Småbarnspedagogiken har som uppdrag att
erbjuda barnen möjligheter till olika slags lekar. I leken är barnen aktiva
aktörer. De strukturerar och utforskar världen omkring sig, utvecklar sociala
relationer och skapar mening utifrån sina erfarenheter. I leken bildar barnen
sig en uppfattning om sig själva och andra människor.
Barn mäter ofta sitt värde i om de är lekbara
– finns det barn som vill leka med mig? I leken utvecklar barn sina
samspelsfärdigheter som utvecklas optimalt då barnet får lekerfarenheter av
barn som är emotionellt, kognitivt och socialt på samma nivå. Då barnen leker i
grupp lär de sig att reglera sina känslor och sin vilja samt att ta andra människors
perspektiv i beaktande.
Personalen har en viktig roll i leken. Den
viktigaste uppgiften är att jobba för att alla barn, alla dagar, ska få en
positiv erfarenhet av lek. För pedagogen handlar det om att handleda leken på
ett lämpligt sätt och se till att alla barn har möjlighet att delta i
gemensamma lekar utifrån sina förutsättningar och sin förmåga. Att få leka
betyder att få vara med, att bli vald som lekkamrat. Att barn inte leker kan
handla om att de saknar samspelsförmågor, de är kanske tysta och tillbakadragna
och behöver hjälp att hitta lekar och kompisar. Barn behöver hjälp med att lära
sig att tolka andra och att tolka leksignaler. Där blir de vuxna helt
avgörande.
Pedagogerna behöver också bereda tid för
leken, utrymme, lugn och ro samt lämpliga lekredskap och material som är
tillgängliga för barnen. Lärmiljöerna ska anpassas efter leken, inte tvärtom.
Genom att observera leken får personalen insikt i barnens relationer, barnens
tänkande och intressen, deras känslor och upplevelser, deras livsvärld och hur
hierarkierna i barngruppen ser ut.
Reflektion,
övningar och material
Reflektera
●
Har alla barn i gruppen någon att
leka med?
●
Hur ser barnens
samspelsfärdigheter ut?
●
Vilka styrkor har barnen och vilka
färdigheter behöver de stöd i för att kunna samspela med andra barn?
●
Fråga barnen hur de tycker att
vuxna borde agera när barn säger till varandra: ”du får inte vara med”.
Barns
samspelsfärdigheter
Enligt forskaren Vilja Laaksonen kan man dela
in barns samspelsfärdigheter i fyra olika delområden (se bilden på följande
sida). De olika delområdena är i sin tur indelade i olika färdigheter eller
förmågor. Enligt Laaksonen behövs dessa färdigheter för att barnen ska kunna
samspela och knyta kontakter med jämnåriga på ett optimalt sätt. Laaksonens
forskning visar att barn som har mera svårigheter än sina jämnåriga på de fyra
olika områdena även oftare är involverade i mobbning. För att kunna förebygga
mobbning behöver vuxna därför fästa uppmärksamhet vid att stöda barnens
samspelsfärdigheter.
På videon pratar Jennie Stolzmann-Frankenhaeuser om lekens betydelse. På videon pratar Jennie Stolzmann-Frankenhaeuser om hur färdigheter i samspel har en koppling till mobbning.
Material
Kompiskonst
– kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp
I den här boken berättar Vilja Laaksonen och
Laura Repo om hur mobbning kan se ut bland barn på daghem och hur du som
pedagog kan stöda barnens samspelsfärdigheter genom konkreta övningar och
lekar. Boken är färgkodad så att du lätt hittar vilka lekar och övningar som
stöder de olika delområdena i Laaksonens modell.
Filmerna
Djuren på Djuris
Ett bra sätt att locka barnen i gruppen till
samtal om kompisrelationer och olika dilemman som kan uppstå i samspelet med
andra. Filmerna handlar om samspelsfärdigheter och syftar till att stärka
barnens relationer i gruppen och ge verktyg för att hantera konflikter och
reflektera över olika slags känslor. Filmerna riktar sig till de äldre barnen
inom småbarnspedagogiken och består av 20 avsnitt med tillhörande
lärarhandledning för pedagoger. Det finns även extra avsnitt om känslor och
musikvideor.
urplay.se/program/218530-djuren-pa-djuris-far-jag-vara-med
Konsten
att hantera känslor
Att kunna hantera känslor, tankar och
handlingar är viktigt för att fungera tillsammans med andra. En viktig förmåga
för att vara delaktig och ha inflytande är att kunna sätta namn på och bli
medveten om sina känslor och hur de påverkar andra. Det är också viktigt att
kunna känna igen andras känslor. Våra grundkänslor är medfödda men hur vi
reagerar på dem är delvis inlärt. Temperament handlar om hur snabbt en person
reagerar på ett stimuli, till exempel hur starkt eller svagt man upplever en
känsla eller hur snabbt man reagerar i olika situationer. Vissa barn behöver
öva sig på att ta plats och andra barn på att ta ett steg tillbaka. Viktigt är
ändå att respektera barnet som hen är oberoende av temperament.
