Topic outline

  • Konstnärliga samtal

    Innan ni tar er tid att se på den här bilden se till att ni skapat ett ”tryggt rum” där barn och vuxna tillsammans kan prata om och uttrycka starka känslor. Se på konstverket ”Arg Varg” och stöd barnen i att observera bilduttrycket. Vilka färger ser du på bilden? Vad är det för energi i konstverket? Vad tror du att barnet känner? Vad tror du barnet säger? Kom ihåg att vara uppmärksam på barnens tolkningar och bekräfta dem.

    Känslor – synonymer: Vilka känslor kan vi också känna när vi är arga? Vilka andra känslor kan vi känna? Hur ser vi ut när vi känner olika känslor. Använd speglar och låt barnen titta på sig själva. Barnen kan också (parvis) härma känslor, spegla varandra, gissa vilken känsla kompisen visar. Skriv ner orden för känslorna och spara dem till leken Våra känslor.

    Är en varg alltid arg? Vilka känslor och egenskaper brukar kopplas ihop med olika djur?  Biet, haren, räven, myran, ugglan, vakthunden, åsnan, gräshoppan och andra. Hur tror ni att det kommer sig?

    Pröva olika känslodjur och -växter: ”Arg Varg” låter som ett ordpar som hör ihop. Finns det andra kombinationer mellan känslor och natur man kan hitta på? Hur sen till exempel en känsla som ”Glad Blad” ut eller känslan ”Ledset Lingon”?

    Språklekar och aktiviteter

    Våra känslor  

    Skriv ner känslorna från samtalet ovan glest på ett stort papper. Sök upp bilder på känslor exempelvis i tidningar och på nätet, klipp och skriv ut dem och kombinera dem med orden. Klistra tillsammans upp bilderna vid orden medan ni samtalar om ansiktsuttrycken. Lyssna lyhört på barnens tolkningar av bilderna, bekräfta dem, läs upp orden många gånger så att barnen minns vad där står. Samtala också om när barnen känt dem, vad som hände då, om andra barn känt lika.


    Känslostarka konstverk

    Förbered med olika bildkonstmaterial som papper, markörer, kritor och färg. Kan man uttrycka sina känslor visuellt, genom att teckna eller måla dem? Hur ser en känsla ut? Hur ser människor ut när de uttrycker olika känslor? Skapa gärna ett ”känsloplank” där känsloteckningar kan samlas över en längre tid. Dokumentera och samtala kring planket vid samlingar. Samtala om planket, hitta tillsammans på vad man kan göra för något med alla känslobilder.

    Rimlek

    Lyssna noga tillsammans på orden arg – varg, ja precis, de rimmar ju! Kommer ni på andra ord som också rimmar? Låt barnen berätta och föreslå, bekräfta och skoja till det på ett för barnen respektfullt sätt ifall någon ännu är trevande i sina försök. Minns att nonsensrim funkar lika bra som alla andra! Barn brukar bli ivriga på att rabbla ordflöden som rimmar; kanna, sanna, hanna, lanna! Ta fram ett stort papper, lägg det på golvet och rita bilder att rimma till. Eller plocka fram föremål ut en påse, namnge föremålen och rimma på dem.

    Vitt i vitt

    Leta fram dikten Vitt i vitt av Viola Renvall (t.ex. här: www.boksampo.fi/sv/  ). Läs och lyssna på den tillsammans med barnen. Laborera med den genom att byta ut ordet vitt mot andra färger. Inspireras av de andra färgerna och skapa egna, nya variationer av dikten: Vad kunde exempelvis dikten handla om och hur kunde den sluta ifall den börjar Gult i gult, eller Svart i svart?

    Länkar:

    Oavslutade meningar + bild- och textkort med rim: www.folkhalsan.fi/spraklekar  

    lekar.folkhalsan.fi: skriv in ordet rim i fritextrutan så får du många förslag på olika lekar med rim.

    Bild- och textkort att rimma till: www.folkhalsan.fi/spraklekar

    www.folkhalsan.fi/fhille: Tema: Jag och mina vänner

    Materialet Vilken känsla: https://moodle.folkhalsan.fi/course/view.php?id=222&section=5

    Kompiskonst, www.folkhalsan.fi/tryggarelationer 

    Materialet KänslosnAKK: PowerPoint Presentation (folkhalsan.fi)

    Känsloskala: https://moodle.folkhalsan.fi/pluginfile.php/7954/course/section/4810/K%C3%A4nslor%20bas.pdf?time=1650567372814