På videon pratar Emina Arnautovic om kulturell och kommunikativ komptens Kulturell
och kommunikativ kompetens skyddar sårbara barn
Emina
Arnautovic
Sakkunnig
i mångfaldsarbete, Folkhälsan
I grunderna för planen för småbarnspedagogik
(2022) poängteras att vi lever i en värld som kännetecknas av kulturell,
språklig och åskådningsmångfald. Detta ställer krav på sociala- och
kommunikativa färdigheter samt en kulturell kompetens inom småbarnspedagogiken.
Trots att allt fler människor har en annan kulturell bakgrund kan det ändå
finnas lärmiljöer som är ganska homogena. Studier visar att det finns en risk
att kunskap om kulturell mångfald och kulturell kompetens blir åsidosatt i
homogena lärmiljöer eftersom den inte anses vara relevant.
Enligt forskning och undersökningar i Finland
löper invandrarbarn och unga tre gånger större risk att bli mobbade och
diskriminerade av kamrater och lärare än ungdomar av finländsk härkomst. Det
leder till att de inte känner sig hemma på dagis, i förskolan eller i skolan,
vilket i sin tur leder till att invandrarunga själva uppvisar tre gånger mer
våldsamt beteende än finländska unga.
Att bejaka och skapa utrymme för olika
kulturer att samverka, att bejaka barnens olikheter och ta tillvara olikheterna
i all småbarnspedagogisk verksamhet främjar barnens identitetsutveckling och
livsvillkor. Alla barn har rätt till att lära sig om andra kulturer än den
egna, oavsett ursprung. Om kulturell mångfald presenteras som någonting
positivt, dynamiskt och acceptabelt förebygger vi rasism och mobbning.
Att tänka att kulturell mångfald berör bara en
individs etnicitet är dock snävt och kan få oss att tro att skillnaderna är
kategoriska och permanenta. Det är bra att komma ihåg att kulturer förändras
bland annat beroende på värderingar, traditioner och trender i samhället. För
att till fullo kunna tillgodose barnens bästa är samarbete med föräldrarna
viktigt. En genomtänkt struktur för introduktionen av de nyanlända familjerna
till småbarnspedagogik är en bra start. Skapa tid för att lära känna varandra
och bygga upp förtroende. Ta tillfället i akt att få djupare kännedom och
redskap för hur man på bästa vis kan bemöta barnet.
Reflektion,
övningar och material
Fundera
på
●
Hur syns kulturell mångfald på din
arbetsplats?
●
Vilka värdegrunder och levnadssätt
talar du om som självklara och vilka nämner du en enstaka gång?
●
Har du någon gång kommit på dig
själv att ha förutfattade meningar om en förälder eller ett barn på grund av
deras ursprung? Vad gjorde du då?
●
När tänkte du senast på din egen
hudfärg eller religion?
●
Har du någon gång fått dig
tillskrivet egenskaper på grund av varifrån du kommer? Om så hur kändes det? Om
inte, varför inte?
●
Vilken typ av uppmärksamhet ger du
till barn på ditt dagis? Skiljer det sig på något sätt beroende vem du vänder
dig till?
●
Hur uppmärksammar ni julen i
förhållande till andra religiösa högtider?
●
Granskar du böcker och leksaker?
Hur ofta förekommer personer med en annan hudfärg än vit? När och hur
presenteras dessa personer? Vad gör de?
●
Om ert dagis eller förskola har
utklädningskläder, granska om det finns variationer som till exempel turban,
hijab, olika kjolar eller byxor som är vanliga i andra länder. Ifall ni har
det, hur förhåller sig barnen till dessa klädesplagg?
●
Vad är integration enligt dig?
Material
Barnfavoriterna Mimmit. Videoklipp som på ett
naturligt sätt visar kulturell mångfald
www.youtube.com/@Mimmitmusic
Mimmit – Jag är Underbar
www.youtube.com/watch?v=bOc29iC0nFI
Barnböcker från Förskoleforum som är
förknippade med barnkonventionen och lämpliga för barn i åldern 3–5 år:
forskoleforum.se
Eva Susso (2019): Morfar flyttar in. (Artikel
8: Barn har rätt till sin identitet, sitt medborgarskap, sitt namn och sina
släktförhållanden.)
Eva Susso & Jali Madi Susso (2019): Eid –
en festdag. (Artikel 8: Barn har rätt till sin identitet, sitt medborgarskap,
sitt namn och sina släktförhållanden.)
Jaqueline Woodson & Rafael López (2019):
Den dag du börjar. (Artikel 2: Alla barn är lika mycket värda och har samma
rättigheter. Ingen får diskrimineras.)
Lasse Anrell & Anna-Karin Garhamn (2016):
Vi och dom andra. (Artikel 22: Barn på flykt har rätt till skydd och hjälp att
spåra och hitta föräldrar och familjemedlemmar.)
Övning
– Vilka helger firar vi?
Tid: 15–20 minuter
Ladda ner eller printa ut Ad Astras
festkalender med högtider som firas inom de fem största religionerna i Finland.
Du kan också använda ”Den multireligiösa kalendern” från Myndigheten för stöd
till trossamfund (Sverige) som har antecknat de flesta helger som firas. Börja
med att tillsammans med barnen diskutera vilka helger som firas i deras familj.
Om det ens firas några helger? Ha gärna kalendern framme hela året. I början av
varje månad kan ni öppna kalendern och tillsammans med barnen räkna hur många
helger det finns att fira denna månad. Fundera på hur många av dessa vi är
lediga från dagis eller skola. Därefter kan ni fundera på vad dessa lediga
helger och dagar betyder för barn som inte firar dem. Det finns inga rätt eller
fel svar utan syftet är att ge barnen perspektiv, att visa att kulturkristna
har vissa privilegier gentemot andra religioner. Avsluta med att barnen får
fundera på om de skulle kunna välja en händelse eller person som de skulle
vilja fira och varför?
Material
Ad-Astras festkalender:
juhlakalenteri.fi/sv
Digitala sagor med pedagogiskt material om
olika högtider på fem olika språk:
saga.ad-astra.fi/sv/sagor
Kompetenshöjande
material för personalen
Institutet för hälsa och välfärd.
Webbutbildning om antirasism för yrkespersoner: thl.fi/sv/web/invandring-och-kulturell-mangfald/stodmaterial/webbutbildning-om-antirasism-for-yrkespersoner
Forum för levande historia. Att motverka
rasism i förskolan och skolan.
www.nok.se/kurser-och-event/alla-onlinekurser/att-motverka-rasism-i-forskolan-och-skolan/
Steg mot antirasism. Ad-Astra
www.docdroid.net/oWpICsy/stegmotantirasism-pdf
Boken om barnkonventionen
forskoleforum.se/artiklar/bokslokens-boktips-kompisar-och-barnkonventionen
Familja r.y.
www.familiary.fi/tools-for-speaking-about-racism-and-discrimination-guide.html
Främja jämlikhet och antidiskriminering med
barn baserat på Persona Doll.
https://personadoll.uk/
Rädda barnen (2022). Hur kan vi skydda barn
från rasism i skolan?
www.youtube.com/watch?v=rI8ya4RprSE
Biese & Björkqvist (2022). Varför
förväntas bara VI anpassa oss? (Folkhälsans och Agendas rapport)
UNICEF: Talking to your kids about racism. How
to start the important conversation and keep it going.
www.unicef.org/parenting/talking-to-your-kids-about-racism
Mottagandet av nyanlända familjer i förskolan
– hur kan praktiken utvecklas? Forskning om undervisning och lärande 2018: 2
vol. 6.
forskul.se/wp-content/uploads/2019/02/ForskUL_vol6_nr2_2018_s23_43.pdf
Källor
Derman- Sparks, L. & Ramsey, P. (2011).
What if all kids are white? Multicultural/Anti-Bias Education with white
children.
Gustafsson,M & Töringe, J. (2020). Skapa
plats – en normutmanande bok för en mer inkluderande skola.
Nätverket för familjers diversitet (2022):
Familjernas mångfald i småbarnspedagogiken. Guide för yrkespersoner inom det
pedagogiska området. https://monimuotoisetperheet.fi/wpcontent/uploads/2022/04/varhaiskasvatusopas_A5_sve_web.pdf
Rauhankasvatusinstituutti RKI ry. Tuuli Kurki:
Kun tutkitaan rasismia suomalaisessa koulutuksessa, kolme teemaa toistuu
https://rauhankasvatus.fi/tutkijatohtori-tuuli-kurki-kun-tutkitaan-rasismia-suomalaisessa-koulutuksessa-kolme-teemaa-toistuu/
Kulturell kompetens och kultursensitivitet
(THL).
https://thl.fi/sv/web/invandring-och-kulturell-mangfald/stodmaterial/god-praxis/kulturell-kompetens-och-kultursensitivitet
Minna Säävälä, Arbets- och näringsministeriet,
Policy brief 1/2022. Lika möjligheter till välbefinnande för barn med olika
bakgrund.
https://kotoutuminen.fi/documents/56901608/76169779/Policy_Brief_1_2022.pdf/76063dc2-b77a-4fee-0418-62b0000f8924?t=1661844103028
Tapani Innanen (2018). De vill göra mångfald
det nya normala i finländska skolor.
https://www.helsinki.fi/sv/pedagogiska-fakulteten/aktuellt/nyheter-och-artiklar/de-vill-gora-mangfald-det-nya-normala-i-finlandskaolor