Topic outline

  • Konstnärliga samtal

    Vad brukar växa ovanpå jorden?

    Samtala och fundera brett på de olika begreppen ovanpå och ovanför: Vad annat finns ovanpå jorden – vad finns ovanför jorden? Vilken är skillnaden? Var slutar ovanför jorden – var börjar himlen? Är molnen ovanpå jorden? Är blommorna i himlen? Lyssna lyhört på barnen, synliggör deras tankar och spinn vidare på era funderingar.

    Läs dikten, lyssna på orden: hur många gånger hör du ordet lök? Vilka lökar handlar dikten om? Vilka ord är inte lökar? Vilka är bekanta för dig, berätta!

    Lyssna på orden tillsammans, till exempel: Hör du ö i lök? Vilket ljud börjar lök på? Hör du k (uttala k utan å) i början eller slutet av ordet lök, hur låter ordet lök om vi plockar bort ljudet l (uttala l utan e) o.s.v. Låt barnen också ställa frågor om ord och ljud.

    Stanna upp för ordet kök – vilka kök kommer barnen på att det finns, vilka kök har de erfarenheter av?  Hök – vad är det egentligen? Vilka andra hökar finns det – ta reda på, hur ser de ut? (Kombinera med dikten Örngott?)

    Lek med lägesorden (prep.) på bilden? t.ex. var står den randiga tusenfotingen och vinkar? Var gömmer sig nyckelpigan? Vilken blomma syns mellan de röda blommorna o.s.v. Låt barnen också ställa kluriga frågor.

    Man brukar tala om fågelperspektiv och grodperspektiv. Fundera tillsammans på vad som menas med det. Rita!

    Språklekar och aktiviteter

    Utforska ”Ovanpå jorden” genom olika material

    Samla olika konstmaterial som kan ha relation till konstverkets tema. Till exempel färger, färgat papper, tyg och naturmaterial.  Utforska sommarblommor och sommarhimmel genom materialen. Utforska hur man kan göra till exempel pappersblommor, prata och fundera. Vidga upplevelsen genom att införliva naturelement. Ta in riktiga blommor eller växter i bildsamtalet så att barnen kan röra, lukta på och utforska. Ta med barnen på en naturvandring för att observera blommor utomhus och uppmuntra till referenser mellan konstverket och naturen.

    Kollaborativt konstprojekt

    Skapa ett stort, gemensamt konstprojekt. Arbeta till exempel med gemensam jättemålning med ett hav, en äng av sommarblommor och insekter.

    Rimma och laborera med lök!

    Läs lökramsan, fortsätt den genom att rimma vidare. Hitta på olika fantasilökar. Både nonsensrim och andra rim. Utvidga och rimma vidare på något rim till rimmen och kombinera dem: kök – bök, bök – sök, bök – hök – mök – rök. Skriv ner och gör dikter av rimmen. Och förresten – rimmar köp på lök? Ni kan också vända på orden; lök – köl. Är det ett ord? (palindrom)

    Tankekarta – associationsdikt

    Skriv i mitten av ett stort papper ordet lök. Skapa tillsammans en tankekarta: Inspirera barnen att berätta vad/vilka ord de kommer att tänka på utgående från ordet lök och skriv ner dem runt ordet lök. Läs mellan varven upp orden om och om igen, klipp ut dem och illustrera dem. Kopiera upp de illustrerade orden och klipp ut dem. Placera dem ovanför och bredvid varandra, flytta på dem, läs, laborera och smaka på kombinationerna. Skapa nya dikter av dem.

    Fjäril, fågel, groda med en lök

    Göm turvis en lök och sök upp den. Innan ni börjar söka får den som gömt den beskriva på vilken höjd den är gömd med hjälp av begreppen: fågel = högt uppe, fjäril = på ögonhöjd, groda = på eller nära marken. Den som hittar löken får gömma den nästa gång. Den här leken går att leka både ute och inne! Variera leken genom att gömma flera olika lökar samtidigt.

    Reflektion, respons och utställning

    Sätt upp ett reflektionsplank där barnen kan återbesöka sina konstverk. Samtala och banda eller anteckna skriv (vuxen) samtal och reflektioner.

    Länkar

    Text- och bildkort med rim: www.folkhalsan.fi/spraklekar  

    lekar.folkhalsan.fi: Lägeslekar, prep. (bl.a. Ordning i kön)

    lekar.folkhalsan.fi Rimlekar, Språkljudsskafferiet mm.

    Se mer här: Port 9 Under jorden