Enligt barnkonventionen har barn rätt till
information via olika kanaler som faktaböcker, planscher, filmer, teater,
internet och radio. Diskutera innehåll på ett tryggt åldersenligt sätt, till
exempel vid maten, under samlingen eller då ni gör något som är kopplat till
ett visst tema. Diskutera det som barnen visar intresse för, till exempel
digitala spel och innehåll som lockar. Genom diskussion får barn bekräftelse
för sina tankar och känslor och modeller för trygga sätt att använda olika
medieunderlag.
I Finland får många barn sin första telefon
som 5-6 åring. Barn har olika regler hemma, vilket kan skapa bråk eller oro,
men det är samtidigt ett bra läge för diskussion kring olika regler – till
exempel då ett barn får spela ett spel som andra inte får. Barn har rätt till
trygghet, och regler kan skydda barn från mobbning och diskriminering. Barn i
sårbar ställning har ökad risk för trakassering via internet.
Mediekritik behöver övas upp ända från
småbarnstiden för att barn ska kunna urskilja vad som är sant och vad som är
falskt. Samtidigt övar barn på vem man kan lita på, var de egna gränserna går
och vad man kan berätta vidare. Allt man ser och hör är inte sant. Vi vuxna
handleder barn och visar exempel, diskuterar regler och känslor som
medieinnehåll kan väcka. Diskutera i barngruppen vad man kan berätta om sig
själv för andra och vilka bilder man kan ta av sig själv och dela vidare. Samma
kompisregler gäller då barn är ute på gården eller leker tillsammans under
bordet som när man spelar digitala spel eller skriver meddelanden via mobilen.
Barn har rätt att medverka och vara delaktiga.
Barn har även rätt att säga nej och har rätt till brevhemligheter. Alla barn
behöver inte medverka på bilder eller videoinspelningar om de inte vill. Barn
behöver inte visa allt de ritat eller skrivit. Att ha små hemligheter är okej,
även för småbarn. Diskutera vad en brevhemlighet betyder, påpeka att man gärna
får tänka tyst men gärna prata med vuxna ifall det känns att något är på tok. Vuxna
har ansvaret i sista hand. Vi vuxna visar exempel genom vår egen användning av
olika digitala plattformar, hur vi kommunicerar och bemöter andra och vilka
regler vi följer. Mediefostran betyder att även vi vuxna lär oss nytt och visar
intresse för nya saker och reflekterar över innehåll som vi tar del av, skapar
och sprider vidare.
Reflektion,
övningar och material
●
Vilken inställning har jag som
vuxen till digitalt spelande och sociala medier?
●
Vilket kunnande gällande
mediekunskap och användning av medier finns hos personalen?
●
Vilka regler för digitala medier
för vuxna och för barn har vi i vårt daghem (surfplatta, telefon, kamera,
videoinnehåll, skapande av digitalt material)?
●
Hur ska jag som pedagog hålla mig
lugn ifall det finns oro för att ett barn farit illa via sociala medier?
●
Barn har rätt att inte exponeras
på sociala medier av vuxna. Känner jag som pedagog till barnets rätt till
integritet? Brukar jag dela egna barns bilder på nätet?
Tips
●
Banda in ljud som barn själv
skapat och lär dem känna igen ljuden som en del av verksamheten. Diskutera
trevliga och skrämmande ljud.
●
Lek med ficklampor och ljus och
skapa konst tillsammans. Fundera hur skuggorna ser ut. Är allt vi ser sant?
●
Gör gemensamma ”digiregler” och
låt barnen fundera över hur bra olika regler fungerar. Diskutera vad som känns
skrämmande och vad som är okej. Använd till exempel en modell för spel- och
digiregler från Digiryggsäcken.
●
Diskutera åldersgränser med
barnen. Varför finns de, hur ser de ut och var har man sett märken (film, bio,
digitala spel, brädspel)? Använd färdiga diskussionskort från Digiryggsäcken.
●
Öva att hantera och sätta ord på
känslor, till exempel med hjälp av Öva på känslor-materialet. Till exempel
avslutning av en intensiv lek eller ett digitalt spel kan innebära ilska och
besvikelse.
●
Diskutera daghemmets digiregler
med föräldrarna. Det stöttar föräldraskapet, ökar familjens mediekunskap och
ger föräldrarna en handlingsmodell.
●
Tipsa föräldrar om stödmaterialet
Digiryggsäcken och Föräldratips i spel och sociala medier, gärna i samband med
en föräldrakväll.
Material
Digiryggsäcken
Information, tips och uppgifter som stöd för
mediefostran och trygg användning av digitala enheter. Innehåller bland annat
utskrivbara digi- och spelregler, diskussionskort och en färgläggningsbotten.
Materialet passar både för pedagoger och barnfamiljer.
https://pelituki.fi/digiryggsacken-till-familjer-och-fostrare/
Mediekunskapsskola för alla åldrar:
https://mediataitokoulu.fi/sv/hem/
Mediestigarna. Tips för småbarnspedagoger.
Nationella audiovisuella institutet KAVI (videofilmer om medierädsla och första mobilen)
Spelfostrarens handbok 2, artikel: Vem harspelkontrollen – spelfostran i barnfamiljer. Tips på spelregler.
Läs mera om åldersgränser:
https://pegi.info/sv och https://kavi.fi/ikarajat/
Praktiska tips, MLL: Median käyttöä rajaavatsovellukset ja laitteiden ruutuaika-asetukset (Familylink m.fl.).
Föräldratips om spel och sociala medier en
gång i månaden via Teams. Info och anmälan: https://pelituki.fi/foraldratips-i-spel-och-sociala-medier/