Ämnesdisposition

  • Konstnärliga samtal

    Se på konstverket ”Fall regn”. Öppna för observationer om paraplyer, färger och regn. Vad ser du på bilden? Hur känns regn? Vilka färger se du i bilden?

    Hur låter det när det regnar? Vilka olika ord kan vi använda för det? Det droppar, skvätter, rinner, forsar, sprutar, duggar, yr, öser?

    Fundera tillsammans på: Vem går med paraplyerna?

    Språklekar och aktiviteter

    Utforska väder och vatten

    ·        ”Väderboard”

    Vidga samtalet och upplevelsen genom att utforska olika väderförhållanden. Skapa till exempel en ”väderboard” (jf. moodboard, storyboard) med bilder som representerar olika vädertyper (soligt, molnigt, regnigt, snöigt mm). Förbered en stor uppsättning av bilder och ord. Barnen kan vara med och förbereda. Låt barnen fylla på boarden under en längre tidsperiod. Fundera på väderfenomen och teman som boarden kan handla om. Dokumentera boarden genom att fotografera den och återkoppla på storskärm eller med andra digitala skärmar. Samtala om olika väderupplevelser barnen kan ha haft och hur de känns.

    ·        Väderjournaler

    Introducera en väderjournal för barnen. Skapa en ”väderstation” (observationsplats) där barnen kan teckna, måla, fotografera eller filma observationer av vädret varje dag under en tid. Fundera tillsammans på vart regnet tar vägen. Använd illustrationen som språngbräda till funderingar kring vattnets kretslopp.

    ·        Forska utomhus

    Flytta ovan nämnda aktiviteter utomhus en regnig dag eller använd till exempel vattensprayflaskor för att simulera regn. Utforska regn. Samtala om upplevelser och sammankoppla dem med de faktiska väderförhållandena. Samtala om detta med dåligt och bra väder. Varför tror ni att man kallar något väder bra och ett annat väder dåligt? Låt barnen berätta och förklara vad de tycker att är bra väder. Vad är roligt att göra när det är sådant väder ute? Fundera sedan på vilka väder som inte är era favoriter, och varför ni inte gillar dem.

    ·        Flyter och sjunker

    Experimentera: Vad är det som flyter, sjunker? Resonera och namnge begreppen under experimentets gång. Pröva er fram med olika föremål – förutspå hur det kommer att gå och se hur det gick. Fundera kring orsaker och synliggör barnens tankar och resonemang.

    Regnkonst

    Skapa en konstupplevelse genom att använda material och texturer som kan liknas vid olika regn. Återanvänd olika material till exempel bubbelplast, skrynkligt silkespapper eller trådar, snören och garn för att skapa ”fallande regn” (till exempel ”pappersdroppar” på rad på snören som fästs i tak och golv). Låt barnen utforska materialen och texturerna, fantisera och samtala om regn.

    Paraplykonstprojekt

    Förbered färgglada papper, färg, lim och andra kreativa material för att skapa egna paraplykonstverk. Uppmuntra barnen att experimentera med olika former, storlekar och färger för att göra unika paraplyer. Kanske ni också kan göra parasoll? Här kan ni också förstås ta med stövlar, galonbyxor, regnrockar, sydväst…

    Kollaborativ vädermålning

    Uppmuntra barnen till samarbete genom att skapa en stor, gemensam vädermålning. Använd ett stort pappersark eller kartong som målarduk. Se på och testa hur paraplyer fungerar, hur de ser ut då de är nedfällda eller uppsända. Måla paraplyer i ”naturlig storlek”. Fyll hela pappret med färg. Låt projektet ta flera dagar. 4–5 barn per målning är lagom. Uppmuntra till lagarbete och en känsla av gemenskap. Lyssna på regnljud under arbetet.

    Konstverka och påverka

    Skapa ett upplevelse- och utställningsrum med paraplyer där barnen kan återbesöka och umgås med sina konstverk och samtala om konst och om väderupplevelser. Ta in frågor om närmiljö som lärmiljö, till exempel vart leds regnvatten vid daghemmet/förskolan, var placeras barnens regnkläder och stövlar att torka?  Finns det något som barnen kan vattna på daghemsgården? Varför behövs regn? Arrangera väderdag för vårdnadshavare och andra intresserade.

    Länkar:

    www.folkhalsan.fi/fhille : FHille-att leka och lära tillsammans; Tema Världen omkring mig

    www.folkhalsan.fi/spraklekar  Kortöglor med onomatopoetiska ord.  (Vad är det som ... )

    Lek med tygbitar » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi)