2. FN:s barnkonvention
Tryggar barns behov och intressen
FN:s konvention om barnets rättigheter innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn under 18 år. Barnkonventionen antogs av FN:s generalförsamling 1989. Sammanlagt 196 länder har skrivit under och förbundit sig att följa reglerna och i Finland har konventionen gällt som lag sedan 1991. Barnkonventionen består av sammanlagt 54 artiklar. Texten i sin helhet hittar du på Barnombudsmannens sida.
Fyra av artiklarna är extra viktiga och brukar kallas barnkonventionens huvudprinciper.
Dessa fyra principer bör man alltid ha i åtanke då man bekantar sig med de övriga artiklarna:
● Icke-diskriminering.
● Prioritering av barnets bästa.
● Barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling.
● Barnets rätt att höras.
Syftet och målsättningarna med barnkonventionen är att skydda och trygga varje barns behov och intressen. Artiklarna i barnkonventionen kan på en övergripande nivå kategoriseras i tre olika delar:
Protection rights
Barnet har rätt till skydd, omsorg, kärlek, trygga och varaktiga mänskliga relationer och en uppväxt som stärker känslan av trygghet
Provision rights
Barnet har rätt att få sin del av samhällets resurser i fråga om till exempel omsorg, mat, hälso- och sjukvård.
Participation rights
Barnet har rätt att aktivt få delta i olika vardagssituationer, bli respekterat för sina åsikter, sedd och hörd.
För att jobba med barnkonventionen behöver ni utmana er egen föreställning om barn och barndom. Att jobba med barnkonventionen handlar om ett värdegrundsarbete där ni tillsammans i personalen diskuterar vad det innebär att barn är rättighetsbärare. Ta del av Unicefs konkreta artiklar och reflektera över vad det här kräver av er verksamhet. För att veta var ni ska börja ert förändringsarbete behöver ni synliggöra var ni står nu då det kommer till arbetet med barnkonventionen.
Frågeställningar för personalen
● Utmana er egen barnsyn. Titta på bilden nedan och reflektera tillsammans över hurudant barn ni ser på bilden.
Hur väl känner ni till barnkonventionen?
● Hur väl känner barnen på ert daghem till barnkonventionen och hur väl får de sina rättigheter tillgodosedda?
● Vad innebär det att barn har rättigheter på ert daghem, hur ser det ut i vardagen?
.jpg)
Nedan hittar du två arbetsblad med reflektionsuppgifter som du kan printa ut och använda i kollegiet för att synliggöra er barnsyn och hur barnens rättigheter förverkligas på er enhet.
Du hittar också länkar till den nationella barnstrategin, de fyra grundpelarna och en utbildning kring barnets rättigheter365 som består av 10 delar. Genom att bekanta dig med innehållet i länkarna får du mera kunskap kring vad barnets rättigheter handlar om.