• MODUL 13: Upp och hoppa

    Det finns mycket som du som pedagog kan göra för att väcka rörelseglädje och uppmuntra till lek. Ta hjälp av våra tips för att sporra både barn och vuxna.


    •  På videon berättar Jette Timgren om hur man kopplar lek och rörelse och natur och miljö till barnkonventionen.

       lek


      13. Hur koppla lek och rörelse till barnkonventionen?

      Jette Timgren

      Sakkunnig i fysisk aktivitet och återhämtning, Folkhälsan

      Som pedagog kan du hjälpa alla barn att hitta rörelseglädje och skapa nyfikenhet på rörelse och lek i olika miljöer, både inne och utomhus. Genom att skapa möjligheter till att få öva motoriska färdigheter kan du dessutom stöda inlärningsförmågan och den fysiska funktionsförmågan.

      Rörelse väcker ofta känslor och erbjuder en fin möjlighet att öva på kompisfärdigheter med hjälp av olika rörelselekar. Ordlekar och sagor kan bli ännu roligare om man samtidigt får röra på sig. Även naturen sporrar till rörelse och lindrar stress. Redan en 20 minuters utomhusvistelse har en positiv effekt. Dessutom har naturens mikrober en hälsofrämjande effekt på människor. Genom att vistas i dagsljus främjas sömnen och därmed återhämtning och vila som också nämns i barnkonventionen.

      Du kan också testa att bryta stillasittandet och undvik köande. Alla förflyttningar som görs är ypperliga möjligheter att få in olika typer av rörelse.

      Enligt de nationella motionsrekommendationerna borde barn under skolåldern röra på sig tre timmar per dag, varav en timme ska vara rask motion, alltså att man blir andfådd och pulsen stiger.

       

      Reflektion, övningar och material

       

      Kan vi se över våra regler?

      Ifall vi stoppar en spontan rörelse för barnet, när och var får barnet i så fall utlopp för sitt behov av rörelse?

       

      Hurdana miljöer använder vi för rörelse?

      Har barnet möjlighet att mångsidigt utveckla sina grundmotoriska färdigheter? Vilka andra miljöer kunde vi använda för att stöda denna utveckling?

       

      Sätt på dig rörelseglasögon.

      När och var kan vi byta ut stilla verksamhet till rörlig verksamhet?

       

      Tips till personalen

      ●     Sätt upp en lapp vid ytterdörren med veckans rörelse – hur barnet och vårdnadshavaren ska ta sig från daghemsporten in till daghemmet. Denna vecka kanske man ska hoppa som en groda. Ta barnen med i processen.

       

      Hur stöda vårdnadshavarna?

      ●     Samla ihop material som stöder rörelse i en ryggsäck som kan lånas till hemmen. Väskan kan innehålla allt från naturbingo till ärtpåsar och rörelsekort, och materialet kan gärna bytas ut enligt säsong.

       

      Material

      Lekdatabasen:

      https://lekar.folkhalsan.fi/

       

      Chilla för barn:

      https://www.folkhalsan.fi/chilla/

       

      Hoppa på:

      https://www.folkhalsan.fi/hoppapa

       

      Naturkraft:

      https://www.folkhalsan.fi/naturkraft