Topic outline

  • Konstnärliga samtal

    Se på bilden tillsammans. Observera detaljer och helhet. Vad ser du i bilden? Hur får det dig att känna dig? Vilka ord kommer du att tänka på när du ser på boet?

    Ser ni himlen på illustrationen? Ta in element om himmel och molnstudier i konstsamtalet. Ha till hands ljusblått papper (olika kvaliteter om möjligt), bomullstussar eller andra luftiga material. Förbered dig med fakta om moln. Vilka väderförhållanden kan avläsas i molnen? Vilka estetiska upplevelser kan iakttagelser av moln ge? Det här ger ytterligare ett lager till konstsamtal utgående från konstverket. Här kan man förstås gå än vidare till samtal om att flyga.

    Läs rubriken. Vad betyder ordet örngott? Ja, precis, dynvar: Samtala om synonymer och pröva på att tillsammans hitta några. Ni kan också tala om finlandismer och vad de innebär. Ge några för barnen bekanta exempel (ss. roskis, sinitarra, lenkkare, halare, lippis, kiva). Kommer barnen kanske på flera? Slå upp på nätet eller i Finlandssvensk ordbok och smaka på orden tillsammans.

    Läs orden i konstverket. Fundera tillsammans ut några maträtter eller livsmedel som smakar så här. Och vad tänker barnen att choklad, kokos och citron smakar? När har de smakat på dem – låt barnen berätta!

    Språklekar och aktiviteter

    Bygga bo

    Skapa plats för att bygga bon med olika material. Förbered med kvistar, pinnar, löv och andra naturmaterial eller mjuka tyger, olika former av ludd och vadd och papper. Uppmuntra barnen till att utforska och bygga sina bon i olika storlekar och former. Prata om trygghet, mysfaktorer, hemkänsla. Gör en utställning med bon på visuellt genomtänkt sätt (till exempel häng upp dem eller placera dem på olika höjder i en helhet).

    Örnnästet

    Fördjupa er i temat örnbon (fågelbon) och fågelungar. Sök böcker, bilder eller kortfilmer för fakta om örnar (fåglar) och deras bon. Se även om ni hittar livesändningar (www.Luontolive) från fågelbon (framför allt under våren).

    Rovfåglar och andra fåglar

    Vad för fågel är en örn? Ta reda på vad rovfågel betyder. Och vad äter örnar? Vilka andra rovfåglar känner ni till, och vilka andra fåglar och fågelarter kommer ni på? Gör en fågelpromenad ute och ”samla på” fåglar; se er omkring och rita eller fotografera fåglar ni stöter på. Titta efteråt på bilderna och ta reda på vad de heter. Häng upp dem på väggen. Samla på flera bilder under en längre tid. Fyll på er samling genom att barnen tar med sig bilder som de fotograferat med föräldrar, syskon och andra vänner och bekanta.  

    Designa mönster på örngott

    Förbered med vita örngott (bomull). Kan vara nyinköpta eller återanvända. Använd textilfärger för att trycka mönster på tygerna. Förbered genom att utforska fjädrar, ägg, spår, kvistar eller andra mönster som kan inspirera. Potatistryck eller tryck med skumplastformer (till exempel klippta av liggunderlag eller tvättsvampar fungerar bra). Vid tryck penslas eller duttas färgen på stämpeln. Stämpeln kan tvättas och användas flera gånger. En potatis skuren på hälften ger redan en trevlig äggform. Låt tygerna torka, Skapa en trygg hörna för att fixera färgen med ett strykjärn. Resestrykjärn är små och hanterbara för barn i små grupper tillsammans med vuxna.

    Godispapper

    Inspirerade av örnens godis kan ni gemensamt samla på godisaskar och karamellpapper och sedan parvis eller i smågrupper sortera materialet enligt olika kriterier såsom smak, form eller färg. Låt barnen visa och berätta hur de har tänkt! Ni kan fota resultatet och sedan ta ett varv till; blanda ihop materialen på nytt och låt barnen välja nya kriterier att sortera enligt. Fota mellan varven de olika resultaten och håll på så länge det känns intressant och roligt. Ni kan printa ut och hänga upp bilderna för fortsatta samtal och resonemang.

    Ni kan också tillsammans läsa på pappren och askarna. Plocka kanske ut ord och ta reda på vad de kan tänkas betyda – eller låt barnen välja och skriva av ord på färggranna eller glansiga papper och häng upp dem i taket. Skapa till sist färggranna och smakfulla godisgirlander av materialet.

    Sortera ord

    Förbered leken genom att samla ihop bilder eller bildkort på sådant som smakar surt, salt och sött. Sortera dem tillsammans med barnen i tre grupper enligt vad ni gemensamt kommer fram till. Var lyhörd för barnens resonemang och erfarenheter. Det här med sött och surt kan vara olika för oss. Fundera på vad som saknades bland bilderna, rita och komplettera. Ni kan fota resultatet och fortsätta resonemangen när ni hänger upp bilderna synligt för alla. 

    Motsatser

    Fundera på begreppen salt – surt – sött. Vilka är motsatser? Söt – salt, söt – surt? Javisst, de är båda motsatspar! Vad är då en motsats – hittar ni flera? Låt barnen leta sig fram och ge exempel om det behövs. Klipp ur tidningar och tidskrifter ut bilder, resonera vilka egenskaper de har och vilka som kunde vara varandras motsatser. Klistra upp bilder på motsatspar på papper, häng upp dem i barnens ögonhöjd och fortsätt resonemangen.

    När barnen kommit på vad motsatser innebär och hur det hela fungerar kan ni tänka brett och fundera på om exempelvis snigel är ett snabbt eller långsamt ord? Och hur är det med raket eller julafton? Är tvål ett halt ord? Och vad tänker du om ekorren, eller risgrynet? Skriv överst på stora papper rubriker med motsatser; t.ex. våt – torr, stor – liten, söt – salt. Fyll på under rubrikerna med barnens förslag och tankar – rita eller skriv. Ni kan också göra tvärtom: du förbereder leken genom att skriva ner ord på små lappar, läs upp dem för barnen och låt barnen resonera om och placera/limma dem på pappren. Använd bilder som stöd vid behov.

    Länkar

    lekdatabasen:

    Leken Studera moln: Studera moln » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi)

    Leken Färg, form, storlek: Färg, form och storlek » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi)

    Textkorten Finlandismer, Synonymer, Bildkort med adjektiv www.folkhalsan.fi/spraklekar

    Sagolådan; Den mycket hungriga larven www.folkhalsan.fi/spraklekar

    Lek med en Loppa! Lägg in frågor om godis/fåglar/smaker:  Loppan » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi)

    Tema Jag kockar och smakar samt Lek med smak och doft (ur Tema Jag och min kropp) www.folkhalsan.fi/fhille: