• MODUL 15: Föräldrasamarbete

    Hem och Skolas uppdrag är att främja barns och föräldrars intressen och att skapa en trygg gemenskap bland familjer, daghem och skolor. En god samverkan mellan familjerna och de som jobbar inom småbarnspedagogiken bidrar till att bygga en gemenskap som främjar trygghet och glädje hos barnen.


    •  

       På videon pratar Micaela Romantschuk om vikten av att stöda en tillitsfull relation mellan familj och daghem.

      föräldrar

      15. God samverkan mellan hem och daghem

      Micaela Romantschuk

      Verksamhetsledare för Förbundet Hem och skola – en centralorganisation för föräldraföreningar knutna till skolor och daghem

      Hem och Skolas arbete och målsättningar har många beröringspunkter med barnkonventionen.

       

      Artikel 2

      Barnets rättigheter gäller alla barn. Inget barn får diskrimineras på grund av barnets eller dess föräldrars egenskaper, åsikter eller ursprung.

      Föräldrarna är olika och kommer till daghemmet med olika erfarenheter, resurser, förväntningar och frågeställningar. För personalen är det avgörande att behandla alla föräldrar likvärdigt och med respekt. Jämlikhet innebär inte att alla ska behandlas likadant, utan att vi ska möta varje förälder och familj där de befinner sig. Oavsett till exempel språklig och kulturell bakgrund, stödbehov eller sexuell läggning ska varje förälder känna sig sedd och hörd. En effektiv kommunikation handlar om att ställa frågor och lyssna aktivt och att tala mindre själv.

       

      Artikel 5

      Staterna ska respektera föräldrars och vårdnadshavares ansvar, rättigheter och skyldigheter i anslutning till barnets fostran.

       

      Artikel 18

      Föräldrarna har det primära och gemensamma ansvaret för barnets fostran. Föräldrarna ska fungera i enlighet med barnets bästa. Staten ska stöda föräldrarna i deras uppgift.

      Det är av yttersta vikt att involvera föräldrarna i barnets fostran på daghemmet. Detta framgår också tydligt i planen för småbarnspedagogik: Målet med samarbetet mellan föräldrar och personal är att gemensamt ansvara för en trygg uppväxt för barnen.

      Förtroende utgör grundstenen i ett framgångsrikt samarbete med föräldrarna. Pedagoger som visar omsorg och sätter barnets bästa i fokus bygger upp detta förtroende. Genom att rådgöra med föräldrarna om hur de kan stödja sitt barns tid på daghemmet och genom att främja öppen dialog kan föräldrarna vara en resurs både för sina barn och för hela daghemsgemenskapen. Det är särskilt viktigt att satsa på att stärka gemenskapen bland föräldrar under övergångsperioderna när barnen börjar på daghemmet eller förskolan och när de förbereder sig för skolstart. Genom att skapa relationer mellan föräldrarna sänks tröskeln för att erbjuda och ta emot kamratstöd längre fram. När föräldrarna integreras i gemenskapen underlättas daghemmets arbete och påverkar hela miljön på ett positivt sätt. För att göra barnkonventionen och andra relevanta lagar och styrdokument levande för både personal och föräldrar är det en god idé att använda dem som utgångspunkt vid föräldramöten. Det gör det lättare att integrera principerna i vardagen.

       

      Reflektion, övningar och material

       

      En förutsättning för en god samverkan och relation med föräldrarna är personalens förhållningssätt till föräldrarna. Det kan vara bra att med jämna mellanrum stanna upp och reflektera över sitt eget förhållningssätt och bli medveten om sina egna värderingar. På vilket sätt arbetar vi för en tillitskultur i vårt daghem? Hur ser det ut helt konkret? En välfungerande kommunikation mellan hemmet och daghemmet är en förutsättning för att samarbetet ska fungera. En god kommunikation är dialogisk, vilket innebär att man tänker tillsammans och lyssnar på varandra.

       

      Diskutera

      ●     Värderar jag alla föräldrar lika?

      ●     Är jag medveten om de värderingar jag har?

      ●     Känner sig alla föräldrar välkomna?

       

      Tillit mellan föräldrar och personal...

      ●     skapas redan vid första mötet.

      ●     tenderar att vara som störst i början.

      ●     är ”till låns”.

      ●     förutsätter att föräldrarna har insyn i verksamheten.

      ●     beror till stor del på kvaliteten i de dagliga mötena.

       

      Diskutera

      ●     Varför kommunicera?

      ●     Hur och vad kommunicera?

      ●     Till vem kommunicera?

      ●     Var kommunicera?

      ●     När kommunicera?