På videon pratar Michaela Holm om hur vi kan stöda barns kommunikation med visuellt stöd.
Alla
har rätt att göra sig förstådda
Michaela Holm
Sakkunnig inom AKK
och talterapeut, Folkhälsan
Små barn uttrycker sig med ljud, gester,
kroppsspråk och pekande. Kring ettårsåldern lär sig barn sitt första ord eller
ordgestalt, till exempel använder barnet alltid ”dada” för pappa. Trots att
barnets tal och språk utvecklas mycket under de första åren är det viktigt att
komma ihåg att det finns många barn som utvecklas långsammare eller på annat
sätt än jämnåriga barn. Ifall ett barn saknar ord, har otydligt tal, eller
olika svårigheter med talet eller språket är det extra viktigt att vi som vuxna
tar detta i beaktande.
Hur kan
vi stöda kommunikationen bland barn?
Visuellt stöd är nyttigt för alla barn. Det
betyder till exempel tecken som stöd, alltså att vi med händerna visar vad vi
vill, till exempel äta, läsa, sitta, gunga eller sjunga. Symbolstöd eller bildstöd betyder att vi använder olika symboler (= bilder) som visar vad vi vill eller tänker på. Pekprat betyder att man pekar på en bild samtidigt som
man pratar. För att ett barn ska använda tecken eller symboler, måste du som
vuxen använda dem i vardagen. När du visar modell, får barnet se hur man kan
uttrycka sig med hjälp av tecken och symboler.
Visuellt stöd, kommunikationsstöd, alternativ
och kompletterande kommunikation hjälper barnen att förstå och uttrycka sig. Om
barnet har ett hjälpmedel, som till exempel en kommunikationspärm, är det
viktigt att den finns framme och används i vardagen. Men tecken och symboler
gynnar alla barns tal- och språkutveckling.
Rätten till kommunikation finns bland annat
nämnt i barnkonventionens artiklar 12, 13 och 23. När kommunikationen stöds på
daghemmet kan barnet vara delaktigt.
Du kan läsa mera om barns språkutveckling i Folkhälsans material Språkgroddar
https://www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/sprak/bocker-och-broschyrer/sprakgroddar-2020.pdf
Reflektionsfrågor
till videon
●
På vilka olika sätt kommunicerar
barnen i din grupp?
●
Finns det något barn som kunde dra
extra mycket nytta av att använda tecken som stöd eller bilder som stöd för
kommunikationen?
●
Ifall något barn har ett
kommunikationshjälpmedel, till exempel en kommunikationspärm eller pekplatta,
hur kan du som vuxen stöda barnet i användningen av denna?
●
Fundera hur du i din barngrupp och
tillsammans med alla barn kan använda mer tecken och symboler som stöd i er
verksamhet? Tänk på situationer som påklädning, mat, lekar, samling,
utevistelse och rörelse.
Tips
att prova på med barnen
Dagsschema:
Använd bilder för alla aktiviteter, se till att
dagsschemat finns på barnens höjd.
Samtalskartor: Ta i bruk samtalskartor i olika situationer. En samtalskarta är en
sida med symboler kring något tema. Det finns många färdiga samtalskartor att
printa ut på Folkhälsans webbsida www.folkhalsan.fi/visuellt
Använd
tecken som stöd: Välj till exempel att ta i bruk tre
nya tecken varje vecka. Det är lätt och roligt om alla i personalen och även
barnen känner till ”veckans tecken”. Finlandssvenska tecken finns på webbsidan www.folkhalsan.fi/tecken
Tips på
hur du kan stöda föräldrarna
●
Gör visuellt stöd till en naturlig
del av er vardag. Berätta för föräldrarna att ni i er barngrupp använder tecken
som stöd och symbolstöd med alla barn och att det på många sätt stöder tal- och
språkutvecklingen. Tipsa föräldrarna att de även hemma kan använda tecken och
symboler.
●
Berätta för föräldrarna vilka
tecken ni använder, till exempel veckans tecken.
●
Ge hem exempel på bildstöd ni
använder, till exempel samtalskartor för specifika teman som höst, jul, påsk
eller vinter.
●
Ifall ni har ett veckoschema, gör
det tillgängligt för hemmet (dela med er till föräldrarna) och kom ihåg att
använda bildstöd. Då kan barnen hemma förbereda sig inför veckan och berätta
vad ni gjort.
Barnkonventionens samtliga artiklar symbolsatt med Widgitsymboler hittar du här:
https://symbolbruket.se/Content/files/Material/PDF/Barnkonventionens%20artiklar%20med%20Widgitsymboler.pdf