Maria Stoor-Grenner pratar i videon om forskning kring mobbning.
5. Vänskap och inkludering
Att
främja trygghet och förebygga och ingripa i mobbning
Maria
Stoor-Grenner & Jennie Stolzmann-Frankenhaeuser
Sakkunniga
inom mobbningsförebyggande arbete bland småbarn, Folkhälsan
För att
kunna främja alla barns lika värde behöver vi synliggöra sådant som kan
begränsa ett barn att få sina rättigheter tillgodosedda.
Barnkonventionens artikel 2 handlar om varje
barns lika värde och lika rättigheter. Att jobba med artikel 2 handlar om att
förebygga diskriminering och främja alla barns lika värde. Det kan handla om
att vi behöver jobba med jämlikhet, jämställdhet och synliggöra de normer som
existerar på vårt daghem. Men vi behöver också känna till hur barns livsvillkor
ser ut i Finland generellt. I artikel 19 står det att barnet ska skyddas mot
alla former av våld, försummelse och utnyttjande. Artikel 39 lyfter upp att ett
barn som utsatts för någon form av utnyttjande bör få hjälp till rehabilitering
och social återanpassning.
Utbildningsstyrelsen (2023) lyfter fram att
varken barn eller personal inom småbarnspedagogiken får mobba eller
diskriminera någon eller äventyra andras trygghet eller hälsa. De poängterar
att en avgörande faktor för att mobbning, våld och diskriminering ska upphöra
är att i ett tidigt skede behandla ärendet tillsammans med vårdnadshavarna.
Kännedom om mobbning kan fås genom att någon i personalen berättar eller ser
händelsen eller genom att barnet eller vårdnadshavarna berättar. När du får
kännedom om mobbningen är du skyldig att reda ut ärendet och ingripa. När
situationen löses är det viktigt att barnet blir hört och när man löser
situationer mellan barn är det viktigt att beakta barnens ålder och
utvecklingsnivå.
Maria Stoor-Grenner pratar på videon om bemötande och relationens betydelse
Många forskare lyfter fram relationens avgörande betydelse för att förebygga och ingripa i mobbning. Om den vuxna lyckats skapa en tillitsfull relation till varje barn i gruppen ökar även sannolikheten att barnen är prosocial, ställer upp och försvarar andra barn och berättar om de eller någon annan blir utsatt för mobb
Vad är
mobbning?
Mobbning är ett aggressivt beteende som gör
någon illa fysiskt eller psykiskt. Handlingarna är återkommande, avsiktliga och
riktar sig mot en försvarslös. Mobbning är inte en engångsföreteelse och ska
inte blandas ihop med konflikter. Mobbning är ett gruppfenomen, vilket betyder
att mobbning sällan utförs av endast en person, utan det finns så gott som
alltid flera involverade.
Mobbning förekommer redan bland barn under
skolåldern. Det finns inga enkla svar på frågan varför mobbning uppstår. Varje
mobbningsfall är unikt och ofta finns det flera faktorer som samverkar. Då vi
pratar om små barn och mobbning kan det vara svårt att avgöra om de negativa
beteendena är uttryck för ett visst utvecklingsskede hos barnet eller om det
handlar om mobbning. Därför är det viktigt att vuxna gör barn medvetna om vilka
handlingar som kan såra och skada andra. Det är inte meningen att vuxna ska vänta
tills handlingarna blir medvetna och återkommande innan de ingriper. Ett tidigt
ingripande gör att beteendet inte hinner utvecklas till mobbning och att
handlingsmönstren och rollerna inte hinner bli befästa. Att kunna avgöra var
gränsen mellan mobbning, konflikt och skämtsamt beteende går är inte så lätt.
Därför är det viktigt att komma ihåg att se till den subjektiva upplevelsen och
ta reda på vad barnet tycker att mobbning är och vad som gör dem ledsna.
