I artikel 8 i barnkonventionen konstateras att
alla har rätt till en egen identitet. I identiteten ingår ditt medborgarskap i
ditt land, ditt namn och dina släktförhållanden. Trots att rättigheten är
juridisk och samhällelig gäller den också på ett vardagligt plan – både i
familjevardagen och på dagis. Barnet har rätt att bli sett, hört och bekräftat
som hen är och barnet har rätt att bli speglat och få stöd i att utveckla sin
identitet.
I artikel 18 står det att ”Dina föräldrar har
gemensamt ansvar för din uppfostran och utveckling. De ska tänka på vad som är
bäst för dig. Om dina föräldrar behöver stöd ska samhället se till att det
finns stöd att få, till exempel vård och förskola.”
En förutsättning för att omsorgspersonerna ska
kunna bekräfta barnet är att de orkar och klarar av att se barnet, det vill
säga inte är utmattade och känner sig tillräckligt trygga och balanserade.
Reflektion,
övningar och material
Hur vi
ser på barnet spelar roll
Det är viktigt att vi vuxna inte enbart tänker
på att följa det som står i barnkonventionen, utan i stället tänker att
barnkonventionens artiklar uppfylls då vi bemöter barnen respektfullt och
lyhört.
Frågor
för föräldrar
●
Vad är det finaste med ditt barn
just nu? Kommer du på en situation som beskriver de egenskaperna hos barnet?
●
Hur skulle du beskriva relationen
mellan dig och ditt barn?
●
Relationen mellan dig och ditt
barn är barnets växtplats. Vilka tankar väcker det?
Frågor
för pedagoger
●
Vad betyder begreppet identitet
för dig?
●
När kände du dig senast sedd, hörd
och bekräftad? Beskriv situationen.
●
Hur kan ni göra på din arbetsplats
för att alla i personalen och i barngrupperna ska känna sig sedda, hörda och
bekräftade. Ge ett konkret exempel.