Topic outline

  • Konstnärliga samtal

    Se på konstverket ”Bästa maten” tillsammans. Vad ser du? Har du varit på restaurang? Har du sett en kock någon gång? Hurdan mat tror du att kocken lagar?

    Läs dikten. Vilka erfarenheter har barnen av den här maten? Var, när, med vem har de ätit sådan här mat? Låt barnen berätta ett matminne. Om ni vill kan ni spinna vidare på det här och måla eller rita bilder av matminnet. Låt barnen diktera sina minnen, som du skriver upp på ett papper och häng upp bilderna och berättelserna bredvid varandra, på barnens ögonhöjd. Fortsätt samtalet spontant i vardagen med barnen utgående från deras bilder och berättelser.

    Läs diktens namn. Hur kommer det sig att dikten heter Bästa maten? Enligt vem är den bäst? Har barnen någon favoriträtt/bästa mat? Fortsätt dikten med barnens favoritmat. Skriv tillsammans med barnen ner den. Ni kan skapa en liknande lista som på bilden, på gul botten, med röd text och ett hjärta vid varje rätt.

    Språklekar och aktiviteter

    Designa kring matkultur

    För in skapande verksamhet genom att låta barnen skapa kockhattar, förkläden eller restaurangskyltar. De kan också använda olika konstmaterial för att representera sina favoriträtter eller illustrera sina egna imaginära restauranger.

    Skapa menyer

    Förbered för menyskapande. Bjud in barnen till att planera egna menyer och designa menyer i papper, med färger och bilder av olika livsmedel. Samtala om hur en meny ska se ut, i vilken ordning ska maten placeras på menyn. Är Meny och lista samma sak? Studera menyer på nätet, plocka ut rätter som barnen stannar upp för och gillar. Skriv ner rätterna och spara dem för att leka med orden (se leken Laboration med sammansatta ord). Det här är ett bildsamtal där du uppmuntrar barn till att arbeta med beslutsfattande och organisation som en form av kreativitet.

    Pröva på att skriva egna fantasimenyer och menyer där barnens favoriträtter ingår. Illustrera dem tillsammans.

    Besök eller gästföreläsare

    Arrangera ett besök av en kock eller ett studiebesök till en restaurang. Alternativt kan ni bjuda in en kock eller ett matproffs till daghemmet/förskolan för att dela sina erfarenheter och kunskaper med barnen.

    Konstnärliga bildsamtal och provsmakning

    Planera en provsmakning där barn får prova olika maträtter som smakupplevelser. Lägg upp maten vackert.

    Mellanmålskonst

    Förbered det hela genom att skaffa olika ingredienser och plocka fram de redskap och ingredienser ni vill använda. Skapa ätbara konstverk till mellanmål. Låt barnen fantisera om vad de vill att konstverken ska föreställa. För att smaka också på orden medan ni skapar kan du ställa frågor och ge små uppmaningar, så här: Kan du räcka mig rivjärnet och osthyveln? Var ligger morötterna någonstans, jaha här, och var har vi groddarna? Hämta margarinet ur kylskåpet, tror att jag ställde det på understa hyllan. Använd sedan er fantasi för att skapa figurer på smörgåsen. Fotografera konstverken och ställ senare i ordning en utställning. Till sist är det dags att äta upp konstverken.

    Gemensam kokbok

    Samla på recept tillsammans. Sök upp recept på barnens favoriträtter och studera tillsammans ingredienser, mängder och mått. Låt barnen ta med sig recept hemifrån och kopiera upp dem till alla. Skapa egna bilder till recepten. Pröva enligt möjlighet på att tillaga maten. Skapa slutligen en gemensam kokbok.

    Laboration med sammansatta ord

    Skriv maträtterna från dikten på pappersremsor, klipp orden i delar och gör nya kombinationer. Dryga ut leken med också andra (sammansatta) maträtter, exempelvis genom att skriva ner barnens egna favoriter eller bekanta er med olika menyer och plocka maträtter ur dem (se aktiviteten Designa kring matkultur). Föreställ er och fantisera kring de olika nya kombinationerna. Vilka av dem har barnen upplevt på riktigt och vilka är helt nya? Hur kan de tänkas smaka, och hur tillreds de? Fiskgröt, spenatpinnar och havregrynsmos?

    Länkar:

    Textkort med maträtter, sammansattaord: https://www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/sprak/textkort/sammansatta-ord-mat.pdf .

    Mera lekar som handlar om att smaka på och laga mat: www.folkhalsan.fi/fhille FHille-att leka och lära tillsammans, temat Jag kockat och smakar

    www.folkhalsan.fi/kost , www.folkhalsan.fi/kockapa  , www.folkhalsan.fi/gimme5  

    Om ni vill smaka och bekanta er med enskilda livsmedel kan ni skapa en egen smaksnurra här: https://www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/kostinspiration/smaksnurra.pdf Olika sätt att använda och spela med smaksnurran hittar du här: https://www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/kostinspiration/kocka-pa-spelregler.pdf .

    Flera recept hittar ni här: mellanm_lsboken.pdf (folkhalsan.fi)