Berätta för barnen att de har rätt att känna
sig trygga och att ingen får göra dem illa. Det betyder att varken barn eller
vuxna får slå dem eller göra saker mot dem som känns obehagliga. Våld kan vara
både fysiskt och psykiskt. Att se eller höra någon annan bli slagen eller
utskälld är också skadligt för barnet.
Mobbning är en form av våld. Om våld
förekommer är det viktigt att barnen berättar om det för en vuxen som de litar
på. Det är aldrig barnets fel om någon använder våld. Om barnet har blivit
utsatt har det rätt att få all hjälp och stöd som det behöver för att börja må
bättre igen.
Det är viktigt att reflektera kring fenomenet
mobbning innan man inleder det förebyggande arbetet. Alla människor har i
större eller mindre utsträckning kommit i kontakt med mobbning. Forskaren
Françoise D. Alsaker poängterar att det i arbetet mot mobbning behövs både
vilja och mod. Vilja innebär att du som vuxen på daghemmet aktivt beslutar dig
för att jobba mobbningsförebyggande. Mod innebär att du vågar prata om mobbning
och vågar påtala brister och ändra system som inte fungerar. Mobbning är inte så
lätt att definiera, eftersom varje enskild individ sätter sin innebörd i
begreppet. Pedagoger, barn och vårdnadshavare kan ha olika uppfattningar om vad
det handlar om och vilka beteenden de upplever vara kränkande och sårande. För
att komma åt dina eller era föreställningar är det viktigt att du eller ni
avsätter tid för att fundera kring olika begrepp och vad de betyder i just er
verksamhet. Nedan hittar du frågeställningar som kan öka medvetenheten om
mobbning.
Reflektion,
övningar och material
Fundera
själv och tillsammans i personalgruppen över följande påståenden:
●
När handlar det om mobbning?
●
När handlar det om konflikter?
●
När handlar det om skoj?
●
Hur agerar jag eller vi i de olika
situationerna?
●
Hur stämmer vår definition på
mobbning överens med rådande definitioner?
●
Vilka begrepp och ord använder jag
och vi bland barnen då vi talar om mobbning, och bland oss vuxna?
●
Hur samtalar vi om mobbning med
barnen och vårdnadshavarna?
Det är
också viktigt att diskutera mobbning med barnen, här några tips:
●
Läs böcker om mobbning och
vänskap.
●
Samtala om saker som berör
mobbning:
– Vad blir barnen
ledsna av?
– Vad anser barnen
att mobbning är?
– Vad anser barnen
att konflikter är?
– Vad anser barnen
att skämtsamt beteende är?
– Hur kan man se om
den andra inte tycker att ett beteende är skojigt?
●
Samtala med barnen om vad det
innebär att vara en vän:
– Hurdan är en god
vän?
– Vad kan man göra
tillsammans med vänner?
Sammanfatta det ni kommit fram till och gör
till exempel ett kollage på väggen av barnens tankar.
Hur ser
det ut på vårt daghem?
●
Vågar vi uttrycka våra tankar och
känslor?
●
Vågar vi be om hjälp?
●
Vågar vi säga nej?
●
Vågar vi misslyckas?
●
Hjälper vi varandra?
●
Delar vi med oss av det vi är bra
på?
●
Respekterar vi olikheter?
Saknas
något från listan?
Vad annat kommer du att tänka på som är
viktigt för att medlemmar i en grupp ska trivas och må bra? Vad behöver vuxna
göra för att barn ska känna så här?
Källor
Alsaker, F. (2012). Mutig gegen Mobbing in
Kindergarten und Schule. Bern:
Hogrefe AG
Salmivalli, C.
(2005). Kaverien kanssa. Vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus
Stolzmann-Frankenhaeuser, J &
Stoor-Grenner, M. Kompisväskan (2015). Ett inspirationsmaterial för att jobba
mobbningsförebyggande bland småbarn. Folkhälsan