• MODUL 3: Var ska vi börja?

    En kartläggning av barnens livssituation är ett nödvändigt underlag för arbetet med att stärka barns rättigheter. Om man inte känner till hur barnen i en grupp har det så finns det en risk för att vissa barn blir osynliga eller förbisedda.
    • Vuxna ska alltid se  3. Kartläggning av verksamheten

      Maria Stoor-Grenner & Jennie Stolzmann-Frankenhaeuser

      Sakkunniga inom mobbningsförebyggande arbete bland småbarn, Folkhälsan



      En kartläggning behövs för att få upp ögonen för om något barn har sämre tillgång till rättigheterna. Det kan till exempel handla om funktionsvariationer, barn med arbetslösa föräldrar, barn med föräldrar som har för lite tid för dem, barn med föräldrar med psykisk ohälsa eller barn med invandrarbakgrund.  Kartläggningen av barnens livsvillkor ska vara utgångspunkten i förändringsarbetet. Alla barn på daghemmet ska ha tillgång till alla rättigheter i barnkonventionen. För att veta vilka barn diskrimineras behöver vi veta vilka faktorer som skapar diskriminering. Därför ska kunskap om barns livsvillkor vara utgångspunkten när vi börjar göra förändringar i verksamheten. Som stöd i arbete med att kartlägga barns livsvillkor kan ni titta på videon av Saija Westerlund-Cook, som finns modul 6. Videon behandlar ogynsamma barndomsupplevelser. Sedan kan samtalen utgå från följande frågor kring principerna i barnkonventionen. Gör gärna anteckningar:

      ●      Känner ni till de faktorer som kan hindra barn att få sina rättigheter tillgodosedda?

      ●      Hur tänker ni kring att alla barn på daghemmet har rätt att nå sin fulla potential? Har alla barn på er enhet förutsättningar att göra det?

      ●      Utgår er verksamhet från barnen och hur syns det i ert daghem? Har alla barn möjlighet att göra sin röst hörd?

      ●      Hur ser gruppindelningen ut hos er, vilka barn inkluderas och vilka utesluts? Påverkar faktorer som till exempel kön, ålder eller språk?

      ●      Hur pratar ni om barn och hur benämner ni dem?

      ●      När ser ni barnen som experter på sina egna liv och sin vardag?

       

      Skapa en åtgärdsplan

      Med kartläggningen och analysen av den som grund kan ni skapa en åtgärdsplan med tydliga mål, aktiviteter och ansvarsområden hjälper er i arbetet med att implementera barnkonventionen. Om man har en plan så blir det enklare att följa upp arbetet. I åtgärdsplanen ska det framgå vad ni ska förändra, hur ni ska jobba men också hur ni ska följa upp arbetet.

      Steg 1 – Planera förändringsarbetet

      Vilka verksamhetsområden på ert daghem vill ni vidareutveckla för att öka barns rättigheter? Det kan handla om leken, samlingen, matsituationen eller något annat. Planera åtgärder och aktiviteter som ni vill göra för att öka barnets rättigheter, som till exempel att läsa barnböcker som belyser barnets rättigheter. Det kan vara bra att spjälka ner målsättningen, att öka barns rättigheter i flera delmål, till exempel genom att stärka barns delaktighet i samlingen eller att vid alla beslut som berör barn se till barnets bästa. Fundera på vad som ska hända för att ni ska nå era delmål, alltså det ni kom fram till att ni vill förändra. Fundera också på kartläggningen av barns livsvillkor – finns det barn som ni behöver tänka extra mycket på i ert förändringsarbete eller behöver ni sätta mer resurser på vissa grupper av barn?

      Steg 2  – Åtgärder för att uppnå delmålen

      För att genomföra barnkonventionen behövs en del små eller stora aktiviteter i er verksamhet. Exempel på aktiviteter är en ny verksamhet som ni tar i bruk, att ni börjar jobba med ett material eller håller en föräldrakväll. Det kan också handla om att ändra på rutiner och arbetssätt. Därför kräver det engagemang från hela personalen. Vilka små eller stora steg kan ni ta för att komma vidare? Aktiviteterna beskriver vad ni konkret gör för att uppnå målet. Utse någon eller några i personalen som driver arbetet framåt, det här är ett arbete som kräver både tid och resurser.

      Steg 3 – Utvärdera resultatet

      Målet är att öka alla barns rättigheter på daghemmet. Implementeringen av barnkonventionen betyder att nya arbetssätt och rutiner behöver etableras. Utmaningen kan ligga i att få bestående förändringar till stånd. Ni behöver säkerställa att alla förbinder sig till arbetet under en längre tid. När ni har utfört era aktiviteter behöver ni mäta om aktiviteterna ger resultat. Har ni kunnat öka antalet barn som får sina rättigheter tillgodosedda? Har ni mer än tidigare kunnat se till barnets bästa? Borde ni göra något annorlunda i fortsättningen? Kom ihåg att ta med barnen och vårdnadshavarna i utvärderingen.

      Källor

      Barnets rättigheter. Barnkonventionen i förskolan. Ekman, Å. (2020).

      Implementering av barnkonventionen- med hjärta och hjärna. Lundin Karphammar, M. (2019).

      Så blir barnkonventionen konkret. 12 nycklar till ett strategiskt barnrättsarbete. Fagerstrand, M. (2018).