För att stöda och stärka språkutvecklingen
behöver barnet trygga relationer där språket får gro. Barnet behöver både få
höra språk och få möjlighet att själva använda språk i olika sammanhang, med
olika människor. För att utveckla sitt eller sina språk behöver barnet också få
många olika erfarenheter och upplevelser som vuxna och andra barn klär i ord.
När barnen får språk för det som de är med om och blir nyfikna på tar de allra
bäst till sig språk.
Alla barn kan lära sig många språk. Barnets
språkförmåga påverkar inte hur många språk barnet kan ta till sig. Det som
barnet kan lära sig på ett språk, kan hen lära sig på flera. Språk har med
behov att göra – vi lär oss så många språk som vi behöver. Därför måste vuxna
skapa känslan av att de olika språken är viktiga att förstå och använda.
Flerspråkighet orsakar heller aldrig en
språkstörning. Om barnet får utmaningar med ett av språken beror det inte på
närvaron av andra språk utan på frånvaro av just det språket. Frånvaron kan
handla om att barnet inte hör eller får använda just det språket tillräckligt,
eller att det finns negativa attityder mot det språket.
Alla språk är lika värdefulla. Genom att
medvetet stärka verksamhetsspråket och förhålla sig öppet och nyfiket till alla
barnens språk stärks barnens hela språkkompetens. En språkmedveten pedagogik är
ett villkor för alla barns förutsättningar att utveckla sitt eller sina språk.
Därför är detta en självklarhet och nödvändighet i verksamheten på daghem och
förskola.
Reflektion,
övningar och material
Fundera
på
●
Hur berikar du enskilda barns
språk i mötet med barnen? På vilka olika sätt bjuder du på språket i vardagen
och den ledda verksamheten?
●
Hur skapar du möjligheter för
barnet att uttrycka sig mångsidigt? Vilka konkreta exempel kommer du att tänka
på?
●
Vilket förhållningssätt har du
till flerspråkighet? Hur tar det sig uttryck i ditt sätt att handla?
●
När, på vilket sätt och i vilka
situationer reflekterar du tillsammans med vårdnadshavarna om barnets språk,
språkutveckling och hemmets språkmiljö?
●
Läser du varje dag högt för alla
barn? Finns böckerna lättillgängliga för barnen?
●
Finns det en mysig plats att sitta
och läsa på i närheten av böckerna?
●
Iaktta hur du brukar ställa frågor
till barnen. Är det sådana där barnen mest kan svara ja eller nej? Eller bjuder
de in till samtal? Fundera också på hur du spinner vidare på det som barnet
svarar.
●
Iaktta hur du anpassar ditt språk
till de enskilda barnen. Ändrar du ditt sätt att prata beroende på hur mycket
språk barnet kan?
Tips på
hur du kan stöda föräldrarna
●
Tala gärna om språk och barnets
språkutveckling redan första gången du möter föräldrarna, som en del av barnets
hälsa. Då blir det förhoppningsvis en naturlig del av det som ni i
fortsättningen kan utbyta tankar om.
●
Be på ett respektfullt nyfiket
sätt föräldrarna att konkret berätta hur de tänker om barnets språk och hur de
stöder språkutvecklingen hemma.
●
Ha gärna ett kort dokument med
några frågor som diskussionsunderlag. Använd sedan samma underlag varje gång ni
sätter er ner och samtalar – då kan ni tillsammans följa upp förändringar i hur
ni tänker och handlar.
Material
Webbplats med språkstimulerande material:
www.folkhalsan.fi/spraklekar
Små filmer om hur föräldrar hemma kan samspela
och språka med sina barn:
www.kodknackarna.se/hitta-spraket
En samling goda argument för barnlitteratur:
www.barnboksakademin.com/17skal/index.shtml