• MODUL 11: Mediafostran.

    Mediefostran handlar om att förstå det vi ser, hör och läser och att kunna hantera och använda innehållet på ett bra sätt. Men även förmågan att skapa nytt innehåll och vara delaktig. Alla barn har rätt till mediefostran.


    •  På videon pratar Annukka Såltin om alla barns rätt till mediafostran.

       info

      11. Navigera rätt i den digitala världen

      Annukka Såltin

      Sakkunnig inom Pelituki och projektet Välmående barn och familjer i en digitaliserad vardag

      Barn kan lära sig att använda en surfplatta snabbare än vuxna men kan inte förstå allt de ser och erfar på internet och via olika medieplattformar och kanaler. I planen för småbarnspedagogik står det att barn ska introduceras till olika medier i ett tidigt skede. Det kan handla om att öva på rim och ramsor, teckna och skapa, titta i böcker och söka information eller sjunga och undersöka. Barn ska få prova på olika medieunderlag, till exempel att färglägga eller lägga pussel digitalt och pröva på olika instrument, skapa ljud eller ta en bild med kameran.

      Enligt barnkonventionen har barn rätt till information via olika kanaler som faktaböcker, planscher, filmer, teater, internet och radio. Diskutera innehåll på ett tryggt åldersenligt sätt, till exempel vid maten, under samlingen eller då ni gör något som är kopplat till ett visst tema. Diskutera det som barnen visar intresse för, till exempel digitala spel och innehåll som lockar. Genom diskussion får barn bekräftelse för sina tankar och känslor och modeller för trygga sätt att använda olika medieunderlag.

      I Finland får många barn sin första telefon som 5-6 åring. Barn har olika regler hemma, vilket kan skapa bråk eller oro, men det är samtidigt ett bra läge för diskussion kring olika regler – till exempel då ett barn får spela ett spel som andra inte får. Barn har rätt till trygghet, och regler kan skydda barn från mobbning och diskriminering. Barn i sårbar ställning har ökad risk för trakassering via internet.

      Mediekritik behöver övas upp ända från småbarnstiden för att barn ska kunna urskilja vad som är sant och vad som är falskt. Samtidigt övar barn på vem man kan lita på, var de egna gränserna går och vad man kan berätta vidare. Allt man ser och hör är inte sant. Vi vuxna handleder barn och visar exempel, diskuterar regler och känslor som medieinnehåll kan väcka. Diskutera i barngruppen vad man kan berätta om sig själv för andra och vilka bilder man kan ta av sig själv och dela vidare. Samma kompisregler gäller då barn är ute på gården eller leker tillsammans under bordet som när man spelar digitala spel eller skriver meddelanden via mobilen.

      Barn har rätt att medverka och vara delaktiga. Barn har även rätt att säga nej och har rätt till brevhemligheter. Alla barn behöver inte medverka på bilder eller videoinspelningar om de inte vill. Barn behöver inte visa allt de ritat eller skrivit. Att ha små hemligheter är okej, även för småbarn. Diskutera vad en brevhemlighet betyder, påpeka att man gärna får tänka tyst men gärna prata med vuxna ifall det känns att något är på tok. Vuxna har ansvaret i sista hand. Vi vuxna visar exempel genom vår egen användning av olika digitala plattformar, hur vi kommunicerar och bemöter andra och vilka regler vi följer. Mediefostran betyder att även vi vuxna lär oss nytt och visar intresse för nya saker och reflekterar över innehåll som vi tar del av, skapar och sprider vidare. 

       

      Reflektion, övningar och material

                           

      ●     Vilken inställning har jag som vuxen till digitalt spelande och sociala medier? 

      ●     Vilket kunnande gällande mediekunskap och användning av medier finns hos personalen?

      ●     Vilka regler för digitala medier för vuxna och för barn har vi i vårt daghem (surfplatta, telefon, kamera, videoinnehåll, skapande av digitalt material)?

      ●     Hur ska jag som pedagog hålla mig lugn ifall det finns oro för att ett barn farit illa via sociala medier?

      ●     Barn har rätt att inte exponeras på sociala medier av vuxna. Känner jag som pedagog till barnets rätt till integritet? Brukar jag dela egna barns bilder på nätet?

       

      Tips

      ●     Banda in ljud som barn själv skapat och lär dem känna igen ljuden som en del av verksamheten. Diskutera trevliga och skrämmande ljud.

      ●     Lek med ficklampor och ljus och skapa konst tillsammans. Fundera hur skuggorna ser ut. Är allt vi ser sant?

      ●     Gör gemensamma ”digiregler” och låt barnen fundera över hur bra olika regler fungerar. Diskutera vad som känns skrämmande och vad som är okej. Använd till exempel en modell för spel- och digiregler från Digiryggsäcken.

      ●     Diskutera åldersgränser med barnen. Varför finns de, hur ser de ut och var har man sett märken (film, bio, digitala spel, brädspel)? Använd färdiga diskussionskort från Digiryggsäcken.

      ●     Öva att hantera och sätta ord på känslor, till exempel med hjälp av Öva på känslor-materialet. Till exempel avslutning av en intensiv lek eller ett digitalt spel kan innebära ilska och besvikelse.

      ●     Diskutera daghemmets digiregler med föräldrarna. Det stöttar föräldraskapet, ökar familjens mediekunskap och ger föräldrarna en handlingsmodell.

      ●     Tipsa föräldrar om stödmaterialet Digiryggsäcken och Föräldratips i spel och sociala medier, gärna i samband med en föräldrakväll.

       

      Material

       

      Digiryggsäcken

      Information, tips och uppgifter som stöd för mediefostran och trygg användning av digitala enheter. Innehåller bland annat utskrivbara digi- och spelregler, diskussionskort och en färgläggningsbotten. Materialet passar både för pedagoger och barnfamiljer.

       https://pelituki.fi/digiryggsacken-till-familjer-och-fostrare/

      Mediekunskapsskola för alla åldrar:

       https://mediataitokoulu.fi/sv/hem/

      Mediestigarna. Tips för småbarnspedagoger.

      Nationella audiovisuella institutet KAVI (videofilmer om medierädsla och första mobilen)

      Spelfostrarens handbok 2, artikel: Vem harspelkontrollen – spelfostran i barnfamiljer. Tips på spelregler.

      Läs mera om åldersgränser:

      https://pegi.info/sv och https://kavi.fi/ikarajat/

      Praktiska tips, MLL: Median käyttöä rajaavatsovellukset ja laitteiden ruutuaika-asetukset (Familylink m.fl.).

      Föräldratips om spel och sociala medier en gång i månaden via Teams. Info och anmälan: https://pelituki.fi/foraldratips-i-spel-och-sociala-medier/