Att inte förstå känslor och hur de kan påverka
vårt agerande försvårar kommunikationen med andra. För ett barn kan irritation
eller ilska leda till att hen vill ropa åt eller knuffa till en kompis. I
sådana situationer har barnet nytta av att kunna hantera och reglera tankar som
känslor ger upphov till. Brister i självreglering gör det utmanande att fungera
i sociala situationer. Genom att känna igen, bli medveten om och förstå känslor
stärks grundläggande färdigheter som att kunna styra sig själv, hantera sina
känslor, lyssna, fokusera sin uppmärksamhet, kontrollera sina impulser, vänta,
be om hjälp, hävda sig själv på ett positivt sätt, hantera dilemman, samspela
och umgås.
Material
med information om känslor, övningar samt tillhörande känslokort:
folkhalsan.fi/tryckta-publikationer/utbildningsmaterial/ova-pa-kanslor/
Reflektera
●
Vilka känslor är lätt för dig att
visa, vilka är svårare?
●
Vilka känslor är mera tillåtna på
er enhet?
●
Vilket temperament hos barnet har
du lättare och svårare att bemöta?
●
Samtala med barnen om vad som gör
dem arga, ledsna, glada, rädda?
Självreglering
Självregleringsfärdigheter är en förutsättning
för att skapa goda relationer. Att kunna identifiera känslor och sätta ord på
dem samt hitta strategier för att lugna ner sig påverkar välmående och
växelverkan med andra. Att kunna styra sig själv, sina tankar, känslor och
handlingar har betydelse för hur väl vi lyckas i det sociala samspelet.
Färdigheterna hjälper oss att stanna upp så att vi kan hitta lämpliga beteenden
i olika situationer. I daghemsåldern är barn som mest mottagliga för att lära
sig självregleringsfärdigheter. Barnen övar sig ännu i att samspela med andra
och behöver därför vägledande och trygga vuxna som rollmodeller och andra barn
för att utvecklas optimalt. Förmågan att självreglera bygger på kontinuerliga
erfarenheter av samreglering med en trygg person. Genom samreglering skapar vi
en delad känsla av trygghet och gemenskap. I daghemsmiljö kan du på ett
lekfullt sätt träna självregleringsfärdigheter som är till nytta i umgänget med
andra.
Starka
känslor
Att kunna hantera starka känslor är till nytta
när man ska samspela med andra. Starka känslor gör det svårt att hantera sina
impulser, styra sitt beteende, tänka rationellt och lösa problem i leken. Barn
som igen kan avläsa andras känslor och styra sina egna känslor inger
förutsägbarhet och trygghet. Starka känslor uppstår i hjärnan och för att vi
ska kunna utveckla relationer behöver vi kunna styra våra hjärnor. När vi
förstår hur hjärnan fungerar blir det lättare att styra beteendet.
Material
och tips
Hur ser
hjärnan ut?
Tips på hur du med hjälp av bilder och
berättelser kan beskriva hjärnans delar på ett konkret och vardagligt sätt för
barnen. Fundera tillsammans på hjärnans storlek, färg och vilka uppgifter olika
delar av hjärnan har. Det är främst tre olika delar av hjärnan som har
betydelse för känsloreglering: Amygdala (vakthunden), frontalloben (kloka
ugglan) och hippocampus (skattkistan).
www.dagis.fi
Bygg en
hjärnstorm
Ett tips för att synliggöra vad som händer i
hjärnan då man får en stark känsla är att tillverka en så kallad hjärnstorm, en
burk som fylls med vatten och glitterflingor. Då man skakar burken virvlar
flingorna runt i hög hastighet. Detta symboliserar hur det kan se ut i hjärnan
vid en stark känsla. En känslotermometer med tydlig gradering av känslolägen
och intensitet fungerar likadant och synliggör var på känslotermometern barnet
är. Detta är även ett bra sätt att visa hur känslor kan förändras.
