantasifulla "ordsallader" av olika slag.

      ·        Ordorienteringsskålar

      Placera skålar runt om i lärmiljön med bilder, symboler och/eller ord relaterade till ett fenomen, ett tema eller en berättelse. Uppmuntra barnen att utforska skålarna, upptäcka orden och diskutera deras betydelser eller associationer. Barnen kan samla orden, bilderna genom att fotografera dem eller få en kopia med orden nedskrivna vid varje skål (orienteringskontroll) och sedan återbruka dem till berättelser.

      ·        Läsgömma

      Skapa eller välj ut en ”silverskål” och häll risgryn i den. Skriv ner ord på papperslappar och stoppa ner dem i skålen bland risgrynen. Alternativt kan ni använda er av lapparna med ord som ni redan skapat i de andra lekarna. Fiska ordlappar bland risgrynen och läs, foga ihop till en dikt. Laborera, läs, flytta på lapparna och ändra tills ni är nöjda. Fotografera dikterna eller skriv tillsammans ner dem på papper.

      ·        Interaktiv ljudinstallation

      Skapa en gemensam ljudinstallation med en mängd olika skålar. Fyll varje skål med vatten eller olika material, som ris, torkade ärter bönor mm, och arrangera dem på ett konstnärligt sätt. Be barnen att utforska ljuden genom att försiktigt trumma (gärna med pinnar av något slag) eller flytta och skaka på skålarna (beroende på materialet som är i dem förstås). Skapa en stark visuell och auditiv upplevelse. Kom ihåg att dokumentera med foto, film och återse, reflektera.

      ·        Spela en klingande rad

      Skapa ”en klingande rad” genom att fylla på olika mycket vatten i glasflaskor. Spela sakta på dem så att det klingar. Lär er dikten En klingande rad utantill och spela på flaskorna medan ni läser upp den.

      Den klingande radens konstgalleri

      Skapa en konstutställning med barnens verk och skålar och burkar av olika slag. Använd reflekterande material som metalliskt papper eller speglar för att förstärka visuella upplevelser. Bjud in vänner och bekanta på en gemensam ”ordupplevelse”.

      Länkar:

      Lekdatabasen:

      Språkljudsskafferiet » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi)

      Lyssna på ljud bakom skärm » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi)

      Texten på konstverket är skriven av Catharina Östman och dikten ingår i diktsamlingen Speglingar av stora hav, 2002.

    • Två humlor flyger

      Här hittar du en högupplöst bild av konstverket som du kan visa på en stor skärm åt barnen.
      Bilden öppnas i en ny flik och du kan dra den fliken till den stora skärmen (ha läget utvidgad skärm aktiverat).