Bee-Bot / gratis
Det gäller att programmera biet att hitta rätt
väg i labyrinten. Appen har 12 nivåer
Kodable - Coding for Kids / gratis
Gäller att programmera vägen genom labyrinten.
Lightbot Jr : Coding Puzzles for Ages 4+ / $ 2,99
Lightbot Jr består av fem olika världar, som vardera har 7-9 banor. För
varje värld lär man sig nya programmeringskoncept men svårighetsgraden ökar
långsamt vilket gör att appen passar bättre för yngre barn.
Lightbot: Programming Puzzles 3,49 €
Lightbot är en omfattande problemlösningsapp där barn kan lära sig
grundläggande programmeringskoncept utan några förkunskaper. Appen är uppbyggd
som ett spel med sex olika världar bestående av sju-nio banor vardera.
Lightbot: Code Hour / Gratis
Appen är uppbyggd
som ett spel med tre olika världar bestående av sammanlagt 20 banor.
Cargo-Bot / gratis
Det gäller att programmera roboten så att lådorna flyttas rätt. Låter enkelt, men erbjuder nog utmaningar.
Flow Free / gratis
Flow Free: Hexes / gratis
Flow Free: Warps / gratis
Flow Free: Bridges / gratis
Alla "Flow-appar" fungerar enligt samma princip. Det gäller att para ihop alla färger genom att dra en bana
mellan cirklarna. Banorna kan inte korsa eller överlappa varandra.
PathPuzzler / $0,99
Appen tränar problemlösning. Det finns fyra olika svårighetsnivåer och
antingen väljer man färdigt svårighetsgrad eller så väljer man stigande
svårighetsgrad.
Ett eller flera djur är utplacerade i ett rutnät och vill komma till sin mat
utan att krocka med varandra. Man drar med fingret för att rita ut vägar som
automatiskt får samma färg som respektive djur.
Tunnel Trouble / $ 0,99
Det gäller att hjälpa en kyckling att fly genom en tunnel.
Brickor måste roteras för att tunneln skall vara hel och flykten lyckas.
Attributes
by Math Doodles / 3,49 €
Attributes består
av logiska pussel som slumpas fram. Dessa pussel är indelade i sju delar och visar att
matematik är mycket mera än bara siffror. Till de olika ”spelen” kan man välja svårighetsgrad. Det går också att välja om man
vill spela på tid elelr ej.
De
olika delarna i appen
I “Category Stack”
skall objekten flyttas så att de som innehåller ett givet attribut kommer i
samma stapel.
I “Combo Table” skall objekten dras till rätt ruta. Nu skall två attribut
stämma.
I “Find IT€” får vi se texten IT I en ruta. Sedan göms texten och rutorna
flyttar plats. Det gäller att hålla reda på rätt ruta och sedan välja rätt
attribut för rutan med text.
I “Pattern Sequence” skall objekts dras in så att ett påbörjat monster
fullföljs.
I “Venn” skall objektend ras till rätt sektorer så att givna attribut stämmer.
I “Double Traits” skall objekten flyttas så att de alla delar mionst en
gemensam länk.
I “If Else Sort” skall object sorteras utgående från tanken ”Om, så”.
Math Doodles / 3,49 €
Appen är indelad I
olika spel.
I ”Sums Stacker” finn tre staplar med tal och under varje stapel finns ett tal.
Det gäller att flytta omkring siffrorna mellan de olika staplarna så att umman
blir rätt.
I ”Connect Sums” får man en given summa och så gäller det att välja de tal som
tillsamamns bildar summan.
I ”Unknown Square” finns åtta tal i ett rutnät. Det saknas ett tal och det
gäller att lista ut vilket tal som saknas. Man skall lista ut det med hjälp av
summan som två givna tal och det okända talet blir.
Det går att välja olika svårighetsgrad och det går att välja många alternativ
för hur talen visas (fingrar, tärningar, romerska siffror).
Symmetry Shuffle / 3,49 €
I detta
”pussel” gäller det att vrida och vända på figurer så att de kommer åt rätt
håll i jämförelse med en modell.
Det går att välja mellan 12 olika figurer, olika antal bitar på ett bräde (9,
16, 25 eller 30) samt svårighetsgrad (lätt eller svår). Utöver dessa val kan
man välja om man vill tävla på tid.
Exemplet visar den lättaste nivån med ett bräde med nio bitar och nivån lätt.
Som objekts har koppen valts. Ovanpå en av kopparna ligger en ytterligare en
bild på en kopp. Det är den koppen man kall vrida, vända och flytta på.
När man har lagt den ovanpåliggande koppen så att den är vänd exakt likadant
som den underliggande koppen har man löst en bit av pusslet. När man har
matchat alla bitar så har man klarat pusslet.
Guess
the Code / Gratis
Lista ut i
vilken ordning färgerna skall vara (Master Mind).