Sara Sundell pratar på videon om likabehandling och jämställhet.
Hur
arbetar ni med jämställdhet och jämlikhet?
Sara
Sundell
Sakkunnig
i jämställdhet och jämlikhet, Folkhälsan
För att
barnkonventionen ska förverkligas krävs en medveten pedagogik och ett systematiskt arbete som främjar jämlikhet
och jämställdhet och motverkar diskriminering och rasism. Från och med 1 juni
2023 kräver lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män att man ska göra en
jämställdhetsplan för verksamheten inom småbarnspedagogiken, medan
diskrimineringslagen kräver att man ska göra en plan om likabehandling i
verksamheten. Det här ger bra möjligheter för att systematiskt kunna arbeta med
de här frågorna.
Arbetet handlar om utredning, åtgärder och
utvärdering. Det börjar med att synliggöra kränkande, diskriminerande och
ojämlika normer i verksamheten. Först behöver vi synliggöra våra egna normer,
värderingar och vårt bemötande. Mycket vi gör sker omedvetet. Vi tror ofta att
vi och våra verksamheter är jämställda och jämlika, men när vi kartlägger och
synliggör vårt eget bemötande och de system och rutiner vi har inom
verksamheten kommer det ofta fram saker som kan göras på andra sätt för att
fler ska känna sig inkluderade och jämlikt bemötta. Det handlar även om
utrymmena, böckerna, sångerna, leksakerna och de övriga materialen i
verksamheten och även hur de är planerade och placerade. Gör hela personalen,
barnen och vårdnadshavarna delaktiga i arbetet.
Efter att vi kartlagt hur vår egen verksamhet
ser ut ur ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv, och hur vi själva agerar
och tänker utifrån de perspektiven, får vi se vad vi behöver utveckla och vilka
konkreta åtgärder vi ska göra för att alla barn ska känna sig lika mycket
värda, ha samma rättigheter och att ingen blir diskriminerad.
Reflektion,
övningar och material
Fundera
på till vem er verksamhet riktar sig:
●
Vem får mest bekräftelse, får
höras och får påverka verksamheten? Får lugna, tysta barn lika mycket
uppmärksamhet som bråkiga högljudda barn? Får ni alla att känna sig lika
värdefulla?
●
Iaktta hur ordet fördelas under
till exempel en samling. Vem får prata utan att be om ordet och vem får prata
efter att ha bett om ordet? Vem får negativ tillsägelse? Se om det fördelas
lika mellan barnen och om det finns mönster som har att göra till exempel med
kön.
●
Vem kan känna igen sig och sina
nära i böcker, berättelser, sånger och på bilder? Finns det olika slags
familjer, barn och vuxna med olika funktionsvariationer, religioner och
hudfärger? Flickor som är aktiva, pojkar som är omvårdnande? Personer som
bryter mot könsnormer eller har olika könsidentiteter och sexuella läggningar?
Tänk på det då ni lånar eller skaffar böcker, bilder och leksaker.
●
Diskutera med barnen om normer och
mångfald och ta fasta på deras egna initiativ att diskutera teman om jämlikhet
och jämställdhet. Ingrip i stereotypa eller kränkande kommentarer.
●
Diskutera med vårdnadshavarna och
informera dem om arbetet. Fråga hur de ser på verksamheten och vad de tycker
att ni kan utveckla.
●
Integrera arbetet i hela
verksamheten. Det är ett pågående arbete, som man inte blir färdig med, men
redan små förändringar kan leda till att fler känner sig inkluderade och mår
bättre.
Källor:
Diskussionsmaterial om
normer
www.folkhalsan.fi/tankom
Synliggör normer inom småbarnspedagogiken - Folkhälsan (folkhalsan.fi)
Guide för att stöda
planeringsarbetet:
Planering av jämställdhet och likabehandling i
verksamheten | Utbildningsstyrelsen (oph.fi)
Modeller för
observationer
Jämställdhet i lärande – Just another WordPress site
(tasa-arvokasvatuksessa.fi)
www.jamstallt.se (Observationsunderlag, checklistor för jämställd småbarnspedagogik och normmedvetet arbete, normkreativa rithäften)
Material på finska:
http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/
Läs mer på:
www.olika.nu