Amygdala-klocka
En så kallad amygdala-klocka synliggör för
barnen hur amygdala (vakthunden) kan reagera vid starka känslor. Färgerna vit,
grön, gul, röd och svart visar på hur aktiv amygdala är. Det mest optimala
läget för att lära sig nya saker är då klockan visar på färgen grönt. Då
amygdala däremot börjar gå mot gult kan man se det som ett varningstecken på
att barnet börja känna sig lite stressat eller irriterat. Då klockan står på
rött har barnet en stark känsla och på svart klarar barnet inte längre av att
hantera sin känsla och då
kan man säga att amygdala får kortslutning eller blir kidnappad.
Tips på känslomaterial:
www.folkhalsan.fi/visuellt
www.folkhalsan.fi/kompisvaskan
Emotionell
vägledning
Vuxna på daghemmet har en viktig roll när det
kommer till att vara lyhörd för olika känslor hos barnen. Speciellt negativa
känslor hos barn kan vara svåra att stå ut med. Vuxna som kan hjälpa barn att
utveckla sin känslomässiga förmåga kan ha hjälp att först utforska hur de
själva handskas med olika känslor och hur det kan påverka barnen. Psykologen
John Gottman menar att det bästa sättet att förhålla sig till barnets känslor
är att vara lyhörd för känslorna, finnas nära och bekräfta känslan, fråga
vidare och hjälpa barnet med problemlösning. Denna strategi kallas emotionell
vägledning.
Den
emotionella vägledningens fem steg
1.
Uppmärksamma barnets känsla.
2.
Låt barnets känsla bli ett
tillfälle till närhet och vägledning.
3.
Lyssna igenkännande och bekräfta
barnets känslor.
4.
Hjälp barnet att sätta ord på sina
känslor.
5.
Sätt gränser och hjälp barnet att
hitta lösningar på problemet.
Övningar i att stanna upp och medvetet använda
våra sinnen förbättrar vår förmåga att fokusera, till exempel genom att
bestämma vilka ljud vi vill fokusera på när vi lyssnar och att kunna svara med
eftertanke. Genom att välja vilka ljud vi koncentrerar oss på och reagerar på,
utvecklar barnen självkännedom och självregleringsförmåga. Genom att noggrant
lyssna på ljud, tal och instruktioner får barnet en bättre helhetsbild av det
som händer runt omkring och för att kunna välja lämpliga reaktionssätt när man
umgås med andra. Då barnet får en helhetsbild av en händelse är det också
lättare att se mer nyanserat på problem och hitta konstruktiva lösningar. Genom
att lära sig att vänta kan du också styra dina behov som har en avgörande
betydelse för bestående relationer.
Tips
Stöd barnens förmåga att fokusera genom att
främja förutsägbarhet och ge dem betänketid, till exempel med dagsschema, fasta
platser, tydliga scheman och bildstöd för aktiviteter. En fungerande struktur
innebär att barnen vet vad som ska hända, vilket inger trygghet och minskar
impulsivt beteende.
Bildmaterial för att skapa egna dagsscheman:
www.folkhalsan.fi/akk
Lekar
som tränar självreglering
Det finns många lekar som tränar
självregleringsfärdigheter där bland annat uppmärksamhet, impulskontroll,
arbetsminne och att vänta ingår. Genom lekarna lär sig barnen bland annat att
fokusera, lyssna, komma ihåg instruktioner, hantera impulser, samarbeta och
vänta på sin tur. Tips på lekar finns i Folkhälsans lekdatabas. Det handlar om
enkla lekar som gärna får upprepas mycket, efterhand kan lekarna utvecklas från
det enkla till mer komplicerade.
www.lekar.folkhalsan.fi (använd sökordet självreglering)
Empati
och inlevelseförmåga
För att kunna knyta och upprätthålla goda
relationer behöver barnen även kunna leva sig in i hur någon annan tänker och
känner men även med tiden lära sig att handla utifrån
den empatiska förståelsen. Forskning visar att det finns ett samband mellan
bristande självkontroll och självcentrering. Genom att skifta fokus från de
egna upplevelserna och behoven till andras behov och reaktioner kan man minska
det impulsiva beteendet. Detta kan
tränas genom att öva sig på att sätta sig in i hur andra tänker och känner och
genom att visa omsorg om andra.
Enkla
övningar för att visa omsorg om andra och vår närmiljö
Verksamhetskort för Dagisfred
indd.adobe.com/view/cedcef73-a668-4186-adaf-678a5cef2cc5
Källor
Megan M. McClelland, Shauna L. Tominey Stop,
Think, Act – (2015)
Löwenborg L, Gislason B (2021). Jag & Vi-
känslor samspel och empati. Gothia kompetens AB. Lettland.