Poetens penna
Ämnesdisposition
-
Att engagera barn i en diskussion om namn genom konstverket ”Allan Hamn” ger en unik möjlighet att utforska identitet, kreativitet och konstnärliga uttryck. Inled med att se på konstverket och öppna med frågor. Vad ser du på bilden? Vem är personen på bilden? Vad tänker eller säger personen? Se extra noga på bakgrunden i bilden. Vad är det för något? (vägg, tapet).
Namnforskare
Läs dikten och samtala om namn. Varför vill Allan byta namn? Kan man byta? Måste man ha ett namn?
Alla har ett namn, namnen är speciella och unika för varje person och har ofta en berättelse om varför man heter som man heter. Fråga barnen om deras namn, om de tänker på någon färg, form, bild då de tänker på sitt namn. Om de fick bestämma, vad skulle de vilja heta? Barnen kan få till uppgift att hemma fråga hur det kommer sig att de heter som de heter, eller ta reda på historien om familjemedlemmarnas namn. Arbeta med respekt och lekfullhet. Det kan också vara bra att konstatera att namnen inte nödvändigtvis svarar mot ett binärt system (flicknamn, pojknamn).
Skillnaden på människonamn och djurnamn? Kan djur och människor heta lika? Känner du något sådant djur? Vilka namn har djur som människor inte brukar ha?
Språklekar och aktiviteter
Namncollage
Förbered med material som tidningar, färgglada papper, lim och olika scrapbooking-material. Undersök olika sätt att skriva namn genom att plocka ihop bokstäver, skriva för hand, skriva digitalt. Se på olika alfabet, olika typsnitt, arbeta gärna med färdigt bokstavsmaterial där det är lätt att plocka ihop intressanta kombinationer. Skriv, klistra och limma ihop barnens namn skrivna på olika sätt och häng upp dem på väggen. Jämför, iaktta och samtala om likheter och skillnader.
Involvera familjerna genom att barnen också hemifrån tar med sig olika typsnitt.
Namntryckeri
Förbered en stämplingsstation med brevstämplar och bläckdynor. Skapa en lek kring vad ett tryckeri är och stämpla bokstäverna i barnens namn på papper. Det går även att skapa ett digitalt tryckeri där ni kan låta barnen skriva namn digitalt och printa. Bestäm i förväg hur många print varje barn kan göra (10 rekommenderas, försök att inte låta sparivern ta över här). Här kan man smyga in tankar om i hur många olika officiella sammanhang du ska uppge ditt namn och att det ofta är mycket byråkrati och pappersarbete kring namn.
Tapetverkstad
Diskutera tapeten i bakgrunden. Utforska mönster och former på tapeter. Kanske ni har fått någon tapetbok till daghemmet/förskolan. Är tapeterna blommiga, rutiga, randiga, prickiga, kurviga, snirkliga, mörka, ljusa, gröna, beige – och vad är det där – en fågel och en snäcka!? Vilka andra egenskaper har de? Känn på dem och beskriv texturerna; är de sträva, släta, glatta, mjuka? Skapa egna tapeter till exempel med schabloner eller stämplar.
Vad berättar en tapet om tid, plats och rum? Tänker barnen på någon speciell tapet. Här en länk till hur en världskänd tapetentusiast tänker https://theartssociety.org/arts-news-features/become-instant-expert-william-morriss-beautiful-wallpapers
Namn i påse
Stoppa lappar med olika namn på i en påse. Namnen får vara alla möjliga och gärna representera olika språk, länder och kulturer. Dra turvis en lapp, läs namnet och fundera på om ni känner någon med ett sådant namn. Låt barnen i så fall berätta vem det är. Om ingen av er känner någon med det namnet kan ni fantisera om vem det kunde tänkas vara, i vilken ålder hen är, var hen lever, om hen har familj, husdjur, favoriträtt, yrke, hur hen gillar att klä sig o.s.v. Kanske ni kan rita personerna, eller så ritar du på ett stort papper medan ni fantiserar.
Tecken som stöd-namn
Om ni använder tecken som stöd med barnen kan ni pröva på att hitta på egna ”namntecken” till varje barn. Låt barnen fundera ut vilket tecken som de skulle vilja använda – kanske något som beskriver dem själva eller känns roligt att teckna. Ifall ni inte ännu känner till så många tecken kan ni gå in på sidan www.folkhgalsan.fi/tecken och låta er inspireras. Där kan ni bläddra bland många olika kategorier och se hur olika djur, färger, föremål, mat och annat tecknas.
Namnfiske
Den här leken fungerar utmärkt redan innan barnen knäckt ”läskoden” eftersom namn är läsvänliga för nybörjarläsaren – barn brukar ju ofta känna en hel del namn som ordbilder.
Innan ni börjar leka knåpar ni ihop ett metspö av en penna eller pinne, en tråd och en magnet: Fäst magneten i ändan av snöret och knyt fast snöret i ändan av pennan. (I olika spel och pussel finns det också färdiga leksaksmetspön med magnet som ni kan använda.) Klipp ut fiskar av kartong och skriv era namn på dem. Fäst ett gem på varje fisk, vid munnen. Prova hur magneten fungerar genom att ”doppa” den mot gemet på fiskarna.
Börja sedan leka genom att tillsammans läsa namnen på fiskarna och därefter lägga dem i en skål. Fiska turvis en fisk och läs namnet som står på den. Ni kan variera leken genom att försöka gissa vems namn som kommer att stå på fisken – innan ni fiskar. Eller bred ut fiskarna på bordet med texten neråt och försök minnas vilket namn som står under vilken fisk. Kolla om ni mindes rätt: säg först ett namn, fiska sedan en fisk och läs!
Namnklapp och -hopp
Den här leken går bra att leka både inne och ute! Samtala om vad barnen heter, ni kan ta med andranamn och efternamn också. Pröva sedan på att klappa stavelserna i era namn. Klappa turvis och tillsammans. När ni är varma i kläderna kan ni pröva på att hoppa i stället. Börja alltid från samma punkt när ni hoppar, vid tröskeln eller sandlådskanten. Ni märker kanske att ni kommer olika långt beroende på hur många stavelser namnen har? Fundera tillsammans på sambandet mellan antalet stavelser och ordets (namnets) längd.
Länkar
Ett släktträd som går att fylla i: FHille v 9 A3 släktträdet.pdf (folkhalsan.fi)