• MODUL 9: Språket är nyckeln.

    Språkutvecklingen är en naturlig del av barnets utveckling, men den behöver ändå stödas redan från allra första början. Alla barn har redan vid födseln en förmåga att ta till sig språk, men hur språket växer och utvecklas beror på omgivningen.


    • På videon pratar Johanna Sallinen om hur språkkompetens och ömsesidigt samspel hänger ihop med hälsa och välbefinnande.

      9. Alla språk är lika viktiga

      Språk och samspelsförmåga påverkar barnets hälsa och välbefinnande. Det är genom dessa som barnet kan göra sig förstått och förstå sin omgivning. Språklig kompetens och språkliga nätverk lägger grunden för kulturtillhörighet och bidrar till att skapa självbild och självförtroende. Språket påverkar barnets möjligheter att göra sig hört, att lära sig, att uttrycka sina tankar, sina känslor, sin vilja och sina behov.

      För att stöda och stärka språkutvecklingen behöver barnet trygga relationer där språket får gro. Barnet behöver både få höra språk och få möjlighet att själva använda språk i olika sammanhang, med olika människor. För att utveckla sitt eller sina språk behöver barnet också få många olika erfarenheter och upplevelser som vuxna och andra barn klär i ord. När barnen får språk för det som de är med om och blir nyfikna på tar de allra bäst till sig språk.

      Alla barn kan lära sig många språk. Barnets språkförmåga påverkar inte hur många språk barnet kan ta till sig. Det som barnet kan lära sig på ett språk, kan hen lära sig på flera. Språk har med behov att göra – vi lär oss så många språk som vi behöver. Därför måste vuxna skapa känslan av att de olika språken är viktiga att förstå och använda.

      Flerspråkighet orsakar heller aldrig en språkstörning. Om barnet får utmaningar med ett av språken beror det inte på närvaron av andra språk utan på frånvaro av just det språket. Frånvaron kan handla om att barnet inte hör eller får använda just det språket tillräckligt, eller att det finns negativa attityder mot det språket.

      Alla språk är lika värdefulla. Genom att medvetet stärka verksamhetsspråket och förhålla sig öppet och nyfiket till alla barnens språk stärks barnens hela språkkompetens. En språkmedveten pedagogik är ett villkor för alla barns förutsättningar att utveckla sitt eller sina språk. Därför är detta en självklarhet och nödvändighet i verksamheten på daghem och förskola.

       

      Reflektion, övningar och material

       

      Fundera på

      ●     Hur berikar du enskilda barns språk i mötet med barnen? På vilka olika sätt bjuder du på språket i vardagen och den ledda verksamheten?

      ●     Hur skapar du möjligheter för barnet att uttrycka sig mångsidigt? Vilka konkreta exempel kommer du att tänka på?

      ●     Vilket förhållningssätt har du till flerspråkighet? Hur tar det sig uttryck i ditt sätt att handla? 

      ●     När, på vilket sätt och i vilka situationer reflekterar du tillsammans med vårdnadshavarna om barnets språk, språkutveckling och hemmets språkmiljö?

      ●     Läser du varje dag högt för alla barn? Finns böckerna lättillgängliga för barnen?

      ●     Finns det en mysig plats att sitta och läsa på i närheten av böckerna?

      ●     Iaktta hur du brukar ställa frågor till barnen. Är det sådana där barnen mest kan svara ja eller nej? Eller bjuder de in till samtal? Fundera också på hur du spinner vidare på det som barnet svarar.

      ●     Iaktta hur du anpassar ditt språk till de enskilda barnen. Ändrar du ditt sätt att prata beroende på hur mycket språk barnet kan?

                           

      Tips på hur du kan stöda föräldrarna

      ●     Tala gärna om språk och barnets språkutveckling redan första gången du möter föräldrarna, som en del av barnets hälsa. Då blir det förhoppningsvis en naturlig del av det som ni i fortsättningen kan utbyta tankar om.

      ●     Be på ett respektfullt nyfiket sätt föräldrarna att konkret berätta hur de tänker om barnets språk och hur de stöder språkutvecklingen hemma.

      ●     Ha gärna ett kort dokument med några frågor som diskussionsunderlag. Använd sedan samma underlag varje gång ni sätter er ner och samtalar – då kan ni tillsammans följa upp förändringar i hur ni tänker och handlar. 

                           

      Material

       

      Webbplats med språkstimulerande material:

      www.folkhalsan.fi/spraklekar

      Små filmer om hur föräldrar hemma kan samspela och språka med sina barn:

      www.kodknackarna.se/hitta-spraket

      En samling goda argument för barnlitteratur:

      www.barnboksakademin.com/17skal/index.shtml