3. Kartläggning
av verksamheten
Maria Stoor-Grenner & Jennie
Stolzmann-Frankenhaeuser
Sakkunniga
inom mobbningsförebyggande arbete bland småbarn, Folkhälsan
En kartläggning behövs för att få upp ögonen
för om något barn har sämre tillgång till rättigheterna. Det kan till exempel
handla om funktionsvariationer, barn med arbetslösa föräldrar, barn med
föräldrar som har för lite tid för dem, barn med föräldrar med psykisk ohälsa
eller barn med invandrarbakgrund. Kartläggningen av barnens livsvillkor ska
vara utgångspunkten i förändringsarbetet. Alla barn på daghemmet ska ha
tillgång till alla rättigheter i barnkonventionen. För att veta vilka barn
diskrimineras behöver vi veta vilka faktorer som skapar diskriminering. Därför
ska kunskap om barns livsvillkor vara utgångspunkten när vi börjar göra
förändringar i verksamheten. Som stöd i arbete med att kartlägga barns livsvillkor kan ni titta på videon av Saija Westerlund-Cook, som finns modul 6. Videon behandlar ogynsamma barndomsupplevelser. Sedan kan samtalen utgå från följande frågor kring
principerna i barnkonventionen. Gör gärna anteckningar:
●
Känner ni till de faktorer som kan
hindra barn att få sina rättigheter tillgodosedda?
●
Hur tänker ni kring att alla barn
på daghemmet har rätt att nå sin fulla potential? Har alla barn på er enhet
förutsättningar att göra det?
●
Utgår er verksamhet från barnen
och hur syns det i ert daghem? Har alla barn möjlighet att göra sin röst hörd?
●
Hur ser gruppindelningen ut hos
er, vilka barn inkluderas och vilka utesluts? Påverkar faktorer som till
exempel kön, ålder eller språk?
●
Hur pratar ni om barn och hur
benämner ni dem?
●
När ser ni barnen som experter på
sina egna liv och sin vardag?
Skapa
en åtgärdsplan
Med kartläggningen och analysen av den som grund kan ni skapa en åtgärdsplan med tydliga mål, aktiviteter
och ansvarsområden hjälper er i arbetet med att implementera barnkonventionen.
Om man har en plan så blir det enklare att följa upp arbetet. I åtgärdsplanen
ska det framgå vad ni ska förändra, hur ni ska jobba men också hur ni ska följa
upp arbetet.
Steg 1
– Planera förändringsarbetet
Vilka verksamhetsområden på ert daghem vill ni
vidareutveckla för att öka barns rättigheter? Det kan handla om leken,
samlingen, matsituationen eller något annat. Planera åtgärder och aktiviteter
som ni vill göra för att öka barnets rättigheter, som till exempel att läsa
barnböcker som belyser barnets rättigheter. Det kan vara bra att spjälka ner
målsättningen, att öka barns rättigheter i flera delmål, till exempel genom att
stärka barns delaktighet i samlingen eller att vid alla beslut som berör barn se
till barnets bästa. Fundera på vad som ska hända för att ni ska nå era delmål,
alltså det ni kom fram till att ni vill förändra. Fundera också på
kartläggningen av barns livsvillkor – finns det barn som ni behöver tänka extra
mycket på i ert förändringsarbete eller behöver ni sätta mer resurser på vissa
grupper av barn?
Steg
2 – Åtgärder för att uppnå delmålen
För att genomföra barnkonventionen behövs en
del små eller stora aktiviteter i er verksamhet. Exempel på aktiviteter är en
ny verksamhet som ni tar i bruk, att ni börjar jobba med ett material eller
håller en föräldrakväll. Det kan också handla om att ändra på rutiner och
arbetssätt. Därför kräver det engagemang från hela personalen. Vilka små eller
stora steg kan ni ta för att komma vidare? Aktiviteterna beskriver vad ni
konkret gör för att uppnå målet. Utse någon eller några i personalen som driver
arbetet framåt, det här är ett arbete som kräver både tid och resurser.
Steg 3
– Utvärdera resultatet
Målet är att öka alla barns rättigheter på
daghemmet. Implementeringen av barnkonventionen betyder att nya arbetssätt och
rutiner behöver etableras. Utmaningen kan ligga i att få bestående förändringar
till stånd. Ni behöver säkerställa att alla förbinder sig till arbetet under en
längre tid. När ni har utfört era aktiviteter behöver ni mäta om aktiviteterna
ger resultat. Har ni kunnat öka antalet barn som får sina rättigheter
tillgodosedda? Har ni mer än tidigare kunnat se till barnets bästa? Borde ni göra
något annorlunda i fortsättningen? Kom ihåg att ta med barnen och
vårdnadshavarna i utvärderingen.
Källor
Barnets rättigheter. Barnkonventionen i
förskolan. Ekman, Å. (2020).
Implementering av barnkonventionen- med hjärta
och hjärna. Lundin Karphammar, M. (2019).
Så blir barnkonventionen konkret. 12 nycklar
till ett strategiskt barnrättsarbete. Fagerstrand, M. (2018).