• MODUL 10: Barns rätt till kommunikation.

    Alla barn har rätt till kommunikation, att uttrycka åsikter, tankar, och vilja. Det finns sätt att kommunicera för oss alla.


    • På videon pratar Michaela Holm om hur vi kan stöda barns kommunikation med visuellt stöd.

       

      Alla har rätt att göra sig förstådda

      Michaela Holm

      Sakkunnig inom AKK och talterapeut, Folkhälsan

       Kommunikation

      Små barn uttrycker sig med ljud, gester, kroppsspråk och pekande. Kring ettårsåldern lär sig barn sitt första ord eller ordgestalt, till exempel använder barnet alltid ”dada” för pappa. Trots att barnets tal och språk utvecklas mycket under de första åren är det viktigt att komma ihåg att det finns många barn som utvecklas långsammare eller på annat sätt än jämnåriga barn. Ifall ett barn saknar ord, har otydligt tal, eller olika svårigheter med talet eller språket är det extra viktigt att vi som vuxna tar detta i beaktande.

      Hur kan vi stöda kommunikationen bland barn?

      Visuellt stöd är nyttigt för alla barn. Det betyder till exempel tecken som stöd, alltså att vi med händerna visar vad vi vill, till exempel äta, läsa, sitta, gunga eller sjunga. Symbolstöd eller bildstöd betyder att vi använder olika symboler (= bilder) som visar vad vi vill eller tänker på. Pekprat betyder att man pekar på en bild samtidigt som man pratar. För att ett barn ska använda tecken eller symboler, måste du som vuxen använda dem i vardagen. När du visar modell, får barnet se hur man kan uttrycka sig med hjälp av tecken och symboler.

      Visuellt stöd, kommunikationsstöd, alternativ och kompletterande kommunikation hjälper barnen att förstå och uttrycka sig. Om barnet har ett hjälpmedel, som till exempel en kommunikationspärm, är det viktigt att den finns framme och används i vardagen. Men tecken och symboler gynnar alla barns tal- och språkutveckling.

      Rätten till kommunikation finns bland annat nämnt i barnkonventionens artiklar 12, 13 och 23. När kommunikationen stöds på daghemmet kan barnet vara delaktigt.

      Du kan läsa mera om barns språkutveckling i Folkhälsans material Språkgroddar 

      https://www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/sprak/bocker-och-broschyrer/sprakgroddar-2020.pdf


      Reflektionsfrågor till videon

      ●     På vilka olika sätt kommunicerar barnen i din grupp?

      ●     Finns det något barn som kunde dra extra mycket nytta av att använda tecken som stöd eller bilder som stöd för kommunikationen?

      ●     Ifall något barn har ett kommunikationshjälpmedel, till exempel en kommunikationspärm eller pekplatta, hur kan du som vuxen stöda barnet i användningen av denna?

      ●     Fundera hur du i din barngrupp och tillsammans med alla barn kan använda mer tecken och symboler som stöd i er verksamhet? Tänk på situationer som påklädning, mat, lekar, samling, utevistelse och rörelse. 

      Tips att prova på med barnen

      Dagsschema: Använd bilder för alla aktiviteter, se till att dagsschemat finns på barnens höjd.

      Samtalskartor: Ta i bruk samtalskartor i olika situationer. En samtalskarta är en sida med symboler kring något tema. Det finns många färdiga samtalskartor att printa ut på Folkhälsans webbsida www.folkhalsan.fi/visuellt 

      Använd tecken som stöd: Välj till exempel att ta i bruk tre nya tecken varje vecka. Det är lätt och roligt om alla i personalen och även barnen känner till ”veckans tecken”. Finlandssvenska tecken finns på webbsidan www.folkhalsan.fi/tecken

      Tips på hur du kan stöda föräldrarna

      ●     Gör visuellt stöd till en naturlig del av er vardag. Berätta för föräldrarna att ni i er barngrupp använder tecken som stöd och symbolstöd med alla barn och att det på många sätt stöder tal- och språkutvecklingen. Tipsa föräldrarna att de även hemma kan använda tecken och symboler.

      ●     Berätta för föräldrarna vilka tecken ni använder, till exempel veckans tecken.

      ●     Ge hem exempel på bildstöd ni använder, till exempel samtalskartor för specifika teman som höst, jul, påsk eller vinter.

      ●     Ifall ni har ett veckoschema, gör det tillgängligt för hemmet (dela med er till föräldrarna) och kom ihåg att använda bildstöd. Då kan barnen hemma förbereda sig inför veckan och berätta vad ni gjort.

       

      rätt till kommunikation

      Barnkonventionens samtliga artiklar symbolsatt med Widgitsymboler hittar du här:

      https://symbolbruket.se/Content/files/Material/PDF/Barnkonventionens%20artiklar%20med%20Widgitsymboler.pdf