Topic outline

  • Konstnärliga samtal

    Se på konstverket ”Under jorden”.  Förbered dig för att prata med beskrivande ord om vad som händer under jorden. Ställ öppna frågor: Vad ser du i bilden? Vad kan leva under jorden? Hur tror du att växter och smådjur som lever under jorden trivs?

     

    Vad växer under jorden? Läs orden, lyssna noga – vilket ord hör du många gånger?

    Samtala om rotsakerna i texten. Vilka erfarenheter har barnen av dem – låt dem berätta! Vilka är ännu obekanta?

     

    Ser du något mer på bilden (svar: småkryp) Vilka andrasmåkryp brukar leva under jorden – ta reda på.

     

    Språklekar och aktiviteter

    Forskningsmatris

    Förbered ett naturutforskningsbord (en slags kuriosakabinett med verkliga element från underjorden, som jord, stenar, rötter mm). Använd till exempel förstoringsglas och pekplattor för att fotografera och filma och observera detaljer noggrant. Utforska materialens texturer. Samtala om och fantisera namn, fantisera eller återanvänd redan kända arkiveringssystem för att skapa sammanhang (riktiga eller fiktiva). Vad ska man göra för att jorden ska må bra?

    Lek med under och jord

    Ibland kan det kännas magiskt och som ett under när något som man planterat växer. Skapa en sensorisk lekupplevelse med jord. Förbered en planteringshörna (inne eller ute) där barn kan utforska jorden med händer, spadar, burkar och planteringsverktyg. Förbered steg för steg instruktioner för plantering som barnen kan följa självständigt och genom att hjälpa varandra. Samtala om taktila upplevelser av att plantera, om smuts och vad som känns rent i naturen.

    Gemensamt Diorama

    Använd en grund låda eller bricka som bas. Skapa med olika föremål ett diorama (ett slags tittskåp) som kan illustrera en händelse under jorden. Till exempel hur en rotfrukt växer, eller något kryp eller djur lever i gångar under jorden.

    Rötter som bildkonstprojekt

    Skapa ett bildkonstprojekt inspirerade av rötter. Återanvänd material som garn, snöre, piprensare, pappersremsor mm som rötter. Arbeta på kartong (måla svart vid behov, med små rollers och flaskfärg). Fundera på formen på kartongen, om alla ska göra varsin som kombineras till en helhet eller om ni har större ytor som många arbetar på. Limma olika formationer, fingervirka, skapa håligheter och reliefer där barnen kan trä in och ut och igenom ”rötter”. Eller rita rötter med vit vaxkrita – måla på med svart vattenfärg. Rita och klipp ut bilder på rotfrukter och småkryp, klistra in på bilden. Skapa unika underjordiska miljöer.

    Naturvandring

    Ge er ut på en naturvandring med kameran i högsta hugg för att utforska och observera rötter, marken och under jorden, växter och träd. Leta efter rötter, små växter och andra tecken på liv under ytan. Vandringen behöver inte vara lång och kan göras på daghemmets egen gård. Det växer något i de mest oväntade skrymslen. 

    Dokumentation som en forskningsstation

    Skapa en utställning med till exempel små tittskåp, behållare för berättelser och konstverk, dokumentation av vandringar, skapar- och lärprocesser, platser ni besökt. Lek med informations- och multimediala flöden som byts ut allt efter som. Lek med upplysta konstverk (modeller av rötter) undersökande avbildningar och dioramor, mystiska fotografier, filmloopar och eller transparenta skivor med bilder och texter.

    Hemlig påse med rotfrukter

    Bekanta er med rotfrukterna i dikten genom att känna på dem och beskriva hur de känns och ser ut. Lägg en rotfrukt i taget i en ogenomskinlig påse. Känn på den och försök beskriva hur den känns. Titta sedan på den och beskriv färg, form och annat. Utmana och stötta barnen att ge mångsidiga och varierande beskrivningar.   Gissa vilken rotfrukt det kunde tänkas vara.

    Smakäventyr

    Skriv tillsammans upp rotsakerna i dikten på en inköpslista och gå till butiken och inhandla dem (samt annat smått och gott att smaka på. Ni kan också läsa dikten Ovanpå jorden). Skapa ett smakäventyr med hjälp av en loppa eller snurra och utlys er till supersmakare. Tips på loppa finns här Loppan » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi) och ett alternativ på snurra hittar du här smaksnurra.pdf (folkhalsan.fi). Smakdiplom hittar ni här: diplom-kocka-pa-.pdf (folkhalsan.fi)

    Dikter text på text

    Läs dikten på konstverket. Skriv egna dikter med hjälp av bildkort (skriv ut bilder med orden på bilden, så som Papunet.net, Widgit online): Ni behöver många bilder av samma rotsaker. Låt barnen ”skriva” sina egna dikter genom att rada bilder under varandra. Läs dikterna för varandra. Skriv tillsammans ner dem och illustrera dem. Häng upp dem nära barnen så att de under en längre tid kan läsa dem tillsammans och för föräldrar och andra nyfikna, om och om igen. Utöka och variera genom att använda bilder på annat som växer under jorden.

     

    Koka rotsakssoppa

    Leta fram ett recept för rotsakssoppa och skriv ner det. Ta tillsammans reda på vad ni behöver för att laga den. Skaffa ingredienser, tillred och ät den tillsammans. Kanske föräldrar och andra bekanta kunde bjudas in på eftermiddagssoppa någon dag?  

    Länkar

    Brunsås på rotsaker (utmaningen-idehafte.pdf (folkhalsan.fi)), Gimme5-spel, tipshäfte

    Idéer och inspiration kring kost och barn: Kocka på! Bjud in barnen till ett smakäventyr - Folkhälsan (folkhalsan.fi)

    Bildkort med adjektiv, Oavslutade meningar: www.folkhalsan.fi/spraklekar