Section

  • Start


    Utvärdera materialsidan

    Senast uppdaterad: 30.10.2018

    Senaste nytt:
    Kommunikation: "Klädtermometer"
    Kalender och struktur: "Mitt veckoslut", "Mitt höstlov", "Halloween"

    Det här materialet har gjorts med bildstödsprogrammet Boardmaker och innehåller Picture Communication Symbols (PCS)-symboler.

    Språk och samspel får understöd av Veikkaus och gör ingen vinst på materialet och det får fritt användas och anpassas enligt behov.


  • Open allClose all

  • View only 'Topic 1'

    Kommunikation



    Vardagliga situationer


    Här är samlat bildstöd som kan användas som stöd vid olika vardagliga situationer, till exempel vid matsituationer,
    tandtvätt, på- och avklädning, för att berätta hur du känner dig just nu eller vad du vill göra.


    Känslokarta

    Känslokarta enkel

    Situationskarta, kläder

    Tallriksunderlägg

    Tvätta händerna

    Gå på toaletten

    Klädtermometer





    Knippor


    Bildknippan är lätt att göra, lätt att använda och du kan bära med dig den under dagen. Det finns en version som är anpassad till hemmet och en till dagis. Du kan lägga till fler symboler om du så önskar.


    1. Printa ut bilderna.
    2. Klipp ut bilderna så att det på varje utklippt ark finns fyra symboler. 

    3. Limma ihop alla ark två och två så att de bildar kort med symboler på vardera sidorna.
    4. Laminera efter det här alla kort. 
    5. Gör ett hål i övre kanten av alla kort.
    6. Fäst korten med en ring så att de hålls ihop.
    7. Klar att använda!


    Föräldraknippe

    Dagisknippe




    • View only 'Topic 2'

      Lek och lär

       

      Lekar och spel

      Här är samlat bildstöd till olika lekar och spel.


      Leksakståg

      Billek

      Rita 1

      Rita 2

      Chokospelet








      Spegel



      Leken går till så här:

      Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad. Ett barn är spegel
      och ställer sig med ryggen mot de andra, ungefär 10 meter framför.
      De andra barnen ska försöka smyga sig närmare spegeln.
      Genast då spegeln vänder sig om så ska barnen stå blickstilla.
      Den som rör på sig och blir träffad av spegelns blick måste gå tillbaka till starten.
      Den som först lyckas komma fram till spegeln får vara spegel nästa omgång.

      För att göra leken lite svårare kan spegeln bestämma hur de andra barnen ska
      gå framåt, det kan vara med myrsteg (mycket små steg), med vanliga steg eller
      med bamsesteg (stora steg).

      När du använder bildstödet för spegelleken kan du börja med att gå igenom
      de olika symbolerna med barnen. Bilderna fungerar sedan som förtydligande
      till lekens regler. Använd dem för att visa när barnen ska stanna eller när de är
      tvungna att gå tillbaka. Med bilderna kan du även förklara de olika sätten
      barnen kan ta sig framåt. Du kan både använda bilderna och visa med händerna
      eller kroppen att t.ex. myrsteg är pyttesmå steg medan bamsesteg är mycket stora steg.
      Du kan också hitta på andra sätt att ta sig framåt!



      Färgleken


      Leken går till så här:
      Barnen ställer sig bredvid varandra på en rad, ungefär 10 meter bort från färgledaren. Färgledaren står
      med ryggen mot de andra barnen, för att inte kunna se vad de har för färger på sig. Målet är att ta sig fram
      till färgledaren före de andra barnen. Färgledaren ropar en färg och antal steg. Alla barn som har något
      klädesplagg i den färgen som ledaren ropat, får ta steg framåt.
      Färgledaren kan t.ex. ropa: "Alla som har något rött på sig får ta två steg framåt!". Den som först rör i ledaren
      får vara ledare nästa omgång.

      Leken kan lekas som enkel version genom att man bara tar sig framåt med vanliga steg.
      I en svårare version kan man ta med olika sorters steg, t.ex. myrsteg, bamstesteg, hopp.







      Pomperipossa


      Leken går till så här:
      Bestäm vem som ska vara häxan Pomperipossa. Häxan behöver en filt och en käpp.
      Alla andra barn går runt i rummet och låtsas plocka blommor. Pomperipossa kommer in efter en stund
      och bankar i golvet med sin käpp. Alla barn blir då förstelnade, kryper ner på knä och blundar.
      Häxan trollar bort någon genom att lägga filten över ett eller flera av barnen. Då häxan igen bankar
      med sin käpp bryts förstelningen och alla barn, förutom de under filten, får stiga upp.
      Tillsammans får barnen sedan försöka fundera ut vem som är borttrollad och ligger under filten.

      Pomperipossa går bäst att leka inomhus. Istället för att låtsas plocka blommor kan man även
      spela musik och låta barnen dansa medan de väntar på Pomperipossa. Om du inte har en käpp kan
      Pomperipossa klappa i händerna.

      Som tillägg till bildstödet som finns här kan man även ha bilder på alla barn som är med i leken och låta barnen
      gissa vem som är borta genom att använda bilderna.





      • View only 'Topic 3'

        Sociala berättelser

        Under arbete.

        • View only 'Topic 4'
        • View only 'Topic 5'

          Årstider och högtider


          Högtider och teman


          Här är samlat bildstöd för högtider och aktuella teman.



          Kräftkalas

          Födelsedag

          Mitt veckoslut

          Mitt höstlov

          Halloween

          Halloween maskerad