Topic outline

  • Konstnärliga samtal

    Se på konstverket ”Älsklingsord”. Varför är det ”moln” med ord i bilden? Vem är det som säger orden? Hur låter de? På vilket språk är de?

    Förklara och samtala om vad älsklingsord betyder. Utgå från tanken att älsklingsord bär på en berättelse. Berätta ditt älsklingsord och berättelsen bakom det.

    Läs älsklingsorden på bilden. Fundera på vems älsklingsord bildens ord kan tänkas vara. Hitta på en berättelse bakom något eller några av orden.

    Fundera tillsammans på vilka berättelser barnens egna älsklingsord bär på. Låt barnen berätta dem. Ställ öppna och reflekterande följdfrågor till barnens berättelser.

    Att byta perspektiv: Låt barnen välja och benämna olika ord turvis och fundera tillsammans på vems älsklingsord de kunde tänkas vara.

    Samtala om: vem har bestämt att ord heter som de heter?

    Språklekar och aktiviteter

    Skapa egna älsklingsorden

    Samla material som färgat papper, tygrester, material med olika texturer, snören, lim och saxar. Utforska materialen och uppmuntra barnen att välja material eller en kombination av material som representerar deras "älsklingsord". Skapa ordet av materialen på olika sätt eller skapa konstverk inspirerade av "älsklingsorden".

    Ni kan också måla eller riva tankebubblor av papper i olika färger och klistra dem på ett (gemensamt) stort papper. Skriv in barnens älsklingsord i dem, eller forma älsklingsorden tredimensionellt, exempelvis med piprensare eller trolldeg.

     

    Pratbubblor och tankebubblor

    Använd prat- och tankebubblor som är bekanta element från bildvärlden med tecknade serier. ”Bubblor” används också i olika former av information och instruktioner. Utforska det här genom att göra en ”Söka prat- och tankebubblor”- orientering i näromgivningen (också den digitala näromgivningen).  Skapa egna prat- och tankebubblor och uppmuntra barnen att kombinera bubblorna med föremål eller handlingar som motsvarar texten i bubblorna. Fundera tillsammans på hur det kommer sig att de hör ihop.

    Lyssna på älsklingsorden

    Klappa stavelser i älsklingsorden och gissa vilket det var. Vilka älsklingsord får lika många klappar?

    Hoppa stavelser ute. Dra ett streck i sanden och ställ er bakom det. Hoppa barnens älsklingsord ett efter ett. Fundera på hur det kommer sig att ni hoppade olika långt beroende på orden.

    Om ni blir inspirerade att laborera med olika långa ord kan ni fortsätta leka så här: Hitta på olika långa ord och se hur långt ni kan hoppa. Ni kan börja med ett kort ord och hjälpas åt att hitta på längre och längre sammansatta ord; bord – bordduk – borddukstyg – borddukstygsmönster. Kaffe – kaffekopp – kaffekoppsöra – kaffekoppsöronform – kaffekoppsöronformsskapare.

    Kims lek med älsklingsord

    Skriv barnens älsklingsord på papperslappar, titta på dem tillsammans, läs dem, jämför orden sinsemellan och samtala om bokstäverna och texten. Täck sedan över dem med en duk och plocka bort ett av dem. Lyft på duken och gissa vilket ord som saknas. Variera leken genom att öka och minska på antalet ord per gång, så att den blir lämpligt utmanande.

    Musik till orden

    Lyssna på och utforska många olika slags musik och låt barnen välja en för dem passande musik till sitt älsklingsord.

    Skapa en gemensam video + potpurri där barnens älsklingsord syns på bild med musiken i bakgrunden.

    Utställning och information på daghemmet/förskolan

    Skapa en utställning som får ta mycket plats i lärmiljön genom att barnen får skapa och skriva stora och små tankebubblor med älsklingsord, med uppmaningar, med information osv. och bjud in andra barngrupper, vårdnadshavare och andra intresserade på en bubbelbabbelhappening.

    Spela också upp videon på utställningen!

    Länkar:

    www.folkhalsan.fi/spraklekar Textkort: Ljud- och ordlekar

    Kims lek: Kims lek (bildstöd) » Folkhälsans lekdatabas (folkhalsan.fi)