På videon pratar Micaela Romantschuk om vikten av att stöda en tillitsfull relation mellan familj och daghem.
Verksamhetsledare
för Förbundet Hem och skola – en centralorganisation för föräldraföreningar
knutna till skolor och daghem
Hem och Skolas arbete och målsättningar har
många beröringspunkter med barnkonventionen.
Artikel
2
Barnets
rättigheter gäller alla barn. Inget barn får diskrimineras på grund av barnets
eller dess föräldrars egenskaper, åsikter eller ursprung.
Föräldrarna är olika och kommer till daghemmet
med olika erfarenheter, resurser, förväntningar och frågeställningar. För
personalen är det avgörande att behandla alla föräldrar likvärdigt och med
respekt. Jämlikhet innebär inte att alla ska behandlas likadant, utan att vi
ska möta varje förälder och familj där de befinner sig. Oavsett till exempel
språklig och kulturell bakgrund, stödbehov eller sexuell läggning ska varje
förälder känna sig sedd och hörd. En effektiv kommunikation handlar om att
ställa frågor och lyssna aktivt och att tala mindre själv.
Artikel
5
Staterna
ska respektera föräldrars och vårdnadshavares ansvar, rättigheter och
skyldigheter i anslutning till barnets fostran.
Artikel
18
Föräldrarna
har det primära och gemensamma ansvaret för barnets fostran. Föräldrarna ska
fungera i enlighet med barnets bästa. Staten ska stöda föräldrarna i deras
uppgift.
Det är av yttersta vikt att involvera
föräldrarna i barnets fostran på daghemmet. Detta framgår också tydligt i
planen för småbarnspedagogik: Målet med samarbetet mellan föräldrar och
personal är att gemensamt ansvara för en trygg uppväxt för barnen.
Förtroende utgör grundstenen i ett
framgångsrikt samarbete med föräldrarna. Pedagoger som visar omsorg och sätter
barnets bästa i fokus bygger upp detta förtroende. Genom att rådgöra med
föräldrarna om hur de kan stödja sitt barns tid på daghemmet och genom att
främja öppen dialog kan föräldrarna vara en resurs både för sina barn och för
hela daghemsgemenskapen. Det är särskilt viktigt att satsa på att stärka
gemenskapen bland föräldrar under övergångsperioderna när barnen börjar på
daghemmet eller förskolan och när de förbereder sig för skolstart. Genom att
skapa relationer mellan föräldrarna sänks tröskeln för att erbjuda och ta emot
kamratstöd längre fram. När föräldrarna integreras i gemenskapen underlättas
daghemmets arbete och påverkar hela miljön på ett positivt sätt. För att göra
barnkonventionen och andra relevanta lagar och styrdokument levande för både
personal och föräldrar är det en god idé att använda dem som utgångspunkt vid
föräldramöten. Det gör det lättare att integrera principerna i vardagen.
Reflektion,
övningar och material
En förutsättning för en god samverkan och
relation med föräldrarna är personalens förhållningssätt till föräldrarna. Det
kan vara bra att med jämna mellanrum stanna upp och reflektera över sitt eget
förhållningssätt och bli medveten om sina egna värderingar. På vilket sätt
arbetar vi för en tillitskultur i vårt daghem? Hur ser det ut helt konkret? En
välfungerande kommunikation mellan hemmet och daghemmet är en förutsättning för
att samarbetet ska fungera. En god kommunikation är dialogisk, vilket innebär
att man tänker tillsammans och lyssnar på varandra.
Diskutera
●
Värderar jag alla föräldrar lika?
●
Är jag medveten om de värderingar
jag har?
●
Känner sig alla föräldrar
välkomna?
Tillit
mellan föräldrar och personal...
●
skapas redan vid första mötet.
●
tenderar att vara som störst i
början.
●
är ”till låns”.
●
förutsätter att föräldrarna har
insyn i verksamheten.
●
beror till stor del på kvaliteten
i de dagliga mötena.
Diskutera
●
Varför kommunicera?
●
Hur och vad kommunicera?
●
Till vem kommunicera?
●
Var kommunicera?
●
När kommunicera?